Jump to content

Eerste strop. DIY of toch maar niet?

Hans1980

Recommended Posts

Dag allen.

Ik wens binnenkort te beginnen met open mes en heb een eerste strop nodig.

Na het nodige opzoekwerk ben ik tot de (hopelijk foute) conclusie gekomen dat de ideale beginnersstrop op z'n minst moeilijk te vinden is.

De volgende eigenschappen worden vaak aangeraden:

1) Breed.  Iets breder dan de snijkant van het mes. Ongeveer 8cm dus.  De X beweging is weer een extra handeling voor een beginner.

Ik ben veel comfortabeler met dit idee. Probeer je in de plaats te stellen van iemand die dit de eerste keer doet.

2) Een paddle is iets makkelijker dan een hangende riem. De juiste spanning bepalen en aanhouden is uit de vergelijking verdwenen. Een riem kan ik echter wel mee leven denk ik.

3) Goedkoop. Je eerste strop wordt blijkbaar wel eens van een ongewenst sneetje voorzien. Je bent ook niet 100% zeker of je wenst verder te gaan met het open mes.

De combinatie breed en (relatief) goedkoop heb ik niet gevonden in Europa. (of china...)  Ook niet als riem. 

Importeren naar België is problematisch. - Douanekosten indien boven 22 €

Een ideale strop lijkt mij die van Rasurpur met vervangbare paneeltjes. Hier welbekend.

Deze is breed, het is een paddle, heeft een beetje flex ingebouwd, een zijde voor pasta of CROX en je kan 1 of 2 extra paneeltjes bestellen om je "beginnerspaneeltje" te vervangen.

Met levering en een extra paneeltje of twee zit je echter al vlot boven de 100 €.

Dat is wel erg veel om te beginnen met iets waarvan je niet zeker weet of je het gaat verder doen.

Mijn 18 jarig neefje had, gek genoeg,  ook interesse om met een open mes te beginnen. (get em young he...)  Een paddle van 100 € vind dan zeker dan geen optie.

Daardoor speel ik met het idee om zelf enkele paddlestrop's te maken.

Hier dacht ik aan twee opties:

1) Een geschikt stuk leer op een plank met handvat lijmen.  Bvb. de zijkanten van een keuken snijplankje afzagen, mooi opschuren, leer spanen, kleven, drogen in bankschroef, klaar.  

Dit type is erg makkelijk te maken maar heeft geen "flex" zoals de betere paneeltjes met slots of paneeltjes.

Hoe belangrijk is het dat een paneeltje wat op de juiste manier kan meegeven?

2) Een ontwerp met gespannen stukken leer die extra aangespannen kunnen worden naarmate het leer meer rek verliest. De lederen stukken kunnen vervangen worden.

Dan heb je steeds de gewenst flex/spanning.

Ik heb snel een een schets gemaakt van wat ik ongeveer in gedachten had...

BiNXjCH.jpg

4zIwLCh.jpg

Wat je ziet is een houten lat van vier cm breed waar langs weerszijden twee plankjes overschuiven die worden vastgehouden en aangespannen door een spankoordje.

Vinden jullie het moeite waard om hier aan te beginnen of is een leren lap op een plank kleven goed genoeg?

Heeft er iemand een link of wat info over welk leer geschikt is en hoe dit al of niet behandeld of opgeschuurd moet worden?

Of koop ik gewoon toch die van rasurpur? ?

Dan zal ik snel moeten beslissen want die stopt ermee op 31 december.

Alvast bedankt.

Hans

ChrisVanMeer schreef 6 minuten geleden:

Rasurpur...nooit spijt van gehad.

Als je het geld er voor over hebt, zou ik daar voor gaan.

Bedankt Chris.

Merk je dat de flexibiliteit die in die paneeltjes zit iets toevoegt t.o.v. een solide paneel dat niet meegeeft?

Mijn eerste strop destijds was een stuk leer op een plank geplakt, zeker niet ideaal in vergelijking met een ondergrond dat meegeeft. Ik zou het je niet aanbevelen. Als beginner zou ik eerder de reeds genoemde Rasurpur verkiezen boven het stuk leer op een plank geplakt.

Hans1980 schreef 1 uur geleden:

Bedankt Chris.

Merk je dat de flexibiliteit die in die paneeltjes zit iets toevoegt t.o.v. een solide paneel dat niet meegeeft?

Ik moet zeggen dat ik die vergelijking nooit heb kunnen maken. Wat ik wel weet is dat een Rasurpur “af” is en mij beter bevalt dan een hangende strop.

Mijn visie: ga ervoor en maak er zelf eentje, gebruik het om te oefenen, je kan alleen maar ervaring opdoen, later nog tijd om

uit te kijken naar een andere strop of paddle. (Rasurpur stopt officieel maar zal heus nog spullen kunnen leveren)

dat een paddle meegeeft is eigenlijk naar mijn bescheiden mening een verkoops argument, als hij meegeeft tijdens het stroppen zet je namelijk al teveel druk.

• I like it 1

Snuff schreef 14 minuten geleden:

Mijn visie: ga ervoor en maak er zelf eentje, gebruik het om te oefenen, je kan alleen maar ervaring opdoen, later nog tijd om

uit te kijken naar een andere strop of paddle. (Rasurpur stopt officieel maar zal heus nog spullen kunnen leveren)

dat een paddle meegeeft is eigenlijk naar mijn bescheiden mening een verkoops argument, als hij meegeeft tijdens het stroppen zet je namelijk al teveel druk.

Bedankt.

Het tweede design is dan overkill veronderstel ik.  Gewoon plankje met dik leer.

Hans1980 schreef 5 uur geleden:

Of koop ik gewoon toch die van rasurpur? ?

Dan zal ik snel moeten beslissen want die stopt ermee op 31 december.

Geen nood, ik heb onlangs al wat opzoekwerk verricht. Als alternatief is er de Strop-It Supex 77, wat eigenlijk gewoon een Rasurpur paddle strop lijkt te zijn met een andere benaming. Helaas ook ietsje duurder.

• I like it 1

Ik ben zelf een ervaren beginner met het open mes en dito met stroppen. Ik heb een smalle hangende strop en daar rustig mee aan het oefenen gegaan. Dat gaat op zich redelijk tot goed. Gewoon rustig aan en het koppie erbij houden. Toevallig heb ik dit weekend een paddle strop gemaakt. Een plankje eikenhout van 50x7 cm. Beplakt met tuigleer, een zijde gladde kant boven, andere zijde de ruwe kant.

De paddle werkt gewoon anders en vraagt een iets andere benadering voor wat betreft druk, maar ik ben ervan overtuigd dat beiden werken.

Ik heb iemand hier op het forum eens horen zeggen(?), dat je je 1e strop sloopt. Ik denk dat dat klopt?

Met dat idee in mijn achterhoofd heb ik (nog) niet geinvesteerd in een kostbare strop.

• I like it 1

Bedankt allemaal voor alle antwoorden en de goede tips.

Uiteindelijk heb ik toch gewoon de Rasurpur besteld. ?

Ik heb geen extra paneeltje voor dagelijks stroppen kunnen bestellen maar dankzij de tip van @cobraX weet ik dat die te verkrijgen zijn als het echt nodig is.

Een extra (geel) paneeltje voor pasta of crox heb ik wel.

Doe het zelf komt er zeker nog, maar ik wou eerst een referentie hebben om te weten wat goed werkt en waarom het goed werkt.

En die rasurpur is een goede referentie omdat zelfs de meest ervaren leden uitermate tevreden lijken met dit product.

Zonder die referentie hadden er altijd de nodige twijfels blijven bestaan.

Heb ik het juiste leer? Is er nog een extra behandeling nodig? Zou extra demping uiteindelijk misschien toch niet helpen? Enz...

Een tussenoplossing die ik had was om apart paneeltjes te bestellen en die op een geschikt plank te monteren.

In principe heb je dan goedkoop een hoogwaardige strop.

De houder lijkt echter heel mooi gemaakt dus heb ik maar beslist om er maar gewoon voor te gaan. Mensen die mooie dingen maken mogen beloond worden immers.

• I like it 5