Jump to content

Recommended Posts

Posted

Is er een manier om te achterhalen of de scales van een mes van bakeliet zijn of kunststof?

En dan uiteraard zonder schade toe te brengen aan de scales...

Posted

bakeliet is kunststof, is echter niet veel gebruikt voor scales. Scales zijn wel veelvuldig van celluloid, hetgeen inhoudt dat je ze goed moet drogen.

Posted

Ik zou verwachten dat bakeliet harder, en brosser, is dan de meeste andere kunststoffen. En denk daarom dat je dat verschil kunt voelen.

Als je iets van bakeliet hebt om mee te vergelijken, kun je het mogelijk voelen en horen (door geur kan soms ook). Door bv. met je nagel er over te gaan, of er op te tikken.

Niet heel erg wetenschappelijk, maar geeft vaak wel een idee van wat je in je handen hebt.

Posted
Tinboy schreef 1 uur geleden:

bakeliet harder, en brosser

bakeliet is verre van bros. Mijn jaren 30 bakelietenkrabbers brokkelen niet, doen het gewoon. En ik weet niet of je wel eens een bakelieten telefoon in je handen hebt gehad, maar die dingen mis ik dus echt. In het hedendaagse mobiel-tijdperk is het gewoon niet meer mogelijk om effe uiterst bevredigend de telefoonhoorn snoeihard op de haak te rammen.

• I like it 3
  • Haha 1
Posted

@efsk Dat heeft ook te maken de constructie. Er zal ook meer massa in zitten en dat bepaald ook mede de sterkte van het ontwerp. Waardoor je er lekker mee kunt gooien. Toen

werden de dingen nog meer over engineerd.

En de term bros is relatief. In dit geval in vergelijking met nieuwere materialen. Net als dat beton brosser is dan staal. Zou beide in ieder geval niet laten vallen.

Volgens wikipedia moet er een viese lucht afkomen als je er op wrijft.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bakelite