Ga naar inhoud

Bevel niet gelijk

jos schenau
 Delen

Aanbevolen berichten

Bij het slijpen van een van mijn messen doet zich het volgende probleem voor. Na het slijpen blijkt onder mijn microscoop dat een kant een mooi glad bevel heeft bv 1mm , terwijl aan de andere zijde het bevel nog geen derde is van de andere kant. (Een dun streepje een soort van kamasori efect) ik gebruik tape en een gelijkmatige druk aan beide zijden en ook het aantal slagen is ook gelijk. Moet ik de smalle kant zonder tape proberen? Het lijkt me dan dat het bevel niet meer in het midden ligt. Een andere technische term weet ik er niet voor

Iemand suggesties? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bevel kan links en rechts zeker anders zijn, messen werden met de hand gemaakt en het is niet zomaar gegarandeerd dat de kling precies in het midden van de rug zit. Ook messen met een kleine slinger krijgen verschillende bevels, sterker, daar is dezelfde bevel al niet gelijk. Belangrijker dan of de bevel perfect symmetrisch is is de slijphoek, die bepaalt of de snede geschikt is om mee te scheren. Zie bijvoorbeeld ook kamisori's, waar de bevel met opzet asymmetrisch wordt gehouden.

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.