Noxa Posted October 19, 2013 Share Posted October 19, 2013 Vanmorgen vroeg ik me af wat nou het beste is voor een (harde) scheerzeep. Moet je na elke scheerbeurt de zeep weer laten drogen of kun je deze gelijk afdekken met een deksel en min of meer nat opbergen? Iemand hier een onderbouwde mening over? Link to comment Share on other sites More sharing options...
DoubleB Posted October 19, 2013 Share Posted October 19, 2013 Men zegt dat het beter is om hem goed te laten drogen. Droog bewaren is beter en dan blijft de zeep lang houdbaar. Kijk eens naar de ouderwetse Old Spice mokken ed. Geen deksel te bekennen Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted October 19, 2013 Share Posted October 19, 2013 Als je hem iedere dag gebruikt zal het niet al te veel uitmaken maar op zich is drogen beter; zepen zijn ook gewoon gevoelig voor bacteriën en schimmels en die doen het nu eenmaal beter in een natte dan in een droge omgeving. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted October 19, 2013 Share Posted October 19, 2013 Eigenlijk nooit bij stilgestaan, die van mij staan al 40+ jaren afgedekt meteen na het scheren, nooit wat mee voorgehad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puerco Posted October 19, 2013 Share Posted October 19, 2013 Veel harde zepen zoals Tabac en MWF komen met een bakje dat niet helemaal hermetisch afsluit zodat de zeep nog wat kan ademen en drogen ook met het deksel erop gewoon uit zij het langzamer. Zachte zepen of croaps zoals prorasso bevatten volgens mij van zichzelf nogal veel vocht en die wil je niet laten uitdrogen omdat ze dan hard worden hoewel je het dan nog steeds gewoon kunt gebruiken. Ikzelf doe gewoon de deksel erop als ik klaar ben zonder af te spoelen en dus gewoon met schuim er nog op, dit word de volgende keer gewoon meegebruikt. Wel zorg ik dat ik alleen met een schone kwast in de zeep ga en genoeg zeep laadt zodat ik niet naar de zeep terug hoef. Mocht ik er daarna toch achter komen dat ik wat meer zeep had moeten hebben dan pak ik zo een tubetje scheercrème en gebruik daar wat van. Zo probeer ik geen bacteriën van de huid op de zeep achter te laten die daar mogelijk op de vochtige zeep zouden kunnen nestelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Ik laat zepen altijd even luchten na gebruik, zodat overtollig vocht kan verdampen. Maar daarna sluit ik de boel weer af. Vroeger stond op de kuipjes vergulde hand altijd een melding om het bakje niet meer af te sluiten, dat is nu niet meer het geval geloof ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
decraew Posted October 22, 2013 Share Posted October 22, 2013 Bij Martin de Candre raden ze aan om hun scheerzeep (kan je omschrijven ofwel als een zeer zachte zeep, of een harde crème) gewoon open te laten. Ook bij m'n Scottish Fine Soaps en Mitchell's Wool Fat Soap laat ik de zeep eerst drogen, daarna pas doe ik de kom terug dicht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marzman Posted October 22, 2013 Share Posted October 22, 2013 Ik heb er ook nooit bij stilgestaan. Deed altijd meteen de deksel er terug op en de keer er na was dat vocht er wel uit. Ik denk dat de deksels niet helemaal lucht/waterdampdicht afsluiten inderdaad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted October 22, 2013 Share Posted October 22, 2013 Ik laat altijd het deksel eraf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts