Jump to content

Coticule

Wolf
 Share

Recommended Posts

Is dit mogelijk een verdwaalde coticule in Tasmanië? Er lijken wat scheurtjes in te zitten die door de steen heen lijken te zitten. Kan ik hem daarom misschien beter laten voor wat het is? 20181229_101850.thumb.jpg.54afb56978840d52b9173ee857388d66.jpg

20181229_101922.jpg

20181229_101850.jpg

Waarschijnlijk eentje die niet voor scheermessen bedoelt is maar voor gereedschap. Heb wel eens mensen zien slijpen met stenen die ook van die scheurtjes bevatten dus zou niet noodzakelijk slecht moeten zijn. Stuur eens een mailtje naar ardennes coticule met foto's en waar je hem gevonden hebt, Maurice zal mogelijks de beste raad kunnen geven of deze wat is voor je. Hangt natuurlijk ook van de prijs af of ie interessant is. (ps. waarschijnlijk staan ze met hun stenen op de kerstmarkt en kan het even duren voor ze antwoorden)

• I like it 1

Ligt hier op de locale veiling met een aantal andere stenen, de meesten geen natuurlijke. Er ligt ook een Waraho bij, schijnbaar betekent het Water Razor Hone dus misschien zijn ze wel van een scheerde geweest. Er lagen ook wat schaven dus misschien waren ze daar inderdaad misschien voor gebruikt. Richtprijs van veiling is €30 euro voor alle stenen bij mekaar (stuk of 6) dus als het daar bij blijft kan het niet super fout gaan. 

20181229_102231.jpg

• I like it 1

Aanvullende vraag, heb ze toch maar gekocht €20. Er zit een klein butsje in de coticule, wat kan ik daar het beste mee doen. Net zolang vlakken tot ik er voorbij ben of opvullen met één of ander? Hij is met een minuutje poetsen met wat water al een stuk knapper op geworden overigens. 

20181230_124309.jpg

Enige uren later, met vlakken is het allemaal goed gekomen. De scheurtjes zijn niet waarneembaar. De Waraho is voelt onwaarschijnlijk fijn en zacht aan en is duidelijk ook natuursteen. Volgende maand vakantie, dan zal ik ze eens uitproberen met een "leermes". 

20181230_142632.jpg

20181230_142701.jpg

• I like it 6

Buffel schreef 1 uur terug:

Het putje hoeft geen probleem te zijn, als je hem niet voelt met een mes er over is het goed. Zou zonde zijn om onnodig steen weg te spoelen.

Hij was niet helemaal vlak en tegen de tijd dat hij het wel was was het putje weg. Genoeg steen over denk ik voor mijn levensduur denk ik. 

Heb de raad van Ron ter harte genomen en kreeg dit bericht terug van Maurice: Het is inderdaad een hele mooie vintage Coticule. De zwarte lijnen bestaan uit mangaan. Niets om je zorgen over te maken dus! De mangaan zal een beetje zachter zijn als de Coticule dus in theorie meer uitslijten. Aangezien de lijnen in de lengte van de steen zijn moet je je daar geen zorgen over maken. Dit is mee in de slijprichting van je scheermes. Die mangaanlijnen zijn ooit in de steen gekomen als ‘vulling’ voor oude breuken. Een proces dat zich enkele miljoenen jaren geleden heeft voorgedaan. Het gesteente heeft de breuk dus gesloten.

• I like it 7