iwan073 Posted October 15, 2013 Posted October 15, 2013 Hallo, Een tijdje terug heb ik mijn opa's oude scheerdoos gekregen van mijn moeder. Daarin zat een oude Vero scheerkwast met een heel mooi handvat. Aangezien de haren van de kwast zijn overleden, vroeg ik mij af of iemand op dit forum dit handvat kan voorzien van nieuw dassenhaar, of weet waar ik hiervoor terecht kan?
karaqz Posted October 15, 2013 Posted October 15, 2013 Je kunt van Larry losse handvatten en ook de haren los kopen in verschillende maten en kwaliteit. www.whippeddog.com Misschien ook op andere plekken maar ik ken alleen deze.
iwan073 Posted October 16, 2013 Author Posted October 16, 2013 Ok dank je. Maar dan moet ik er nog steeds zelf mee aan de slag. Ik zou niet weten hoe en zo technisch ben ik nou ook weer niet. Ben bang dat ik het handvat verpest...
marzman Posted October 16, 2013 Posted October 16, 2013 Ik heb zelf een keer een knot die een beetje los ging zitten helemaal losgetrokken en opnieuw vastgelijmd en dat is niet zo moeilijk. Ik had zelf secondelijm gebruikt, hier gebruiken ze wat anders: [bBvideo 560,340] [/bBvideo]
iwan073 Posted October 16, 2013 Author Posted October 16, 2013 Hoe krijg ik de "knot" los die er nu in zit dan?
Marcel Posted October 16, 2013 Posted October 16, 2013 Met een dremel bijvoorbeeld. Maar jij hebt de extra uitdaging van de metalen cup waar het haar in zit. Wat ook gedaan wordt, maar wat niet geschikt is voor hout of "antieke" kunststoffen als bakeliet/catalin, is het stomen van de kwast. Daarbij plaats je de kwast in een kookbestendig glas, die op zijn beurt in een pan met kokend water staat. Uiteraard met deksel op de pan. Voor moderne kwasten schijnt dit overigens ook niet te werken als de haren met epoxy zijn vastgezet. Ik heb alleen nog maar een keer met een boor en dremel haren verwijderd. En zelfs een keer met brute kracht door heel hard aan de knot te trekken met een tang. Het plaatsen van nieuwe knots staat nog steeds op de planning bij mij. Ooit....
wimbouman Posted October 22, 2013 Posted October 22, 2013 Dit lijkt me niet zo heel moeilijk. En zo een mooi handvat is wel de moeite waard! Vaak kun je met een tang wel die ijzer cup of ring waarin de haren zitten losmaken. Anders met een dremeltje, of gewoon ouderwets met een schaar en een mesje en de nodige 'elbow grease' die kwast eruit prutsen. Gaat zonder meer lukken. Dan koop je bij bijvoorbeeld TGN een nieuwe kwast. Deze zal vast maat 20mm zijn? (Wel even inmeten!) Dan is deze Finest een aanrader: http://thegoldennib.com/index.php?main_page=product_info&cPath=9_43&products_id=802 De opening vervolgens een beetje goed schoon en vetvrij maken. Wij gebruiken twee componenten epoxy om de haren er weer in te lijmen. Kijk eerst even naar de diepte. Als je die niet bevalt, uitboren of juist een muntje of zo erin totdat je de loft hebt die je wilt. Gaat lukken!
Recommended Posts