Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik had een flinke lap tekst getikt, toen besloot mn laptop dat het tijd was te booten.

De Stoßer is, aldus Wacker sr, een klassiek Solinger model near-wedge geslepen ("Keilschliff") hetgeen bij Wacker eerder half hol inhoudt, met een Franse kop, al dan niet als Schorkopf uitgevoerd. Verschil met een Schaber is het formaat: de (Wiener) Schaber is 4/8 en wat korter, de Stoßer een volle 6/8. Wacker sr produceerde vroeger een set bestaande uit een Stoßer voor de eerste scheergang, en een 3/8 volholle voor de tweede.

Een van mijn collega-moderatoren bij het Duitse Forum der Rasur heeft hier ooit foto's van gezien en wist sindsdien: zo'n Stoßer moet ik hebben. Jammer, toen al jaren niet meer verkrijgbaar. Voor hem enkele jaren later troffen bij de Forumbijeenkomst van FdR in Solingen september 2018 Wacker sr en jr. en vertelde hij hen over zijn droom ooit zo'n mes te bezitten. Nou, zei Johannes, ik zal eens zoeken wat er nog in de kelder ligt.

Tweede week december kwam hij met resultaat: Wackerarcheologie had vijf Stoßers zonder scales opgeleverd, of we interesse hadden. Nu wil het geval dat het team van FdR uit een admin en vier mods bestaat en dat is precies vijf, en toen we er alle vijf ook eentje wilden sloeg de admin effe door. Bellen en mailen met Wacker en opeens zat er ook op de achterkant van het mes een ets: het FdR-logo met als extra toevoeging "First Team". Ooit geven we onze taken over, en posten we wat onregelmatiger op dat forum. De broekies van dan, nu nog niet eens geboren, mogen zich dan af gaan vragen wie die bejaarden zijn, maar bij iedere "Rasur des Tages" kunnen we de jongelui tonen wie "hun" forum eigenlijk mogelijk hebben gemaakt.

DSC01632.JPG

DSC01634.JPG

DSC01635.JPG

DSC01636.JPG

DSC01638.JPG

DSC01640.JPG

DSC01641.JPG

• I like it 4