WilcoRoos Posted December 27, 2018 Share Posted December 27, 2018 Ik gebruik al vanaf mijn start met DE bladen een Mühle krabber, een 'gesloten' kam geen idee welk nummer [bloos] (waar kan ik dat zien?) Maar ik merk toch dat ik na drie scheergangen WTG, ATG & XTG nog een lichte stoppel aantref. Wat nu? Tja, lees ik alhier dat de 41 van Muhle (open kam) beter maar agressiever scheert, dus die dan.. Maar: Lees ik dat er diverse jaargangen (WTF?) zijn, wat het al moeilijker maakt, en ik tref ineens ook de Grande uitvoering van voornoemd model aan, Help, wat is wat, wat is het verschil tussen de standaard en de Grande uitvoering (behalve de prijs)? Mijn budget is deze maand nog net aan 50 Euro, is daar een goede krabber voor te krijgen die iets 'closer' scheert als mijn huidige model? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChrisVanMeer Posted December 27, 2018 Share Posted December 27, 2018 Heb je een foto van je huidige Mühle? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WilcoRoos Posted December 27, 2018 Author Share Posted December 27, 2018 jn huidige Muhle krabber Geen idee hoe ik op een andere manier foto's in het forum plaats, maar dit is m dus. Ik hoop dat de hoek goed is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted December 27, 2018 Share Posted December 27, 2018 De foto krijg ik niet naar voren maar je beschrijving zegt me dat het een 23 of 89 uitvoering is en daarbij vergeleken is de 41 een stuk efficienter maar ook minder comfortabel. Grande uitvoering is in het bezit van een langere greep tov de normale uitvoering en is ook in gewicht daarmee zwaarder. Op dit moment is de 2013 de uitvoering die overal te koop is en dit is de lieve opvolger van de 2011 die nogal agressief is en slechts door zeer ervaren scheerders zonder bloedbad te krijgen gehanteerd kan worden. Daarvoor had je de 2009 uitvoering -die ik ook in mijn bezit heb naast de 2013 uitvoering- en deze is uitermate mild en is voorzien van een open kam en deze kan je vergelijken met de huidige 25 C. Ik zou je echter adviseren om een 37 C aan te schaffen heel efficient en een stuk comfortabeler aanvoelend als een 41. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
koenfucius Posted December 27, 2018 Share Posted December 27, 2018 Zoals Hans al zei, +1 voor Merkur 37c Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChrisVanMeer Posted December 27, 2018 Share Posted December 27, 2018 Lijkt een R89. Ikzelf zou ook voor een 37C of een 39C (met lange steel) gaan, voor meer efficiëntie. Tenzij je je dagelijks scheert, dan zou ik zelf kiezen voor de 34C (of de 38C lange steel variant), daar ik een slant persoonlijk te agressief vind voor elke dag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted December 27, 2018 Share Posted December 27, 2018 De 37C vind ik uitstekend geschikt om je dagelijks mee te scheren maar zoals alles is dat natuurlijk uekaz. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
FvL Posted December 27, 2018 Share Posted December 27, 2018 Je zou ook over een fatip open kam na kunnen denken. Die is weliswaar sinds een wijziging van ca 2jaar geleden wat milder geworden, maar nog steeds een stuk effectiever als wat je nu hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted December 27, 2018 Share Posted December 27, 2018 De huidige Fatip met zijn bredere bovenplaat is zeker een heerlijk scherende krabber en mooi efficiënt. Er is echter één reden waarom ik hem nooit als dagelijkse krabber zou willen hebben en dat is de slechte afwerking waardoor je bij het plaatsen van een mesje altijd even bezig ben om zowel het mesje als de bovenplaat goed uit te richten. Ik ben gewoon om na het scheren altijd de krabber te reinigen en om dan elke ochtend weer dat uitricht ritueel te moeten uitvoeren staat mij zeer tegen maar ook dit is natuurlijk uekaz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted December 27, 2018 Share Posted December 27, 2018 ChrisVanMeer schreef 2 uur geleden: Lijkt een R89. Ikzelf zou ook voor een 37C of een 39C (met lange steel) gaan, voor meer efficiëntie. Tenzij je je dagelijks scheert, dan zou ik zelf kiezen voor de 34C (of de 38C lange steel variant), daar ik een slant persoonlijk te agressief vind voor elke dag. Ik verwacht dat Wilco niet erg veel verschil gaat merken tussen een 34C en een R89, daarvoor liggen beide modellen te dicht bij elkaar naar mijn mening. Ik zou de eerdere suggestie van een Merkur slant wel willen onderschijven. Mocht die toch te agressief uitpakken dan kun je altijd nog afwisselen met je R89. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
WilcoRoos Posted December 27, 2018 Author Share Posted December 27, 2018 Deze Krabber? Zou dit zijn wat ik zoek? De enige 'Slant' die ik tegenkwam was deze Merkur Slant, maar die is toch niet 'open'? Sorry voor de verwarring, visueel lijkt het allemaal op elkaar, en wat de typenummers werkelijk betekenen, of dat het random 5 x D20 worpen zijn is bij mij ook niet bekend [grijnst wat schaapachtig] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted December 27, 2018 Share Posted December 27, 2018 Dat is een Merkur R41 @WilcoRoos, niet het model waar hier doordaans over gesproken wordt. Dat is de Muhle R41. Die slant is inderdaad geen open kam maar dat zegt lang niet altijd wat over het scheergedrag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kazuya17 Posted December 27, 2018 Share Posted December 27, 2018 @WilcoRoos op de markt staat een merkur 39C te koop. ? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted December 27, 2018 Share Posted December 27, 2018 De 39 die nu staat aangeboden zou je zeker kunnen overwegen. Scheert uitstekend, en goed glad ook. Mocht de krabber te zwaar zijn voor je wat hoger op de greep pakken. Of inderdaad de geadviseerde 37. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted December 27, 2018 Share Posted December 27, 2018 Er staat een mooie Rocca te koop hier; voor mij de perfecte balans tussen R89 en R41. (Maar een mooie slant is ook leuk natuurlijk) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted December 28, 2018 Share Posted December 28, 2018 WilcoRoos schreef 20 uur geleden: Deze Krabber? Dit is qua uitvoering zoals ik omschreef de R41-2009 resp. 25 C. Dit is een uiterst milde krabber zelfs milder als de 89 die je hebt dus dit is absoluut geen alternatief WilcoRoos schreef 20 uur geleden: Zou dit zijn wat ik zoek? De enige 'Slant' die ik tegenkwam was deze Merkur Slant, maar die is toch niet 'open'? Slants heb je net zoals de rechte krabbers met een dichte en open kam, de 37 en 39 C heb je echter alleen in een gesloten uitvoering. En deze 37 C is voor mij het beste alternatief voor de 89. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted December 28, 2018 Share Posted December 28, 2018 Er staat nu een 39c in de markt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! @WilcoRoos 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans1980 Posted December 28, 2018 Share Posted December 28, 2018 Ik heb een EJ 89DE (zelfde kop als R89, ander handvat) en een R41. Zoals anderen reeds aangaven is de R41 bijna de tegenpool van de R89 wat agressie betreft. Wees je ervan bewust dat die stap misschien erg groot is als je je dagelijks comfortabel wil scheren. Als tool om beter te leren scheren is hij echter perfect dus zelfs als hij je te hevig is voor dagelijks gebruik is kan hij nog steeds iets betekenen. Vooraleer je een nieuwe krabber koopt kan je trouwens ook proberen om je R89 te "shimmen". Dat wil zeggen dat je nadat je een mesje in het bovenstuk legt er een of twee oude mesjes waarvan het scherpe randje is afgeknipt bij op legt. Als je het geheel dichtschroeft ligt het scheermesje nu iets hoger t.o.v. de bodemplaat wat in essentie betekend dat je nu een agressievere krabber hebt. Bovenop de voorgestelde krabbers is een adjustable misschien ook wel wat? Daarmee kan je zelf de "agressiviteit" bepalen door aan een knopje te draaien en desgewenst zelfs van agressie wijzigen voor verschillende delen van het gezicht. Parker Variant is een optie. Deze heb ik. Heel zwaar in de hand en erg mooi afgewerkt. Is hier voordelig te krijgen. Stand 1 is lijkt me al even agressief als de R89. Hij gaat tot 5 dus best veel marge. Andere optie is een chinese kloon van een Merkur Futur. Daarmee kan je alvast proberen en daarna beslissen of je al of niet de echte koopt. Zie hier. Dat gezegd zijnde. Het loont misschien nog het meeste om bijna karikaturaal je gezicht aan te strekken, lucht in de wangen blazen enz... Bekijk wat video's van mensen die met open mes scheren en pas dat soort uitvlakken en strekken ook toe bij het scheren met de krabber. M.a.w. Je andere hand volgt de krabber bij het aantrekken... Meer nog dan de krabber zelf is dit het aller belangrijkste als je ECHT glad wil gaan. En een R89 is daar normaal perfect toe in staat. Maar... YMMV. Met een agressieveling als de R41 geraak je gewoon al een heel stapje verder met je eerste pass. Zelfs BBS na enkel mild XTG is mogelijk. Je kan echter al wat makkelijker teveel toplaag van je vel halen. Je bent spekglad en denkt dat alles geweldig ging maar een halve dag later begint je huid te zeuren en wat rood aan te slaan. Oeps. Wederom... YMMV. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WilcoRoos Posted December 28, 2018 Author Share Posted December 28, 2018 Hartelijk dank voor al die info! Zo een clone is al onderweg vanuit China, vond m er wel mooi uitzien, ik heb de bezitter van de 39C laten weten interesse te hebben, en zet de 41 op mijn lijst noodzakelijke inkopen bij bezoek kapperswinkel Naarden Hopelijk komen ook mijn zeep samples en DE mesjes samples snel binnen, maar ook zeepjes zal nog wel even een 'ik wil zelf snuffelen' ding worden. Ik ben bang dat mijn verslaving nijging stevig aangewakkerd is, oi, ik weet nu al dat ons badkamer kastje veeeeeeel te klein gaat zijn. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChrisVanMeer Posted December 29, 2018 Share Posted December 29, 2018 Heb je nog een ongebruikte zolder? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WilcoRoos Posted December 29, 2018 Author Share Posted December 29, 2018 ChrisVanMeer schreef 1 uur terug: Heb je nog een ongebruikte zolder? LOL, semi-bungelow, daar is weinig zolder te vinden ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted December 29, 2018 Share Posted December 29, 2018 wel een ooi plat dak waar je wat op kunt bouwen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted December 29, 2018 Share Posted December 29, 2018 Ik bemerk dat de R41 2013 hier de laatste dagen in diverse posts opeens zo'n beetje als de heilige graal wordt beschouwd en dat vraagt om enige nuancering want ondanks dat de R41 2013 getemd is tov de 2011 en daarmee een groot deel van zijn efficiency (volgens sommigen agressie maar hij is niet........) is kwijtgeraakt is de constatering juist dat hij zeker efficienter is als de 89. In mijn optiek is het geen krabber die benodigd is om je het scheren aan te leren elke krabber is daar voor geschikt en bij een verkeerde techniek laat elke krabber je dat weten. Het blijft van belang geen druk te zetten en de juiste scheerhoek aan te houden. Maar is het niet zo dat het veel belangrijker is hoe het doel bereikt wordt namelijk een naar believen glad geschoren huid en met de manier waarop bedoel ik dan het scheercomfort van een krabber. En alle juichende verhalen ten spijt over de R41 als je wat meer krabbers geprobeerd hebt durf je waarschijnlijk net zoals ik de conclusie te trekken dat er zoveel krabbers te verkrijgen zijn die even en zelfs meer efficient zijn maar vooral vele malen comfortabeler scheren. En vooral het gemis aan comfort bij de R41 zal meestal scheerders tegenhouden om strakglad door het leven te gaan. Meer scheercomfort bij krabbers,meestal zijn dit iets duurdere krabbers maar bij een dagelijks gebruiksvoorwerp die er ook nog voor zorgt dat de huid rustige aanvoelt na de scheerbeurt lijkt me dit een juiste investering. En veel duurder is relatief als je voor krabbers zoals ATT, Ikon, Rockwell of bijvoorbeeld Charcoal gaat, reken het extend bedrag om per scheerbeurt en dit voor de rest van je leven en waar praten we over en bevalt hij niet er is altijd wel iemand die hem overneemt. Een verstelbare krabber lijkt me ook een goede optie om zo in de ervaringscyclus de mate van efficiency op te kunnen voeren en mijn ervaring is dat de Merkur Progress hier ook uitstekend voor geschikt is. 3 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted December 29, 2018 Share Posted December 29, 2018 Het hele epistel van Hans in één woord samengevat: PILS 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted December 29, 2018 Share Posted December 29, 2018 Snuff schreef 1 uur terug: Het hele epistel van Hans in één woord samengevat: PILS Kan kan Snuffie alleen repte ik ook over je hele scheerleven en dan wil het oog ook wat en om dan een blok gewapend beton op je plancet te plaatsen lijkt me ook voor de mede bewoners niet aantrekkelijk en om hem nu na elke scheerbeurt in een lade te leggen is ook zonde dus lijkt me deze afzichtelijke krabber buiten het bestek van mijn advies te vallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts