Jump to content

GB open scheermes opknappen

Tony
 Share

Recommended Posts

Deze was in het verleden al door een ander ‘opgeknapt’, waarschijnlijk om de geometrie aan te passen zodat er beter geslepen kon worden. Er was hiervoor een grove vijl gebruikt helaas. Met 80 en 120 grit de oude sporen verwijderd en daarna zonder tape een snede gezet om te zien of de geometrie nog klopt. Valt mee, als ik straks tape gebruik verwacht een nette snede te krijgen. Het metaal is wel goed, duimnagel test bij 800 grit is positief, er kan mee geschoren gaan worden later

Wordt vervolgd

4ad84c20a39a04865cafa1c47280c693.jpg

0cc36552e7a2fea1d5fa881c2f85b9bf.jpg

9f276b36ee8c5ef0f1a12cf8c797fa9a.jpg

adbc29dbddc1e8cfafa60dddb5cd14e3.jpg

Sent from my iPad using Tapatalk

• I like it 3
  • Thanks! 1

Gaaf!

Maar zie ik goed dat de snede niet helemaal recht loop? Ik weet dat een ronde punt een ding is maar bij dit mes lijkt de snede wel de vorm van een golf te hebben, in het midden lijkt ie breder te zijn (met name op de tweede foto). Is dat gezichtsbedrog of dient dat een bepaald doel?

Nee, dat is helaas slijtage over de jaren. Het mes is meer dan 150 jaar oud. Dat zou je natuurlijk recht kunnen maken en misschien zal ik de vorm nog wat aanpassen als het scheren ermee problematisch is. De kunst is om zomin mogelijk metaal te verwijderen.

Verder vind ik een snede die niet overal even breed is geen probleem, het is iets minder esthetisch, het scheert er niet minder om.

• I like it 1

Inmiddels uit de scales gehaald en de tang opgeschuurd. Helaas is er een heel fijn scheurtje zichtbaar op het blad. Nu is daar veel metaal aanwezig dus zal het geen probleem geven bij het scheren maar dat had ik liever niet gehad.

1108a1769b579a949984d2c5b9f2fc0a.jpg

• I like it 2

Het oude handvat bestaat uit twee delen die ooit aangepast zijn, dus in een helft twee gaatjes. Verder is de andere helft ingescheurd.

7884939853978d15721bc6dbb47d0756.jpg

Een handvat uit een vroeger project blijkt prima te passen, mazzel. Nu weer naar de stenen.

acf39bdf47f08910b079b664280b865f.jpg

• I like it 1

Dank je Rolf, dat ringetje is van een paspinnetje. Eerst slijpen en testscheren en als alles klopt gaat er een gewoon pinnetje in.
Dat scheurtje is afwachten, ik verwacht er niets van te merken overigens, ik heb in het verleden een mes een aantal jaar gebruikt voordat ik in de gaten kregen dat een bepaald plekje een scheurtje bleek te zijn.

• I like it 2