FvL Posted December 7, 2018 Share Posted December 7, 2018 Een van mijn aanwinsten van de laatste verzamelaars beurs. De krabber is ongemerkt, maar Erwin wist me te melden dat het om een Christoffel ging. Niet dat me dat veel verder geholpen heeft, In Waits of op het net nog niets gevonden. Mocht iemand wat info hebben.... Dit exemplaar heeft wat verlies van de vermoedelijke zilveren afwerking, maar is verder erg fraai. Wat hem echter erg bijzonder maakt is dat hij verstelbaar is. De verstelbaarheid is vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Eclips Red Ring. Gebaseerd op de suggestie die ook al door Gillette gedaan werd voor old type's, dat je de veerspanning van het scheermesje kunt gebruiken om hem net wat losser te draaien. Hierdoor wordt het blad net wat minder gebogen en wordt wat agressiever. De Eclips doet dit door een aantal markeringen op de greep, deze gaat wat verder en heeft hiervoor een klik mechanisme ingebouwd. Op de foto zie je een (geveerd) balletje in het schroef deel, Dit correspondeert met groeven in de greep. Dit zorgt ervoor dat je met instellen (weer losdraaien) telkens met een klik in een volgende positie komt. Met wat proberen denk ik dat je met een modern (dun) blad een zestal klikken terug kan draaien, zonder dat het blad te los gaat zitten, met een oud stalen blad denk ik dat ook de zevende en achtste klik nog wel bruikbaar waren. 3 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted December 7, 2018 Share Posted December 7, 2018 Oei! Dat is een juweeltje Frank! Dit balletje-klik-systeem kende ik nog niet, erg leuk. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
FvL Posted December 7, 2018 Author Share Posted December 7, 2018 (vervolg) Verwacht overigens niet de verstelbaarheid van een progress of Parker variant. In de totaal aangedraaide stand doet hij me denken aan een New improved. Met zes klikken terugdraaien is hij wat agressiever, maar zeker geen .r41. moet dit ook met andere mesjes nog meer uitproberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
merwtje Posted December 7, 2018 Share Posted December 7, 2018 Nog een paar foto's van een andere liefhebber. 4 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
FvL Posted December 7, 2018 Author Share Posted December 7, 2018 @merwtje Dank, handleiding is welkom, wellicht toch niet de bedoeling om hem met meer klikken te gebruiken. Die andere liefhebber, had die misschien nog info over wanneer ze geproduceerd zijn en door wie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
merwtje Posted December 7, 2018 Share Posted December 7, 2018 Die handleiding is dus ook van hem (in de States) maar verder dan de naam en de herkomst komt hij ook niet. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted December 7, 2018 Share Posted December 7, 2018 Inderdaad een erg gave krabber en bovendien erg stijlvol met dat handvat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolfMetHaar Posted December 7, 2018 Share Posted December 7, 2018 Apart dingetje, gaaf! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts