Jump to content

Toppers en flops van 2018

koenfucius
 Share

Recommended Posts

Aan het einde van het jaar is het de gewoonte om eens terug te blikken.  2018 was voor mij het jaar waarop ik echt actief werd op dit forum en mijn collectie toch wel behoorlijk is aangegroeid.  Een goed moment om even stil te staan bij de toppers en flops van het afgelopen jaar.  Natuurlijk ben ik ook geïnteresseerd om de ervaring van mede-forumleden te horen.  UEKAZ, maar in de waan van de SvdD en ‘toon je aankopen’, is het moeilijk om nu echt te zien wat de moeite loont. Dus, om het kaf van het koren te scheiden, kan je hier je ontdekkingen en ontgoochelingen van het afgelopen jaar oplijsten.

Krabbers

Buiten categorie voor mij is de Krect Spiral Curve.  Toonbeeld van elegantie en scheert nog goed ook.

Toppers: Blackland Blackbird SB – ik vind het moeilijk om een echte absolute nummer 1 aan te duiden, maar als ik echt gedwongen zou worden, is het waarschijnlijk deze.

Eervolle vermeldingen o.a. Asylum Rx, Colonial General, Mulcuto Schrägschnitt, PAA Ecliptic

Vast waarde: Merkur 37C – blijft zich ondanks alle aanwinsten van soms dure, soms exotische krabbers steevast bevestigen als een prettige solide performer, waar ik nog steeds graag naar teruggrijp.

Ontgoochelden (mij althans):

·         Charcoal Goods Level 2 – misschien waren de verwachtingen gewoon te hoog gespannen na alle loftrompetten die hier afgestoken zijn.  Is geen slechte krabber, maar ik kreeg er nooit een wow-gevoel bij.  Bovendien vond ik de krabber zwaar en hield ik niet van de lange steel. 

·         Wolfman Guerrilla – ik wilde nu toch wel eens een Wolfman proberen en dit is zo ongeveer de enige die iets of wat bereikbaar is, maar liet mij behoorlijk onverschillig – comfortabel maar niet al te efficiënt.

De jury is nog onbeslist:

·         Phoenix Starling – eerste versie kon mij niet bekoren, eerder oncomfortabel, doch efficiënt.  Nieuwe basis platen heb ik nog niet voldoende getest.

·         Tatara Masamune – om één of andere reden grijp ik hier niet vaak naar.  Moet ik voor mezelf nog uitmaken waarom dat zo is.

·         Paradigm 17-4 – op basis van de eerste indruk, zou dit wel eens een topper (of misschien zelfs de absolute top kunnen worden), maar goed, vereist nog verder gebruik.

Mesjes

Simpel – wizamet super iridium; Zaak gesloten. Al de rest dient louter om occasioneel te gebruiken en dan te concluderen dat de wizamet toch beter is.

Voor de single edge, voorkeur voorlopig bij Feather Professional, hoewel er nog een aantal andere mesjes liggen om te proberen.

Kwast

Yaqi.  Ik heb niet echt behoefte om veel anders te proberen – deze kwast doet wat ie moet doen.  O.a. de Virginia Sheng of Maseto, Razorock Plissoft of de Vulfix Grosvenor of omega varkentje zijn niet slecht maar de synthetische Yaqi’s vind ik gewoon prettiger (heb er ondertussen 3 – marble color, red resin en Moka Express).

Zepen & crèmes

Misschien wel de moeilijkste categorie.  Ik zit nu met 70+ zepen en crèmes, waarvan een aantal zelfs nog niet aan bod is gekomen.  

De Kerkini (KEPKINH) is zeker één van de ontdekkingen van het afgelopen jaar (met dank aan @Hanskoning), zeker als je bekijkt hoeveel snert-zepen te koop zijn op Etsy, waar geen decent schuim van te kloppen is (maar natuurlijk wel gemaakt met echte hoorn van een eenhoorn, of één of ander exotisch plantje van die alpenweide met een unieke combinatie van aardstralen)

Misschien toch maar Haslinger Schafmilch en de Saponificio Varesino naar voor schuiven als mijn zepen van het jaar (maar dan heb ik onmiddellijk spijt dat ik Cella*, Pannacrema Nuavia*, Speick, enz. niet vermeld)

[* speciaal vermeld omdat dit gegarandeerd reactie oproept van bepaalde forumleden – ja, ik heb een slecht karakter]

Nu we toch bij controversiële onderwerpen zijn – tot nu toe ben ik niet echt overtuigd van wat ik geprobeerd heb van Le Père Lucien.  Ook Lea* vind ik niet echt speciaal.

• I like it 10
  • Haha 1

Zelf niet echt een bijzonder scheerjaar gehad. Heb een potje ‘Toobs Eton College’ , Proraso wit en Palmolive opgemaakt, maar had ik al is eerder gehad, dus geen verrassing. Eigenlijk heb ik alleen kennis gemaakt met wat  Saponificio Varesino testers en verder zoveel mogelijk ‘Klar Kabinett’ geprobeerd te laten slinken omdat ik die al 5 jaar heb.

Op krabber gebied dit jaar pas kennis gemaakt met de Merkur 39c en de Blackland Vector SE.

• I like it 1

Het lijstje van Koen bekijkende is er slechts op enkele punten overeenstemming zoals de Kepkinh maar het is evident dat wij op veel gebieden een totaal afwijkende smaak/ervaring hebben en dat is jammer voor hem. :lol:

Mijn toppers zijn wel duidelijk denk ik zie mijn top drie in krabbers die aangevuld kunnen worden met de Charcoals en de Paradigm.

Echte flops heb ik niet meer dat is het voordeel als je al meerdere jaren actief ben op dit forum en van alles heb uit mogen proberen.

Blijft over het meest hilarische en dat is zonder enige concurentie het flimpje welke hier gepost werd waarin die maker van Barrister & Mann zeep met droge ogen uitlegt aan de eigenaar van Maggard en een "klant" hoe je zijn zeep moet opschuimen.

Precies 25 rondjes draaien met je borstel, de tranen springen weer in de broek, en daarbij bleef iedereen heel serieus kijken alsof er een wonder aanschouwd werd, beter als Monthy Pyton dit flimpje. xD xD

• I like it 3

Hanskoning schreef op 7-12-2018 om 09:16:

Mijn toppers zijn wel duidelijk denk ik zie mijn top drie in krabbers die aangevuld kunnen worden met de Charcoals en de Paradigm.

Welke twee gaan er dan uit?

Tevens: was er niet ook een filmpje waarin uitgelegd werd dat je MWF alleen op kunt schuimen als je de pot ondersteboven houdt?

Heel juist van hem dit filmpie.............tenminste de eerste seconden waarin de banner zegt dat er wijsheid komt die je vader je niet geleerd heeft..........en gelukkig was mijn vader veel slimmer als die Hansworst. xD

Maar dit is al een ouder filmpie terwijl die pure slapstick van Barrister @ Mann dit jaar geplaatst is, net zoals die Matic heb ik ook nu moeite om die B&M zepen nog serieus te nemen. :D

Maar nog lachwekkender zijn natuurlijk lezertjes die dit dan als waarheid hier rondbazuinen omdat dé Amerikanen het gezegd hebben en daarmee dus bedoelen dat die Amerikanen het veel beter weten als ons domme Ollanders/Belgen.

• I like it 1

Hanskoning schreef 3 uur geleden:

Heel juist van hem dit filmpie.............tenminste de eerste seconden waarin de banner zegt dat er wijsheid komt die je vader je niet geleerd heeft..........en gelukkig was mijn vader veel slimmer als die Hansworst. xD

Maar dit is al een ouder filmpie terwijl die pure slapstick van Barrister @ Mann dit jaar geplaatst is, net zoals die Matic heb ik ook nu moeite om die B&M zepen nog serieus te nemen. :D

Maar nog lachwekkender zijn natuurlijk lezertjes die dit dan als waarheid hier rondbazuinen omdat dé Amerikanen het gezegd hebben en daarmee dus bedoelen dat die Amerikanen het veel beter weten als ons domme Ollanders/Belgen.

Hij heeft nooit gezegd dat je exact 25 rondjes moet draaien. In dat filmpje zegt hij letterlijk "my general rule is 25 swirls on the jar or so and then lots of water", wat neerkomt op ongeveer 25 rondjes draaien. Op z'n website vermeldt hij trouwens dit "Wet your shaving brush well, then swirl it around the jar for about 25 swirls or until a rich, creamy lather is formed." oftewel je hebt de keuze. In het filmpje zegt hij eigenlijk gewoon waarop het neerkomt en dat is dat je bij de Reserve scheerzepen minder zeep nodig hebt dan bij de Glissant scheerzepen en heel veel water.

De man heeft jaren aan de scheerzepen gewerkt en kent elk onderdeeltje en alle eigenschappen ervan, maar als je sommigen moet geloven kent hij er absoluut niets van... Van misplaatste arrogantie gesproken zeg. Zij die trouwens (ruime) ervaring hebben met zowel de Glissant als de Reserve scheerzepen van BAM kunnen dit verschil in laadtijden beamen.

• I like it 1

Néé kijk dat is dan weer een ogen opener voor mij dat verschillende zepen verschillende laadtijden kunnen hebben dank je daarvoor.

Bij de weg soms is het  leven best wel fijner als je open staat voor wat satire en humor en vooral niet de verkeerde conclusie trekken want nergens schrijf ik dat hij er absoluut niet van kent kan. 

Maar is mijn conclusie gerechtvaardigd als ik veronderstel dat jij niet onbedaarlijk moet lachen om het filmpje??

• Haha 2

Hanskoning schreef 2 minuten geleden:

Néé kijk dat is dan weer een ogen opener voor mij dat verschillende zepen verschillende laadtijden kunnen hebben dank je daarvoor.

Bij de weg soms is het  leven best wel fijner als je open staat voor wat satire en humor en vooral niet de verkeerde conclusie trekken want nergens schrijf ik dat hij er absoluut niet van kent kan. 

Maar is mijn conclusie gerechtvaardigd dat jij niet onbedaarlijk moet lachen om het filmpje??

Ik kan best begrijpen dat het filmpje grappig overkomt en vind het m.a.w. helemaal geen probleem dat mensen ermee moeten lachen. Ikzelf vond het filmpje in de eerste plaats boeiend. En hij probeert eigenlijk gewoon maar klanten te helpen want er zijn blijkbaar een heel deel die problemen hadden met de Reserve scheerzepen. Die problemen ontstaan als je tijdens het laden van je kwast doet alsof het een Glissant scheerzeep is (zeker als je iemand bent die Glissant zepen zeer zwaar/lang laadt).

Misschien vatte ik jouw opmerking gewoon verkeerd op, maar vooral onderstaande tekst vond ik arrogant overkomen, zeker aangezien ik het filmpje destijds geplaatst heb hier:

"Maar nog lachwekkender zijn natuurlijk lezertjes die dit dan als waarheid hier rondbazuinen omdat dé Amerikanen het gezegd hebben en daarmee dus bedoelen dat die Amerikanen het veel beter weten als ons domme Ollanders/Belgen."

Ter info: ik tel m'n rondjes niet, maar ik laad mijn kwast minder lang als ik de Reserve scheerzepen gebruik t.o.v. andere BAM zepen en dat is eigenlijk de essentie van de zaak.

• Thanks! 1

CobraX schreef 8 uur geleden:

Misschien vatte ik jouw opmerking gewoon verkeerd op, maar vooral onderstaande tekst vond ik arrogant overkomen, zeker aangezien ik het filmpje destijds geplaatst heb hier:

"Maar nog lachwekkender zijn natuurlijk lezertjes die dit dan als waarheid hier rondbazuinen omdat dé Amerikanen het gezegd hebben en daarmee dus bedoelen dat die Amerikanen het veel beter weten als ons domme Ollanders/Belgen."

Helemaal gelijk je vatte mijn opmerking te persoonlijk op als ik al als eerste op de man ga spelen doe ik dat wel via een PB, daarbij ik had het niet helder meer wie dit uiterst amusante filmpje hier geplaatst had maar dat terzijde. 

De opmerking sloeg meer op het feit dat in al die jaren dat we hier actief zijn het vaak voorkomt dat dit soort onzinnige Amerikaanse flimpjes zoals het op zijn kop laden van de MWF vaak door (meestal onervaren) leden in hun zoektocht naar kennis als een eureka moment hier gepresenteerd worden en als de meer ervaren natscheerders dan (vaak enigszins humoristisch) reageren omdat het filmpje meestal al meerdere keren hier opgevoerd is men dit gaat verdedigen met het feit dat dé Amerikanen meer gelijk hebben dan wij. En daar zijn wij eerlijk gezegd als we soms die waarlijke nonsens zien niet helemaal van overtuigd. :lol:

En nogmaals we zijn hier een scheerforum met een leuke open houding en het kost geen geld, eet geen brood van je en de sfeer is 99,99999% van de tijd altijd goed en neem het allemaal niet te serieus en blijf de vrolijkheid en de humor van inzien en vooral neem het allemaal niet te persoonlijk bij dit soort posts. En laten we wel wezen bijserieuze vragen etc wordt er ook zeer terdege en met heel veel kennis gereageerd dus we combineren zo met zijn allen hoge kennis overdracht met ruimte voor luchtigheid.

• I like it 3

Hans bedoel je nu dat die Amerikanen het niet bij het rechte eind hebben? Ik vind anders. van wel hoor kijk hier maar eens ;-) 

Toppers dit jaar waren Charcoal goods en Paradigm 17-4 dit jaar en op de valreep nog een pareltje gevonden in de Vector en Pils qua krabbers.

Flop van het jaar was voor mij de Sabre.

• I like it 1
  • Haha 1

Heel erg erg, wanneer over iets zo simpels als schuim kloppen een dergelijk dispuut ontstaat. Je kan het of niet. Dat belachelijk filmpje is kwetsend voor de gemiddelde natscheerder. Tegelijk is het ook humor, dat een dergelijk stelletje blaaskaken zo een beetje intelligent proberen te doen over iets wat al eeuwen triviaal is. Wil je zeep gebruiken moet jer er schuim van maken.
Zo het nodige olie op het vuur [emoji1787][emoji106]

Harrie Kosses
https://www.kosses.nl

• I like it 1
  • Thanks! 1
  • Haha 2

Top voor mij was eerst en vooral dit forum en al de mensen.

Ook top was mijn bezoek aan Snuff om mijn mes op te halen en nog een beetje extra ervaring

uit deze ervaringsdeskundige te peuteren.

Ook het feit dat ik bevestiging kreeg dat mijn eerste mes nog scherp was.

Flop was dat ik mijn strop naar de "wup" heb gekregen en dat ik in de eerste maanden mijn vel

aan het mes hangde & toen ik dacht keer effe terug naar je cartridge dit nog erger was.

Maar als afsluiter toch een topper:

Vele nieuwe zepen leren kennen onder de gevestigde waarden waarvan er weinig zijn die tegenvallen in reuk, schuim- & scheer eigenschappen.

Mijn techniek is er op vooruit gegaan. En mijn eigen geurloze asb gemaakt.

Hopelijk kan iedereen het jaar afsluiten met een positieve noot.

Alvast aan iedereen een prettig eindejaar. 

• I like it 6