jos schenau Posted December 8, 2018 Posted December 8, 2018 Bij het slijpen van een van mijn messen doet zich het volgende probleem voor. Na het slijpen blijkt onder mijn microscoop dat een kant een mooi glad bevel heeft bv 1mm , terwijl aan de andere zijde het bevel nog geen derde is van de andere kant. (Een dun streepje een soort van kamasori efect) ik gebruik tape en een gelijkmatige druk aan beide zijden en ook het aantal slagen is ook gelijk. Moet ik de smalle kant zonder tape proberen? Het lijkt me dan dat het bevel niet meer in het midden ligt. Een andere technische term weet ik er niet voor Iemand suggesties?
jos schenau Posted December 8, 2018 Author Posted December 8, 2018 Ik heb graag een mes waarvan het bevel symmetrisch is . Een ongelijk bevel komt volgens mij het functioneren van het mes zeker niet ten goede lijkt me. Of dat erg is lijkt me of je een goed scherend mes wil hebben.
efsk Posted December 8, 2018 Posted December 8, 2018 De bevel kan links en rechts zeker anders zijn, messen werden met de hand gemaakt en het is niet zomaar gegarandeerd dat de kling precies in het midden van de rug zit. Ook messen met een kleine slinger krijgen verschillende bevels, sterker, daar is dezelfde bevel al niet gelijk. Belangrijker dan of de bevel perfect symmetrisch is is de slijphoek, die bepaalt of de snede geschikt is om mee te scheren. Zie bijvoorbeeld ook kamisori's, waar de bevel met opzet asymmetrisch wordt gehouden. 2
jos schenau Posted December 8, 2018 Author Posted December 8, 2018 Bedankt voor de informatie. Daar kan ik weer wat mee.
Buffel Posted December 8, 2018 Posted December 8, 2018 Waarschijnlijk is het staal aan 1 kant iets dikker, is puur cosmetisch zolang de hoek maar goed is .Als hij goed scheert zou ik mij daar persoonlijk niet druk om maken.
ChrisA Posted December 9, 2018 Posted December 9, 2018 Inderdaad interessante info. Bedankt. Ik heb 1 mes waar dit het geval is en die scheert absoluut 100% maar ziet er niet uit.
HiFuMi Posted December 9, 2018 Posted December 9, 2018 ja , bij mij ook en na een paar keer slijpen blijft de bevel ongelijk plus aan een kant varieert de breedte ook nog eens maar scheert goed
Recommended Posts