Kitchen Posted November 16, 2018 Posted November 16, 2018 Ik heb er veel plezier in om rond te snuffelen, zowel on- , als offline, op zoek naar oude messen. Als ik dan eens wat tegenkom wil ik eigenlijk wel dat het mes ook gewoon gebruikt kan gaan worden voor waar het in eerste instantie bedoeld is. Naar mate ik meer leer over deze materie kom ik er achter dat niet zomaar elk mes geschikt blijkt daarvoor en dus vroeg ik mij af, waar letten jullie op zodra je een oud mes aanschaft? Is het merk? Soort staal? Er zijn zoveel verschillende merken, maar het lijkt alsof ze allemaal uit Solingen of Sheffield komen. Is dat automatisch synoniem met kwaliteit of zitten daar ook weer gradaties in? Waaraan herken je een goed mes?
Snuff Posted November 17, 2018 Posted November 17, 2018 Makkelijker als je ze in handen kan nemen. Letten op slijtage, slijpsporen, corrosie, brandplekken. Door ervaring leer je het best en niet alles uit solingen is daarom super. Als je messen hebt die je verkreeg in zo goed als nieuwe staat zul je beter in staat zijn te vergelijken. Ik ken heel wat mensen die alles afschuimen voor gebruikte messen en in feite thuis met een hoop brol in de kast liggen. Er zijn natuurlijk hier en daar best mooie koopjes te doen maar in vergelijking met tien twintig jaar terug is het magertjes gesteld. 1
Snuff Posted November 17, 2018 Posted November 17, 2018 Sommige mensen ondernemen pogingen om messen op te kuisen door een draaiende schijf te gebruiken waarbij het lemmet opgewarmd wordt en het metaal veranderd van eigenschappen, die zijn dan alleen nog geschikt voor de prullenmand (herken je aan de blauwige schijn op het mes) 1
efsk Posted November 17, 2018 Posted November 17, 2018 En verder natuurlijk geen happen eruit, niet helemaal weggeslepen, geen roest op de snede.
Tony Posted November 17, 2018 Posted November 17, 2018 Voor een nieuweling op dit gebied is het oppassen geblazen bij het kopen van messen via foto’s, pas als je een aantal messen gerestaureerd heb weet je waar je op moet letten. Vaak zijn foto’s ook onduidelijk of worden zaken verhuld. Zoals Snuff al schreef, neem ze in de hand en kijk wat er aan gedaan moet worden.
Snuff Posted November 17, 2018 Posted November 17, 2018 Eigenlijk zijn messen met duidelijke gebruikers sporen niks voor beginners tenzij ze bereid zijn aardig wat leergeld te betalen maar laat het nou net deze messen zijn die ze meestal kopen vanuithet oogpunt geld te besparen ?
Kitchen Posted November 17, 2018 Author Posted November 17, 2018 efsk schreef 4 uur geleden: En verder natuurlijk geen happen eruit, niet helemaal weggeslepen, geen roest op de snede. Nee, inderdaad. Het zijn vooral de kleine dingen. Ik las ook over pitting (nederlands?) op of nabij de snede wat het mes onbruikbaar kan maken en een veranderde geometrie? Is dat wanneer de spine bijvoorbeeld is weggeslepen? Of als een punt eraf is? Begrijp ik dat goed?
Kitchen Posted November 17, 2018 Author Posted November 17, 2018 Tony schreef 2 uur geleden: Voor een nieuweling op dit gebied is het oppassen geblazen bij het kopen van messen via foto’s, pas als je een aantal messen gerestaureerd heb weet je waar je op moet letten. Vaak zijn foto’s ook onduidelijk of worden zaken verhuld. Zoals Snuff al schreef, neem ze in de hand en kijk wat er aan gedaan moet worden. Jij moet het weten, je hebt er eerdaags een in je handen van mij??? 1
Tony Posted November 17, 2018 Posted November 17, 2018 Kijk altijd goed naar de snede soms zit er een onopvallend en erg vervelend scheurtje in. Als er vuil op de snede zit maak hem dan schoon en kijk goed. 2
Kitchen Posted November 17, 2018 Author Posted November 17, 2018 Dat betekent dus een hoop slijpwerk neem ik aan? Of is dat FUBAR?
Snuff Posted November 17, 2018 Posted November 17, 2018 Kan nog gered worden als je weet wat je doet anders is het “Ping” en vliegen de stukken rond je oren. 1
Tony Posted November 18, 2018 Posted November 18, 2018 Gelukkig zijn sommige verkopers zo eerlijk dat ze goed aangeven dat er iets mis is. 1
Snuff Posted November 18, 2018 Posted November 18, 2018 Persoonlijk vind ik dit de beste manier van handelen, een goede naam is moeilijk te verkrijgen, een slechte heb je binnen de paar uur. 1
Henk-Jan Posted December 3, 2018 Posted December 3, 2018 Kitchen schreef op 17-11-2018 om 13:37: Nee, inderdaad. Het zijn vooral de kleine dingen. Ik las ook over pitting (nederlands?) op of nabij de snede wat het mes onbruikbaar kan maken en een veranderde geometrie? Is dat wanneer de spine bijvoorbeeld is weggeslepen? Of als een punt eraf is? Begrijp ik dat goed? "Pitting" is een Engels woord voor putcorrosie dit heb je denk ik al snel met de messen van RVS (Stainles steel). De legeringen die bij messen (en ik vermoed ook dat scheermessen van datzelfde staal) gemaakt zijn er gevoelig voor kan zijn. Dit is eigenlijk het onderhuids verroesten van een metaal dat eigenlijk niet opvalt en groter qua omvang kan zijn als aan het oppervlak zichtbaar is.
Recommended Posts