Ga naar inhoud
koenfucius

Gepimpte Monsavon (naar Le Père Lucien)

Aanbevolen reacties

Op het Franse forum heeft de maker van Le Père Lucien suggesties gegeven om Monsavon (die hij technisch niet slecht noemt) te verbeteren.

Voor degenen die Frans lezen hier het draadje met het basisrecept en dan allerlei variaties die door forumleden zijn geprobeerd:

http://www.rasage-traditionnel.com/t12098-une-petite-recette-a-partir-du-monsavon

Ik had nog een Monsavon liggen van mijn laatste vakantie, dus hiermee aan de slag gegaan:

- Monsavon laten drogen zonder deksel gedurende 2 weken tot 1 maand, tot ongeveer 75g (de mijne was ondertussen al niet meer dan 60g)

-au bain marie laten zacht worden en met mengen met 6g shea boter (kan ook met karité, palm, enz.  - één forumlid zei zelf dat hij margarine heeft gebruikt 🤣)

- van het vuur 3 ml glycerine toevoegen

- 1 ml etherische olie naar keuze (ik heb lavandin gebruikt)

nadien laten opstijven, bv. even in de koelkast

Ik heb nooit de Monsavon puur gebruikt, maar dit resulteerde in een zeep die goed opschuimde, met een goed gevoel achteraf en een prettig geurtje. Volgende Franse vakantie sla ik nog wat Monsavon in.

Binnenkort misschien ook eens proberen met de pot vergulde hand & kruidvat zeep

• Vind ik leuk 7
  • Bedankt! 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb Koen's recept gevolgd, met uitzondering van de etherische olie - ik heb 1 ml spijklavendel gebruikt.

Even een proefschuimpje gemaakt - het wordt inderdaad Bulgaarse yoghurt, om met Harrie te spreken.

De geur is ook gepimpt - denk dat deze Monsavon een paar plaatsjes omhoog gaat in mijn persoonlijke lavendelgeur lijst.

Dus - als iemand dit jaar nog eens in een Franse supermarkt terecht komt: neem gerust een paar bakjes voor me mee .... ;-)

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Heb Koen's recept gevolgd, met uitzondering van de etherische olie - ik heb 1 ml spijklavendel gebruikt.
Even een proefschuimpje gemaakt - het wordt inderdaad Bulgaarse yoghurt, om met Harrie te spreken.
De geur is ook gepimpt - denk dat deze Monsavon een paar plaatsjes omhoog gaat in mijn persoonlijke lavendelgeur lijst.
Dus - als iemand dit jaar nog eens in een Franse supermarkt terecht komt: neem gerust een paar bakjes voor me mee .... ;-)

Vertrek begin mei, denk ik, die kant op.

Harrie Kosses
https://www.kosses.nl

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Interessant om te lezen! Ik heb nog wel een bolletje in de kast liggen; Monsavon puur kon me nooit zo bekoren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je verder kunt gaan.