Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal, 

Mijn naam is Ron. Ik weet niet meer precies hoe lang ik DE scheer. Zo’n jaar of 8 denk ik. Ik begon met een Muhle R89, maar al gauw begon ik me te interesseren in oude gillettes. Vooral super speeds. Later moest en zou ik de slim adjustable hebben, en niet te vergeten de black beauty. Daarna kwamen nog de Wilkinson ‘Sticky’ (hoe mooi is die….) en de Krona van Schick. Uiteindelijk stopte ik er mee. Ik scheerde me het liefst met een gillette twist, zo een met een blauwe handle met aan de onderkant een chroom randje. 

Dat was het. Ik denk dat ik zo’n vier jaar lang alleen maar met dat mes heb geschoren. Bijna dagelijks. Hier en daar nog wat gezocht naar mesjes die me het prettigst bevielen. Dat waren uiteindelijk die van Polsilver Iridium.

Ik weet niet meer waarom ik weer het internet opging. Waarschijnlijk via Badger en Blade. Tot mijn verbazing waren er intussen allerlei nieuwe flitsende krabbers uitgekomen. Vooral veel Stainless Steel. Wow…. Al die plaatjes….. En al die enthousiaste reacties op de fora…. En dan de tekst ‘gaat een leven lang mee’. Doet het  altijd goed bij mij. 

Voor het eerst begon ik me ook te verdiepen in al die afkortingen. Grappig. Op een na. YMMV. Zag deze op dit forum zelfs in het Nederlands voorbij komen…? Alsjeblieft zeg.

Bij deze. Alles wat ik in de toekomst beschrijf aan ervaringen zijn mijn ervaringen en niet die van jou. Dat zou lastig zijn. Misschien zijn ze anders, misschien niet. Klaar.

Afijn, ik werd verleid tot het doen van aankopen. Deze keer geen oude, maar nieuwe messen. Vooral die van RazoRock: BabySmooth, Gamechanger, Mamba 70. Zeker weer leuk om me te verdiepen in deze voor mij nieuwe scheerwereld. Ik moet eerlijk zeggen, mijn ervaringen met deze nieuwe messen zijn goed, maar niet spectaculair. Onlangs nog een Philips Philite gekocht op Marktplaats voor €10,00. Scheert net zo glad en efficiënt als de Mamba 70 van €56,80….. Ik vrees dat dit ook geldt voor de nog duurdere krabbers? Geen idee.

En. Ik kwam tot een belangrijke ontdekking. Ik houd niet van zwaar. Geef mij maar licht met een lange handle van 10cm. Komt vast door al die jaren met de Gillette Twist…. 
Helaas lijkt de ’lichte en lange’ markt kleiner dat de ‘zware en korte’ markt? Klopt dat? Zwaar staat denk gauw voor kwaliteit? Of zijn er ook hier mensen die geloven in ‘let the weight of the razor do the work’? Die begrijp ik namelijk niet helemaal als ik me tegen de haarrichting in scheer.

Above the Tie lonkt nu. Al laat ik me vooralsnog tegenhouden door die ene centimeter die ik mis…. En ik kan niet kiezen tussen M1 en R1. Ook dat nog.

Ik heb nog veel te leren. Niet alleen over krabbers, maar ook over zeep en aftershave. Vandaar dat ik me graag aansluit bij dit forum. En al merk ik dat ik vooral een functionele scheerder ben (“boven de €100,00 voor een krabber? Doe even normaal man!”), ‘t blijft toch een leuke hobby. Wie weet waar dit allemaal toe leidt.... G  k  strks k ng  n  afkrt.  prtn en veel geld uitgeven. 

Posted
Marcel schreef 9 minuten geleden:

Welkom Ron die zich Sven noemt ?

Ron en Ronny waren al bezet.... Maar eeeh, Sven is ook een naam van mij, ik word er alleen niet mee geroepen. ?

• I like it 1
Posted
Marcel schreef 11 minuten geleden:

Welkom Ron die zich Sven noemt ?

Ja, ik snapte het ook al niet, maar goed. Welkom !

In tegenstelling met jou, betreft de Gillette Slim Adjustable, gebruik ik deze wel zo nu en dan. Ik moet nou eenmaal mn andere krabbers ook is laten werken.?

Posted
Robgtt99 schreef 13 minuten geleden:

Welkom.   

En wmtjbbmhsv

Kom er niet uit. Misschien: waarom moet je....  Verder kom ik niet. Hoop niet dat het met mijn schermnaam te maken heeft. Was niet mijn bedoeling om verwarring te scheppen. Kan het ook niet meer veranderen merk ik. Vertel het maar Rob. Mag je gelijk verklappen waar gtt voor staat.

Posted

“Wacht maar tot je besmet bent met het scheer virus”

dan rek je de grenzen op mbt functioneel vs “ik wil die”

Gtt was een verwijzing naar mijn vorige auto.  Een Impreza gtt uit het bouwjaar 99

Posted
Sven schreef 1 uur terug:

Ron en Ronny waren al bezet.... Maar eeeh, Sven is ook een naam van mij, ik word er alleen niet mee geroepen. ?

Welkom op het het forum 

Ron is nog beschikbaar hoor, ik sta hier namelijk bekend als knettergekke Ron ;-) 

Heel leuk dat je een uitgebreide introductie deed, hoop dat je regelmatig bijdraagt tot het forum! 

Die philite kende ik trouwens niet.

Posted
Sven schreef 6 uur geleden:

Ik moet eerlijk zeggen, mijn ervaringen met deze nieuwe messen zijn goed, maar niet spectaculair. Onlangs nog een Philips Philite gekocht op Marktplaats voor €10,00. Scheert net zo glad en efficiënt als de Mamba 70 van €56,80….. Ik vrees dat dit ook geldt voor de nog duurdere krabbers? Geen idee.

Ik heb nier erg veel krabbers geprobeerd maar als we het even zuiver logisch bekijken...

Als functioneel geometrisch object lijkt de basis krabber me niet iets dat nog spectaculair verbetert kan worden zonder volledig van design te veranderen.

Wat we toevoegen of wegnemen zijn voornamelijk smaak en persoonlijke voorkeuren.

Als we bvb . de kop van een Mühle R89 als startpunt nemen.

Kan je die "beter" doen scheren door duurdere materialen of productieprocessen te gebruiken? Nee. Niet echt.

Kan je die "beter" doen scheren door subtiele wijzigingen aan te brengen in de geometrie? Voor sommigen wel. Voor anderen niet.

Duurdere krabbers zullen dus niet noodzakelijk "beter" scheren lijkt me. Vaak hebben ze wel een mooiere afwerking.

Welkom trouwens. ??

• I like it 1
Posted

Welkom

De Gillette Slim Twist is afgelopen jaar maar twee keer door mij gebruikt. Het is dat een zoon van mij die helemaal mooi vindt, dat ik hem bewaar.....