Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal.

Bij deze wens ik mezelf even voor te stellen. ?

Ik ben Hans uit België.

Als tiener had ik bij het scheren erg veel last van irritatie en ingroei. Zowel bij het gebruik van elektrische apparaten als Gillette Mach3 en aanverwanten.

Na veel onderzoek ben ik me rond mijn twintigste levensjaar met een krabber, kwast en scheerzeep beginnen scheren. Dat is intussen zo'n 18 jaar geleden.

Mijn eerste krabber was een Merkur 15c open kam die ik samen met een kwast uit dassenhaar ergens in een lokale zaak had gekocht.

Omdat het probleem met irritatie hiermee opgelost geraakte heb ik gedurende die 18 jaar eigenlijk nooit meer iets anders aangeschaft.

Wat ik had werkte en het was (héééél) goedkoop en makkelijk scheren.

Een tweetal maanden geleden speelde ik met het idee om me eens een echt "deftige" krabber aan te schaffen.  (Ik was mij er niet van bewust dat ik al die tijd al een behoorlijk "deftige" krabber had...)

Mijn Merkur had stilaan wat gebruikssporen en omdat ik al die jaren tonnen geld bespaard had t.o.v. van de moderne alternatieven kon er wel eens wat af.

Ik had hoegenaamd niet de intentie om een "collectie" aan te leggen of godbetert van scheren een hobby te maken! Ik begreep zelfs niet goed wat mensen bezielt om zoiets te doen. Maar...

Intussen is er naast wat bescheiden en minder bescheiden zeepjes een Edwin Jagger DE89, Mühle R41 en Parker Variant bijgekomen!  Als probeersel is er ook een Chinese Merkur Futur kloon op komst.

Alsof dat nog niet genoeg was heb ik ook een Bluebeard's Revenge "Shavette" gekocht waarmee ik mijn eerste stapjes richting een overstap naar open scheermes tracht te zetten.

Hele avonden worden gespendeerd aan forums (ENG en NL) lezen en opzoekingen dus die intentie om er geen hobby van te maken lukt niet al te best momenteel... ;-)

Vandaar de beslissing om wat actiever deel te nemen, i.p.v. enkel te lezen.

Ik heb me nog maar twee keer geschoren met die Shavette en ik scheer ook enkel de grote makkelijke vlakken voorlopig.  Het gaat echter beter dan verwacht.

Daarom heb ik ook de intentie om mij heel binnenkort een open scheermes (en toebehoren) aan te schaffen en daarmee kan ik best wat hulp gebruiken!

Op dit forum lijkt er alvast een ton ervaring en kennis aanwezig wat open scheermessen betreft dus dat zit wel goed.

Naast enkel veel vragen stellen hoop ik natuurlijk ook wat te kunnen bijdragen op termijn.

Zoals jullie kunnen lezen, heb ik geen uitgebreide ervaring met tal van verschillende producten.

Echter scheer ik me wel al 18 jaar met een krabber en heb een heel lastige baard én een gevoelige huid. Dus daar zit misschien wel wat ervaring die bruikbaar kan zijn.

Vriendelijke groeten uit Vlaanderen.

Hans

Posted

Welkom Hans. Ik heb geen Mühle R41, maar wel net als jij een zeer gevoelige huid en na lang nadenken, besloten om hem daarom niet aan te schaffen. Wordt jouw niet geirriteerd als jij de Mühle R41 gebruikt hebt ?

Posted
Robert79 schreef 14 minuten geleden:

Welkom Hans. Ik heb geen Mühle R41, maar wel net als jij een zeer gevoelige huid en na lang nadenken, besloten om hem daarom niet aan te schaffen. Wordt jouw niet geirriteerd als jij de Mühle R41 gebruikt hebt ?

Dag Robert.

Ik heb de Mühle R41 gekocht met het idee om veel korter te kunnen scheren met één enkele "pass" met de haren mee. (En omdat ik gewoon "The Beast" eens wou proberen.... ?)

En hij gaat ook verbazend kort voor een enkele pass!  (Mits een paar touch-ups op bepaalde plaatsen.)

Als dat afdoende kort is voor een simpele scheerbeurt heeft ie "in theorie" het potentieel om minder te irriteren.

Een enkele pass met de haren mee  is uiteraard niet "babybillenglad" en streven naar echt babyglad met een R41 kan heel snel misgaan als je een gevoelige huid hebt! ?

En dat merk je vaak pas achteraf...

Wat ik wel heel erg apprecieer aan de R41 is dat hij je verplicht om de puntjes op de i te zetten inzake techniek want vergeeflijk is hij echt niet.

Dat voel je vanaf de eerste moment dat je hem op je huid zet. Zeker met een Feather erin. (zoals het hoort)

Een tijdje met een Mühle R41 scheren maakt dat je veel kleine foutjes uit je spiergeheugen haalt wat je dan weer meeneemt naar mildere krabbers.

Al die minuscule "foutjes" merk je niet bewust met een mild toestel, maar ze tellen op en dragen  bij aan iets meer irritatie en/of een iets minder gladde scheerbeurt.

Lang verhaal kort:

- Enkel en alleen al om je techniek wat extra bij te schaven vind ik hem interessant. Zelfs voor heel ervaren scheerders...

- Hij kan heel kort in een single pass.

- Als je een gevoelige huid hebt stop de eerste keer na die single pass! Ook (vooral?) al je denkt dat het goed gaat. Kijk eerst hoe je huid de komende 24h reageert.

Zoals altijd. Het is heel persoonlijk. Ik heb er gemengde ervaringen mee. Je gaat namelijk snel te ver zonder dat je het merkt.

Ik heb hem nu een tijdje aan de kant gezet omdat ik nog andere krabbers heb bijgekocht die ik  een uitgebreide kans wil geven.  (En een Shavette.)

De R41 ga ik echter zeker nog gebruiken. Al was het maar om af en toe mijn techniek eens wat bij te stellen.

• I like it 2
Posted
Snuff schreef 34 minuten geleden:

Welkom op het forum, mag ik vragen waar ergens ongeveer in Vlaanderen?

Bedankt.

Ik woon in Haacht.

Dat ligt een tiental km ten noorden van Leuven.

• Thanks! 1
Posted

Welkom Hans. Het shavette/open scheermes verhaal is herkenbaar voor mij. Ondertussen 6 scheerbeurten achter de rug met een DOVO shavette (en 2 met een Jaguar shavette) en terug stevige interesse in een open scheermes. Het zal hoogstwaarschijnlijk een Ralf Aust worden hier (met als alternatief een Koraat).

• I like it 1
Posted
CobraX schreef 4 minuten geleden:

Welkom Hans. Het shavette/open scheermes verhaal is herkenbaar voor mij. Ondertussen 6 scheerbeurten achter de rug met een DOVO shavette (en 2 met een Jaguar shavette) en terug stevige interesse in een open scheermes. Het zal hoogstwaarschijnlijk een Ralf Aust worden hier (met als alternatief een Koraat).

Bedankt.

Een DOVO of Jaguar was ik ook aan het bekijken om als extra tussenstap te gebruiken. Die hebben lange mesjes namelijk.

Welke bevalt jou het best van die twee? Of zijn de verschillen eerder verwaarloosbaar?

Gewoon ter info want ik ga waarschijnlijk onmiddellijk naar een open mes overstappen.

Zelf was ik van plan om eerst een nieuwe DOVO te kopen, maar vermits de consensus hier (en elders) is dat veel nieuwe messen niet echt scherp zijn en je dus beter af bent met een tweedehands mes dat door een ervaren scheerder scheerklaar gemaakt is, is dat de route die ik ga kiezen.

Het lijkt me zo al moeilijk genoeg dus wil ik ook zeker zijn dat ik een meer dan voldoende scherp mes heb om mee te beginnen.

• I like it 1
Posted
Hans1980 schreef 26 minuten geleden:

Dag Robert.

Ik heb de Mühle R41 gekocht met het idee om veel korter te kunnen scheren met één enkele "pass" met de haren mee. (En omdat ik gewoon "The Beast" eens wou proberen.... ?)

En hij gaat ook verbazend kort voor een enkele pass!  (Mits een paar touch-ups op bepaalde plaatsen.)

Als dat afdoende kort is voor een simpele scheerbeurt heeft ie "in theorie" het potentieel om minder te irriteren.

Een enkele pass met de haren mee  is uiteraard niet "babybillenglad" en streven naar echt babyglad met een R41 kan heel snel misgaan als je een gevoelige huid hebt! ?

En dat merk je vaak pas achteraf...

Wat ik wel heel erg apprecieer aan de R41 is dat hij je verplicht om de puntjes op de i te zetten inzake techniek want vergeeflijk is hij echt niet.

Dat voel je vanaf de eerste moment dat je hem op je huid zet. Zeker met een Feather erin. (zoals het hoort)

Een tijdje met een Mühle R41 scheren maakt dat je veel kleine foutjes uit je spiergeheugen haalt wat je dan weer meeneemt naar mildere krabbers.

Al die minuscule "foutjes" merk je niet bewust met een mild toestel, maar ze tellen op en dragen  bij aan iets meer irritatie en/of een iets minder gladde scheerbeurt.

Lang verhaal kort:

- Enkel en alleen al om je techniek wat extra bij te schaven vind ik hem interessant. Zelfs voor heel ervaren scheerders...

- Hij kan heel kort in een single pass.

- Als je een gevoelige huid hebt stop de eerste keer na die single pass! Ook (vooral?) al je denkt dat het goed gaat. Kijk eerst hoe je huid de komende 24h reageert.

Zoals altijd. Het is heel persoonlijk. Ik heb er gemengde ervaringen mee. Je gaat namelijk snel te ver zonder dat je het merkt.

Ik heb hem nu een tijdje aan de kant gezet omdat ik nog andere krabbers heb bijgekocht die ik  een uitgebreide kans wil geven.  (En een Shavette.)

De R41 ga ik echter zeker nog gebruiken. Al was het maar om af en toe mijn techniek eens wat bij te stellen.

Okee, respecteer je keuzes en je mening. Maar je scheert je toch om mooi glad geschoren te zijn ? En toch niet om te leren ?

Ik heb zelf ooit een keer een ‘Fatip Grande’ gekocht wegen goede revieuws, maar al snel weer verkocht ! Waarom ?

Ik zat telkens onder het bloed in mn nek en als ik door mn rode nek voelde, dan voelde ik nog steeds stoppels, dus hoezo scheert agressiever beter ?

Als je een gevoelige huid hebt dan kan je leren wat je wilt, maar het resultaat laat de realiteit zien. Op youtube zie ik wel is die amerikanen scheren met die agressieve krabbers en dan na afloop een hele rode nek hebben.Dan roepen ze ook nog “oh, what a fantastic shave”. Wie houd wie dan voor de gek ?

• I like it 1
Posted
Hans1980 schreef 25 minuten geleden:

Bedankt.

Een DOVO of Jaguar was ik ook aan het bekijken om als extra tussenstap te gebruiken. Die hebben lange mesjes namelijk.

Welke bevalt jou het best van die twee? Of zijn de verschillen eerder verwaarloosbaar?

Gewoon ter info want ik ga waarschijnlijk onmiddellijk naar een open mes overstappen.

Zelf was ik van plan om eerst een nieuwe DOVO te kopen, maar vermits de consensus hier (en elders) is dat veel nieuwe messen niet echt scherp zijn en je dus beter af bent met een tweedehands mes dat door een ervaren scheerder scheerklaar gemaakt is, is dat de route die ik ga kiezen.

Het lijkt me zo al moeilijk genoeg dus wil ik ook zeker zijn dat ik een meer dan voldoende scherp mes heb om mee te beginnen.

Zoals ik in een eerder bericht al aangaf, is er niet zo veel verschil tussen de DOVO en Jaguar shavette. De DOVO accepteert gewoon meerdere soorten mesjes (ook in twee gebroken DE mesjes). De DOVO shavette geniet mijn voorkeur omwille van de flexibiliteit qua mesjes. Vaak worden nieuwe open scheermessen niet scheerklaar geleverd, maar er zijn er die echter wel scheerklaar geleverd worden. Volgens @Snuff is dat het geval bij Ralf Aust en ik las onlangs dat dit ook het geval was bij Koraat.

Posted (edited)
Robert79 schreef 49 minuten geleden:

Okee, respecteer je keuzes en je mening. Maar je scheert je toch om mooi glad geschoren te zijn ? En toch niet om te leren ?

Ik heb zelf ooit een keer een ‘Fatip Grande’ gekocht wegen goede revieuws, maar al snel weer verkocht ! Waarom ?

Ik zat telkens onder het bloed in mn nek en als ik door mn rode nek voelde, dan voelde ik nog steeds stoppels, dus hoezo scheert agressiever beter ?

Als je een gevoelige huid hebt dan kan je leren wat je wilt, maar het resultaat laat de realiteit zien. Op youtube zie ik wel is die amerikanen scheren met die agressieve krabbers en dan na afloop een hele rode nek hebben.Dan roepen ze ook nog “oh, what a fantastic shave”. Wie houd wie dan voor de gek ?

Beste Robert.

Je stelde een vraag en ik heb geprobeerd die zo eerlijk mogelijk te  beantwoorden. Meer niet.

Het probleem ligt vaak ook in uiteenlopende definities van wat exact "mooi glad geschoren" is.

Babyglad betekend voor mij dat je met een pluizig watje (om te ontsmetten niet make-up) over je gezicht kan wrijven en dat er geen pluisje achterblijft.

Als je werkelijk een gevoelige huid  en/of moeilijke baard hebt kan het op z'n minst problematisch zijn om dat dagelijks te willen.

Ik verdraag het alvast niet goed om daar dagelijks voor te gaan. En zo zijn er nog wel mensen. Ongeacht goede of slechte techniek.

Er bestaat namelijk ook nog zoiets als een prima scheerbeurt, zonder meer.

Misschien is dat te min op een hobbyisten forum maar dat is dan maar zo. ?

Zolang mijn scheerbeurt acceptabel is zie ik geen probleem met dingen om bij te leren of uit te proberen.

Als dit leerproces mijn scheerbeurten met milder materiaal verbeterd en mij in minder "halen" naar babyglad kan brengen al helemaal niet.

Amerikanen moet je wel eens vaker met een korreltje zout nemen.

De meeste van die YouTube guru's hebben niet bepaald een gevoelige huid en/of moeilijke baard. Daar kan je best rekening mee houden als je die filmpjes bekijkt.

Onvoorstelbaar hoe recht en lineair de baardgroei van deze mannen is. 

Met de haren mee scheren is blijkbaar bij ieder van hen recht naar beneden op elke plaats van het gezicht.  Statistisch gezien is dit erg sterk.

Het veelvuldig schrapen over gezichtsdelen die reeds vrij van scheerzeep zijn, vormt ook geen probleem.

Enz...

Edited by Hans1980
Quote van CobraX en antwoord moet in apart bericht.
  • I like it 1
Posted
CobraX schreef 32 minuten geleden:

Zoals ik in een eerder bericht al aangaf, is er niet zo veel verschil tussen de DOVO en Jaguar shavette. De DOVO accepteert gewoon meerdere soorten mesjes (ook in twee gebroken DE mesjes). De DOVO shavette geniet mijn voorkeur omwille van de flexibiliteit qua mesjes. Vaak worden nieuwe open scheermessen niet scheerklaar geleverd, maar er zijn er die echter wel scheerklaar geleverd worden. Volgens @Snuff is dat het geval bij Ralf Aust en ik las onlangs dat dit ook het geval was bij Koraat.

Sorry. niet gezien.

Bedankt voor de info. :-)

• I like it 1
Posted
Hans1980 schreef 22 minuten geleden:

Er bestaat namelijk ook nog zoiets als een prima scheerbeurt, zonder meer.

Ik heb liever een fijne scheerbeurt en niet spiegelglad dan spiegelglad maar geen fijne scheerbeurt, en ik wil al helemaal geen irritatie. Het enige wat ik op de koop toe neem is dat ik dankzij het feit dat ik 's avonds voor het scheren eerst langdurig bijzonder heet douche soms 's ochtends wakker wordt met rode vlekken in de hals.

• I like it 1
Posted
Hans1980 schreef 1 uur geleden:

Bedankt.

Deze mesjes zijn heel goed en een stuk goedkoper. 

• I like it 1
Posted

De Dovo en Jaguar zijn aan elkaar gewaagd, de Dovo Shavette kan zowel gewone scheermesjes (rode inzet) als lange (zwarte inzet) aan, bij jaguar hebben ze modellen voor lange en korte mesjes. De Chinese mesjes kan je gebruiken in alle shavettes die de zwarte inzet aanvaarden, je moet dan wel de middelste plastic rondje verwijderen met een scherp mesje.

X.thumb.jpg.43efa2a78788c436780a1661a101025a.jpg

• I like it 1
Posted
efsk schreef 17 minuten geleden:

Ik heb liever een fijne scheerbeurt en niet spiegelglad dan spiegelglad maar geen fijne scheerbeurt, en ik wil al helemaal geen irritatie. Het enige wat ik op de koop toe neem is dat ik dankzij het feit dat ik 's avonds voor het scheren eerst langdurig bijzonder heet douche soms 's ochtends wakker wordt met rode vlekken in de hals.

Zo denk ik er ook over.

Streven naar het beste compromis tussen glad en irritatieloos gespreid over meerdere dagen.

De dagen wanneer het niet het moment is om een stap verder te gaan dat voel je tijdens de scheerbeurt al.

Snuff schreef 6 minuten geleden:

De Dovo en Jaguar zijn aan elkaar gewaagd, de Dovo Shavette kan zowel gewone scheermesjes (rode inzet) als lange (zwarte inzet) aan, bij jaguar hebben ze modellen voor lange en korte mesjes. De Chinese mesjes kan je gebruiken in alle shavettes die de zwarte inzet aanvaarden, je moet dan wel de middelste plastic rondje verwijderen met een scherp mesje.

X.thumb.jpg.43efa2a78788c436780a1661a101025a.jpg

Top! Bedankt Snuff.