tjerkruyter Posted October 17, 2013 Posted October 17, 2013 Hallo allemaal, Inmiddels heb ik me zojuist voorgesteld in het welkomst topic. Afgelopen week heb ik me 4 x geschoren met mijn nieuwe DOVO open scheermes, het bevalt goed en ik heb me nog niet echt open gehaald. Ik heb de smaak te pakken. Echter heb ik het idee dat het mes veel scherper kan en een beter scheer resultaat kan opleveren. Daarom ben ik van plan om morgen een Coticule te halen, helaas zijn die stenen erg prijzig. Op een half uur rijden van mij vandaan zit kapper eric. Ik ben aan het overwegen om daar een Coticule 'selected' te kopen van 15x4 aangezien mij 10x4 te klein lijkt. De hanging hair test lukt niet echt goed met het scheermes, vaak knakt het eerder de haar en dus niet helemaal doorheen... Tijdens het scheren heb ik het idee dat soms het mes blijft 'hangen' aangezien het naar mijn idee niet voldoende scherp is. Ik heb al enige ervaring met het slijpen op slijpstenen welliswaar is dat voor mijn keukenmessen en bezit ik over slijpstenen van Eden van grit 220 t/m 5000 Wat raden jullie aan? Gr.
meemai Posted October 17, 2013 Posted October 17, 2013 Wellicht dat het voor je eerste scheermes een idee is, hem te laten slijpen door iemand die dat goed doet. Ik heb zelf ook twee messen gehad die niet zo heel scherp waren en waarbij ik steeds het idee had dat ze scherper konden. Toen heb ik een mes gekocht bij een zogehete honemeister iemand die dag in dag uit niets anders doet dan slijpen. En dit mes gaat als boter over mijn wang. Mijn andere messen die ik later zelf geslepen heb deden het ook wel goed. Maar goed wat je zou kunnen doen is een strop met groene pasta pakken en daarover heen gaan. Of idd een coticule te halen, maar goed een Coticule is goed etc, maar ik denk niet dat hij veel beter slijpt dan een naniwa van 8k of 10k zelf gebruik ik een goedkope thuringer steen en ik kan me er prima op scheren. Het ligt er dus aan wat je wilt, sommige zullen zeggen dat een Japanse natuursteen beter slijpt etc, en dat zal ook wel. Ik bedoel ik wil dat best geloven. Alleen lijkt het me niet dat ze in 1800 1900 massaal Japanse natuurstenen of Coticules gebruikte. Hoewel ik niet weet of de Coticules toen goedkoper waren...Maar vroeger deden ze het vast ook eenvoudig.
Snuff Posted October 17, 2013 Posted October 17, 2013 Waarom een selected? Ik zou gewoon voor een standaard gaan, zijn zeker even goed (het gaat hem vooral over het uiterlijk van de steen bij selected). Een 15x4 standaard komt nieuw op €57 rechtstreeks bij de coticule mijn.
tjerkruyter Posted October 17, 2013 Author Posted October 17, 2013 (edited) @meemai: Bedankt voor je reactie, wil het uiteindelijk in de toekomst ook zelf kunnen slijpen Van de coticule heb ik berepen (via het internationale forum) dat het voordeel ten opzichten van andere stenen is dat het een veel comfortabele snede geeft voor het scheermes gebruik. Waarom een selected? Ik zou gewoon voor een standaard gaan, zijn zeker even goed (het gaat hem vooral over het uiterlijk van de steen bij selected). Een 15x4 standaard komt nieuw op €57 rechtstreeks bij de coticule mijn. Beschikt deze ook over een klein steentje om slijppasta te maken? Zie het er niet bij staan (wel bij de selected uitvoering). Anders kom ik uit op €63 voor standard en €67 voor een selected uitvoering. Edited October 17, 2013 by Guest
meemai Posted October 17, 2013 Posted October 17, 2013 (edited) @meemai: Bedankt voor je reactie, wil het uiteindelijk in de toekomst ook zelf kunnen slijpen Van de coticule heb ik berepen (via het internationale forum) dat het voordeel ten opzichten van andere stenen is dat het een veel comfortabele snede geeft voor het scheermes gebruik. Waarom een selected? Ik zou gewoon voor een standaard gaan, zijn zeker even goed (het gaat hem vooral over het uiterlijk van de steen bij selected). Een 15x4 standaard komt nieuw op €57 rechtstreeks bij de coticule mijn. Beschikt deze ook over een klein steentje om slijppasta te maken? Zie het er niet bij staan (wel bij de selected uitvoering). Anders kom ik uit op €63 voor standard en €67 voor selected uitvoering. Die krijg je geloof ik enkel los erbij. Maar dat weet ik niet zeker. Als ze erbij zaten zou het erbij staan. http://www.ardennes-coticule.be/shop/nl/62-slurry-steentjes Hier heb je wel los de standaard slurry steen maar weet niet of die standaard dan ook bij de standaard zit.... Ik zou een mailtje doen naar de maker. Of als je geluk hebt komt Snuff hier weer. Of iemand anders die het weet. Edited October 17, 2013 by Guest
Buffel Posted October 17, 2013 Posted October 17, 2013 Vraag het gewoon even aan Maurice van de website, ze zijn erg behulpzaam en misschien heeft hij nog iets speciaals liggen.. Mijn coticule was maar €40 daarbij hebben ze gratis een slurrie steentje bijgesloten .
tjerkruyter Posted October 18, 2013 Author Posted October 18, 2013 Ik ben zojuist eigenaar geworden van een mooie coticule steen 15x4 selected. Kapper Eric in leiden had een aantal stenen op voorraad liggen in zijn winkel en uit 4 selected stenen van 15x4cm heb ik de mooiste gekozen met een mooie slurrysteen. Kapper Eric zit voor mij redelijk in de buurt en is een aardige man. De webshop van de coticule-mijn zelf in België vraagt er iets meer geld voor op zijn website Hierbij wat foto's van mijn nieuwe aanwinst: Ik ben heel erg benieuwd naar het resultaat. Bedankt allemaal voor de reacties
meemai Posted October 18, 2013 Posted October 18, 2013 Erg mooie steen! viewtopic.php?f=6&t=116 Daar zou je hem ook kunnen laten zien aan iedereen. Laat me weten hoe het lukt met slijpen! Ik zelf zit te twijfelen over Coticule of Naniwa.
tjerkruyter Posted October 18, 2013 Author Posted October 18, 2013 Erg mooie steen! viewtopic.php?f=6&t=116" onclick="window.open(this.href);return false; Daar zou je hem ook kunnen laten zien aan iedereen. Laat me weten hoe het lukt met slijpen! Ik zelf zit te twijfelen over Coticule of Naniwa. Dankjewel, ik laat het je weten. Van het weekend even op mijn gemak uitproberen
Puerco Posted October 18, 2013 Posted October 18, 2013 Je hebt zo te zien een La Grise gekocht (naam van de laag in de mijn). Eigenschappen van een La Grise: zijn over het algemeen vrij tot zeer traag zowel met als zonder slijpmelk maar geven een goed (scherp en huidvriendelijk) resultaat. Als je de dullicot methode gebruikt is het zaak om de verdunningen heel rustig aan te doen om te zorgen dat bij elke verdunning het maximale uit de steen gehaald word, dus telkens verdunnen met 1 of 2 druppels water. Lees je goed in op http://coticule.be/ zodat je weet waar je mee bezig bent. Als de dullicot methode niet direct het gewenste resultaat geeft kun je altijd verdergaan met unicot wat vrijwel altijd, dus ook voor beginners een goed resultaat geeft. Een Coticule is het lastigst om te leren maar als je het onder de knie hebt dan heb je in principe aan 1 steen genoeg, tenzij je een mes hebt dat beschadigt is dan heb je een 1K steen nodig om de snede te zetten. Maar voor onderhoud ga je die niet nodig hebben. Het grote voordeel van een Coticule is dat het van alle soorten stenen het meest huidvriendelijke resultaat geeft waarbij het voelt alsof je met een broodmes staat te scheren terwijl het mes meer dan scherp genoeg is om alle haren zonder problemen te verwijderen. Het voelt bijna alsof het met het mes dat makkelijk door alle haren heen snijdt onmogelijk is om jezelf te verwonden. Daarom is de Coticule altijd erg populair bij kappers/barbieren is geweest, je kunt het tenslotte niet maken om je klanten bloedend de deur uit te sturen...
tjerkruyter Posted October 20, 2013 Author Posted October 20, 2013 Hoi Puerco, Bedankt voor je reactie ik had me al ingelezen op coticule.be en tal van youtube filmpjes gekeken, bedankt voor de tip. Gister zojuist voor het eerst geslepen op de coticule (heb er denk ik anderhalf uur over gedaan) . Natuurlijk om mooie gecontroleerde halen te maken. Meeste tijd gaat nog naar mijn techniek om het mes om te draaien en volledig plat te houden... Dat is natuurlijk verplicht voor slijpen, anders gaat het compleet fout Aangezien het mijn eerste keer was heb ik lekker de tijd genomen en op mijn gemakje het gevoel van het slijpen op de coticule proberen te ervaren. Ik moet zeggen het ging voor mijn gevoel erg goed. Ook de Nederlandstalige pdf doorgenomen van de Dilucot methode en Unicot methode. Alles bekeken en zelfs de keukenweegschaal erbij genomen om te kijken of mijn druk op het mes bij het begin goed was (die kwam overeen). Zo te zien op internet is mijn steen inderdaad hoogstwaarschijnlijk een La Grise. Op badger and blade zijn de meningen er over verdeelt. Over het algemeen lees ik van de personen die meerdere soorten lagen coticule hebben dat La Grise ondanks de iets langszamere slijp eigenschappen één van de favorieten lagen is bij de gebruikers. Ben stiekem erg benieuwd naar de andere lagen, maar wat zijn die stenen toch prijzig Het mes heb ik daarna uitgebreid gestropt met 30x canvas en 60x lederzijden. Ik heb me er nog niet mee geschoren dus kan nog geen oordeel geven, dat ga ik vandaag doen. Gr.
Snuff Posted October 20, 2013 Posted October 20, 2013 Is heel normaal dat je veel tijd nodig hebt in het begin, maar net als het scheren met een open mes neemt na verloop van tijd het spiergeheugen het over en hoef je er zelfs niet meer bij na te denken. Makkelijkst is een goedkoop mes op de kop tikken en slijpen, testen, weer bot maken (over glas zoals beschreven op de site) en van voor af aan herbeginnen, als het kan iedere dag dan leer je echt je steen kennen. Veel succes! Probeer even te weerstaan aan het verlangen om andere lagen te kopen/testen. Iedere coticule is geschikt om messen op te slijpen, het is al net als met scheermesjes, ieder heeft z'n voorkeur maar dat is daarom niet dezelfde als van een andere persoon.
Puerco Posted October 20, 2013 Posted October 20, 2013 Mooi dat je zo snel al een behoorlijk resultaat weet te behalen, ik heb best een tijd lopen worstelen voordat ik op m'n Coticule een aanvaardbaar resultaat behaalde. Ik kwam pas verder door in het begin wat meer druk toe te passen en de verdunningen veel langzamer te laten verlopen of te beginnen met een veel dunnere slijpmelk. Een mes dat goed geslepen is op een Coticule heeft de meest vriendelijke snede die je maar kunt wensen. Met andere methodes zoals een JNAT kun je een scherpere snede behalen die ook best vriendelijk is maar wat dat betreft kan er niets tippen aan een Coticule.
Buffel Posted October 25, 2013 Posted October 25, 2013 Naar mate je steeds meer er mee bezig gaat, leer je steeds meer van jouw steen. Goed om te lezen dat het je goed af gaat de eerste keer! Ik heb ook wel geworsteld met de coticule, nu met de Japanse stenen is er een nieuwe wereld open gegaan en lukt het ook beter met de coticule. Blijven oefenen is de sleutel tot succes !
Recommended Posts