Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo,

Na wat gepraat te hebben met iemand van dit forum die me erg goed heeft geholpen in mijn reis naar het scheren. Heb ik met hem wat heen en weer gemaild over slijpen..

En nu komt het erop neer dat ik niet weet wat ik het beste kan doen, je hebt de Coticule waarop je geen 1k en dan naar 4 k en dan naar 8 oh en dan nog eens naar 10 of iets in die trant. Aan de andere kant zit je op de coticule meer met slurry te knoeien. En gaat de slurry bepalen hoe snel dat slijpen gaat.

Nu lijkt me dat lastig want bij een Naniwa pak je een steen en ga je verder op de volgende bij de Coticule heb je je steen en blijf je bij die steen. Nu is een Coticule wel weer goedkoper. Maar goed wat raden jullie mij aan? Of waar hebben jullie het beste ervaring mee? Het liefst zou ik ook de mening van iemand zien die beide heeft gebruikt.

Bedankt.

Posted

Dan eerst de vraag: wat wil je bereiken ?

Met een coticule kun je in principe alles, van een bevel maken tot finish .

Het vergt wel veel oefening, elke coticule gedraagt zich anders.

Als je de steen beheerst is het erg fijn werken.

Soms kan het frustrerend zijn als je niet weet wat je aan het doen bent. Dus enige kennis is wel aan te raden!

Synthetische stenen gedragen zich altijd het zelfde, dus bij een probleem waar je tegen aan kan lopen is dat overal het zelfde.

Voor een bevel tot finisher heb je dus meer dan 1 steen nodig.

Minimaal 4000 en dan iets van 8 a 10000.

Ideaal is 1000 , 3000, 6000, 10000(12000).

Maar goed dat zijn 4 stenen dus.

Dus wat wil er mee gaan doen?

Posted
Dan eerst de vraag: wat wil je bereiken ?

Met een coticule kun je in principe alles, van een bevel maken tot finish .

Het vergt wel veel oefening, elke coticule gedraagt zich anders.

Als je de steen beheerst is het erg fijn werken.

Soms kan het frustrerend zijn als je niet weet wat je aan het doen bent. Dus enige kennis is wel aan te raden!

Synthetische stenen gedragen zich altijd het zelfde, dus bij een probleem waar je tegen aan kan lopen is dat overal het zelfde.

Voor een bevel tot finisher heb je dus meer dan 1 steen nodig.

Minimaal 4000 en dan iets van 8 a 10000.

Ideaal is 1000 , 3000, 6000, 10000(12000).

Maar goed dat zijn 4 stenen dus.

Dus wat wil er mee gaan doen?

Hmm ik heb al een 8000 steen, het probleem is dat ik enkel wil slijpen. Nu heb ik een mes dat niet helemaal scherp is, en ik wil die graag scherp hebben.

Posted
Ben je al bezig geweest op de 8000?

Als dat niet meer lukt, zul je een lagere grit nodig hebben.

Hmm ik heb er een paar rondes op gedaan. En zal morgen stroppen en scheren dan weten we of die lukt of niet lukt. Anders kom ik iemand van dit forum lief aan het aankijken. Of zal ik naniwa stenen moeten kopen.

Posted (edited)

Ik heb lang een set Naniwa Super Stones gehad (1k 4k 5k 8k 12k). Ik heb ze uiteindelijk verkocht omdat ik het beu was om die telkens weer te moeten schoonmaken: het oppervlakte komt vrij snel vol te zitten met staal :evil:

Een ander nadeel is wanneer je een scheermes wil scherpen waar problemen mee zijn, zoals een krom mes ('warped'): dat is veel gemakkelijker klaar te spelen op een smalle steen, die Naniwa's zijn daarvoor te breed. Dat zou je natuurlijk kunnen oplossen door de Naniwa's in twee te snijden met een watergekoelde diamantzaag.

Ik gebruik nu enkel de coticule, af en toe aangevuld met een paar DMTs voor het zwaardere werk.

Edited by Guest
Posted

Ik heb zojuist voor het eerst op een coticule geslepen. Afgelopen week heb ik me er behoorlijk in verdiept en ingelezen.

Ook ik zat te twijfelen tussen een naniwa (aangezien ik ook andere stenen heb) toch prefereert het grootste gros van de scheerders de coticule.

Wat ik van de coticule begrijp is dat de snede op zich niet de allerscherpste snede is maar juist een hele comfortabele snede 'smooth' om te scheren. Het kan veel scherper en ook oncomfortabel worden op geen natuur stenen zoals naniwa.

Ook heb je het dichtslibben van de steen niet bij een coticule en wel bij een naniwa (en mij is verteld dat een coticule minder snel afvlakt en minder snel uitholt). Succes met je keuze. Hier vind je mijn topic over de coticule. Vooral aan de reactie van puerco heb je heel veel aan, daar verwijst hij door naar coticule.be waar veel informatie te vinden is (ook nederlandse pdf documenten met uitleg).

Ik vond het slijpen op de coticule afgelopen weekend super gaan (heb er wel lang overgedaan aangezien ik onervaren ben en alles rustig aan heb gedaan). Van dikke slurry steeds lichter gemaakt met paar druppels water tot dat uiteindelijk x patronen met alleen maar water.

Ik heb het idee dat mijn mes nu zoveel beter is, kan het nog niet vertellen ik heb me er nog niet mee geschoren dat ga ik straks doen :D

Posted

Kun je ook keuken messen slijpen op een coticule? Ik wil ook een stenen set aan gaan schaffen, maar ik zag dat mijn keukenmessen ook wel een opfris beurt nodig hebben. Iemand tips of pointers?

Posted
Kun je ook keuken messen slijpen op een coticule? Ik wil ook een stenen set aan gaan schaffen, maar ik zag dat mijn keukenmessen ook wel een opfris beurt nodig hebben. Iemand tips of pointers?

Tuurlijk kan dat, ik slijp al m'n messen op een coticule.

Posted

Marcel, omdat ik na elk gebruik de Naniwa's kuiste (ik kuiste al m'n Naniwa's met de Naniwa 1000, behalve de Naniwa 100 die nam ik onder handen met schuurpapier op een stuk vlak glas) hollen de Naniwa's eigenlijk niet uit. Je maakt ze bij het kuisen vlak, eigenlijk. Overigens meen ik me te herinneren dat de Chosera's beter zouden zijn op dat vlak, die hoef je niet de hele tijd te kuisen, máár die zijn een pak duurder.

Posted

Ah, ik doelde trouwens meer op het gebruik van een coticule voor het slijpen van keukenmessen. Mijn niet natuurlijke slijpsteen vlak ik regelmatig.

Posted

Hij is hier, kan iemand me vertellen welke laag dit is?

1380728_545501325524419_115565622_n.jpg

1383963_545501725524379_1296948218_n.jpg

1377432_545501525524399_636523993_n.jpg

Is idt de juiste tape qua grote? Zit geen Nylon aan.

1394780_545501198857765_2144948467_n.jpg

Posted (edited)

Dat is inderdaad een La Grise, een beetje omstreden laag omdat hij niet de legendarische snelheid heeft die andere lagen vaak bezitten maar aan de andere kant een erg fijne steen waarmee je een heel mooi resultaat krijgt met een hele fijne huidvriendelijke snede. Een mes hiermee geslepen dat over je huid glijdt voelt bijna alsof het bot is en je er niet mee kunt snijden maar het gladde resultaat laat zien dat het wel degelijk meer dan scherp genoeg is.

Je moet hem nog wel even vlakken want ik zie op de foto wat onregelmatigheden in het oppervlak. Het mooiste hiervoor is een diamant slijpsteen maar wat waterproof schuurpapier dat even geweekt is in water en daarna met wat water op een stuk glas "geplakt" werkt erg goed, vergeet niet de randjes wat af te ronden zodat je geen scherpe hoeken hebt. Je hoeft niet tot ultra fijn te schuren, met het slurry steentje dat je er hopelijk bij hebt maak je niet alleen de slijpmelk maar ook het oppervlak weer mooi glad.

Veel plezier met deze nieuwe aanwinst!

edit: Die tape is prima, als het breed genoeg is om aan beide zijden van het mes het gedeelte van de rug dat op de steen rust te bedekken dan is het goed.

Edited by Guest
Posted

Zijn er ook hardcore Naniwa gebruikers hier? Ik ben wel eens benieuwd naar de pro's en con's van die wetstenen daar het lijkt dat iedereen hier coticule liefhebber is.

Posted
Zijn er ook hardcore Naniwa gebruikers hier? Ik ben wel eens benieuwd naar de pro's en con's van die wetstenen daar het lijkt dat iedereen hier coticule liefhebber is.

Present.

Voordeel is dat je een zeer consistent resultaat krijgt daar een steen een bepaalde korrel heeft.

Nadelen: verschillende stenen nodig, dus duur in aanschaf en een redelijke 'rauwe' snede. Die krijg ik overigens wel zachter met gebruik van Chromium Oxide.

Posted
Dat is inderdaad een La Grise, een beetje omstreden laag omdat hij niet de legendarische snelheid heeft die andere lagen vaak bezitten maar aan de andere kant een erg fijne steen waarmee je een heel mooi resultaat krijgt met een hele fijne huidvriendelijke snede. Een mes hiermee geslepen dat over je huid glijdt voelt bijna alsof het bot is en je er niet mee kunt snijden maar het gladde resultaat laat zien dat het wel degelijk meer dan scherp genoeg is.

Je moet hem nog wel even vlakken want ik zie op de foto wat onregelmatigheden in het oppervlak. Het mooiste hiervoor is een diamant slijpsteen maar wat waterproof schuurpapier dat even geweekt is in water en daarna met wat water op een stuk glas "geplakt" werkt erg goed, vergeet niet de randjes wat af te ronden zodat je geen scherpe hoeken hebt. Je hoeft niet tot ultra fijn te schuren, met het slurry steentje dat je er hopelijk bij hebt maak je niet alleen de slijpmelk maar ook het oppervlak weer mooi glad.

Veel plezier met deze nieuwe aanwinst!

edit: Die tape is prima, als het breed genoeg is om aan beide zijden van het mes het gedeelte van de rug dat op de steen rust te bedekken dan is het goed.

Hmm het kan ook aan de angel van de foto liggen gezien ik hem niet op een recht oppervlak gemaakt heb. Ik zal een waterpas meter erop leggen, en anders even met schuurpapier aan de gang. Maar als het goed is moet een coticule toch afgevlakt zijn, dat vertelde Snuff mij. Maar ik ga hem waterpas meten.

Posted

Met watervast schuurpapier tot korrel 1000 is voldoende om hem vlak te krijgen.

Ik zelf gebruik 400, 600,1000. Op een stuk glas plaat moet dat wel lukken.

Als de steen vacuüm trekt op het papier zit je goed.

Wat ook handig is, trek met een potlood wat lijnen op de steen .

Zo kun je zien wat je weg schuurt en waar nog niet.

Het hoeft niet erg lang te duren met een coticule.

Succes en alvast veel plezier er mee!

Posted

Hij zal best vlak zijn maar aan de rechterkant meen ik een stukje te zien waar het oppervlak een beetje ruw is met wat pitjes. Je wilt het zo glad mogelijk hebben al is het niet perse nodig om tot korrel 1000 te schuren omdat je met je slurry steen het oppervlak ook weer gladmaakt.

Op internationale scheerfora zie je dat meestal een DMT 320 word aangeraden om te lappen en dit is fijn genoeg als je met de slurry steen even over het hele oppervlak gaat. Een Coticule is zeker ten opzichte van bv een JNAT een erg zachte steen.

Posted

Dank je Puerco voor de heldere uitleg :)

Na korrel 400 vond ik het zelf iets te ruw, vandaar naar 1000.

Als 400 al genoeg is, had mij dat wat schuurwerk bespaard :)

Posted

Puerco, bedankt voor al je advies. Ik lees het nu pas, want ik moet toegeven ik werd ongeduldig en wilde wel even slijpen. Nu heeft een barbier het me al eens voorgedaan en heb ik ook zelf geslepen maar dit alles op een andere steen.

Ennieway ik liep tegen een paar dingen aan en zal deze hier delen.

Ik heb de unicot methode gebruikt, maar goed moving on:

Het slijpmelk maken was denk ik wel goed, het zag er melk achtig uit mijn slurry, echter merkte ik dat het vrij snel uitdroogde en heb ik dus best lang moeten knoeien om een beetje door te hebben dat ik er af en toe wat water bij moet doen een druppeltje. Maar goed het grootste probleem is je doet een halve x stroke dus gewoon vooruit en dan terug (als ik het goed heb begrepen sleep ik mijn mes dus ook terug over de steen en haal ik hem niet van de steen af om dan nog de stroke te vervolgen? Mes blijft op de steen, als ik het goed heb? En zet je dan ook een lichte druk bij het mes terughalen?) Die vragen terzijde merkte ik dat ik de slijpmelk wegduwde en het allemaal aan het uiteinde van de steen kwam te liggen.

Maar goed na 8-9 keer de 30 halve x stroken kon hij dan redelijk goed haar snijden op mijn arm. Toen x strokes dat ging redelijk. Alleen het was moeilijk de slijpmelk te verdunnen etc... Vrij lastig.

Op het einde kon ik maar niet alleen met water en zal ik het in de kraanbak moet doen met het advies van Puerco dus zeg maar water laten lopen zodat die melk wegspoelt. Verder ging alles wel redelijk hoewel er een ding is dat mij verveelde.

Ik gebruikte dezelfde druk en techniek maar bij de x stroke ging een kant heel goed en maakte hij het geluid dat een mes ook maakte bij de barbier. De andere kant voelde een beetje awkward alsof hij het niet helemaal raakte en hij maakte ook niet dat geluid. Toeval of bijval? Geen idee, ik zal er morgen mee scheren en zien wat het doet. Armhaar scheren doet hij in ieder geval wel effectief.

Posted

Misschien een domme reactie

Heb je met stift een streep op je snijkant gezet?

Als je daarna je mes over de steen haalt kun je aan die streep zien of je mes overal op de steen ligt

Misschien dat hij niet helemaal recht is (steen of mes) dat daarn dat geluid verschil vandaan komt

Posted
Misschien een domme reactie

Heb je met stift een streep op je snijkant gezet?

Als je daarna je mes over de steen haalt kun je aan die streep zien of je mes overal op de steen ligt

Misschien dat hij niet helemaal recht is (steen of mes) dat daarn dat geluid verschil vandaan komt

Niet eens een domme vraag, maar nee dit heb ik niet gedaan.