Jump to content

Shave Craft 101

Shave and More

Recommended Posts

Deze morgen het pakket mogen in ontvangst nemen, gisteren bericht dat het verzonden was en één dag later al in Belgie! Behalve de iKon Shave Craft 101 bevat het pakket nog 2x10 Feather scheermesjes (heb ik dicht gelaten omdat ik deze al op voorraad heb) en 13 zeep samples van LA Shaving Soap Santa Monica Bay Rum en een instructie pamflet over hoe het allemaal in z'n werk dient te gaan.

Sorry voor het late berichten over de test maar vind motorrijden net iets leuker als scheren :-)

Voor de test heb ik niet de sample gebruikt maar m'n favoriete door en door gekende attributen om zoveel mogelijk alle andere invloeden te beperken.

Borstel: Semogue SOC 2band silvertip dassenhaar

Zeep: Cella

Polsilver Super Iridium mesje

Gezicht was enkele minuten daarvoor gewassen in de gym dus enkel even natgemaakt. Een tiental seconden over deze zeep met de borstel is voor mij voldoende voor 3 passen over het gezicht en het scheren van m'n hoofd.

Korte versie van de test: Wie een mild scheermes zoekt die volgens mij door zowat iedereen blindelings kan gebruikt worden voor een mooie prijs die mag met gerust hart z'n spaarvarkentje aanspreken.

Lange versie:

Totaal Gewicht 102 gram, handvat 68 gram, scheerkop 34 gram.

De kop bestaat uit aluminium (sintered, dat is poeder dat samengeperst wordt) en voelt enigszins zwaarder aan dan ik verwachte. De kopplaat heb ik geen opmerkingen over, de basisplaat vertoont toch enigszins wat slordige afgewerkte puntjes. Maar ja het is geen RVS kop hé, en ik heb bijvoorbeeld bij Muhle en Merkur al slechters in m'n handen gehad.

Het handvat is wel van roestvrij staal. Beetje jammer dat het blinkende van het handvat niet echt past bij de matte kop. Normaal gezien zouden ook andere handvaatjes moeten passen op deze kop MAAR (belangrijk voor de testers!) ik heb deze niet geprobeerd omdat na het losschroeven van het handvat bleek dat je voorzichtig moet zijn bij het terug opschroeven! Het vraagt een voorzichtige hand, best kan je eerst even in de tegenovergestelde richting draaien met het handvat tot je het voelt ingrijpen en dan voorzichtig proberen de draad te pakken terwijl je in de juiste richting draait. (doen jullie dit niet bestaat de kans dat iemand de boel gaat forceren). Ik vermoed dat dit een exemplarisch iets is, niet echt een punt maar gezien het een test exemplaar is kunnen we beter allemaal voorzichtig zijn zodat de volgende ook nog kan genieten.

Balans van het geheel vind ik goed. Voor mezelf vind ik beide kanten gelijk qua agressie/mild zijnde.

Het is naar mijn bescheiden mening een eerder mild scheermes (ter referentie ongeveer hetzelfde als een Weber Polished of DLC maar aggresiever als een Feather AS-D2). Net als de Weber is dit een scheermes waarmee je zonder veel aandacht te hoeven schenken aan het hele gebeuren een goede scheerbeurt kan bekomen. Ik heb met opzet met momenten echt druk gezet maar geen sneetjes of irritatie (nu ben ik daar ook wel niet zo gevoelig voor).

Ik had al gelezen dat sommigen ietwat moeite hadden om het mesje te plaatsen in de kop, het zou niet aan beide kanten gelijk zitten eenmaal aangeschroefd. Nou ik heb het enkele malen geprobeerd en telkens zat het precies goed. Het mesje is trouwens volledig ingesloten dus je kan niet haperen met de hoeken als je bijvoorbeeld onder je neus scheert. Het mesje steekt ook slechts een weinig uit de kop wat al een aanwijzing is dat het om een mild scheermes gaat.

De juiste scheerhoek is makkelijk te vinden, er is wel wat feedback qua geluid maar hoeveel dat voor de doorsnee mens is kan ik niet zeggen omdat m'n gehoor slecht is (jarenlang dagelijks vuren met wapens is niet gezond).

Zowel de gesloten kant als de open kam scheren wat mij betreft zowat gelijk qua agressiviteit (of gebrek daaraan). Vooral bij de kam kant is het makkelijk zat om te zien of je goed zit qua scheerhoek, Niet de perfecte hoek dan laat hij echt een groot spoor scheerzeep achter op je gezicht, goede hoek dan blijft er slechts een heel weinig achter. De kam kant is echt geschikt om blade buffing te doen vanwege het beetje zeep dat hij achterlaat nadat je een strook hebt geschoren. (uitleg blade buffing:

" onclick="window.open(this.href);return false;" )

Ook het scheren van het hoofd ging volledig probleemloos, hier waren twee passen voldoende. Bij het gezicht had ik drie passen nodig en een heel klein beetje bijwerken op de voor mij normale probleemzone.

Besluit na eerste scheerbeurt: Zeer makkelijk scheermes, zeer comfortabel in gebruik, hangt er natuurlijk vanaf wat je wil besteden aan zo'n haarverwijderaar maar volgens mij zeker z'n geld waard. Vooral voor beginners of mensen die eens een open kam willen proberen zonder daarvoor een apart mes te moeten aanschaffen.

Zelf zou ik liever twee versies van dit mes zien, één met gesloten kop en één met open kam, in de praktijk zie ik mezelf niet echt steeds wisselen van kant. Maakt het natuurlijk dubbel zo duur.

Voor de gevorderde scheerder die over goede techniek beschikt zijn er messen die in twee passen een BBS resultaat geven waar deze drie of vier passen nodig heeft. Echter hierbij kan je absoluut niet achteloos te werk gaan of je wordt (hard) afgestraft. Met de Shave Craft 101 kan iedereen overweg volgens mij. Over enkele dagen krijg ik van Rob het adres van de volgende tester. Opmerkingen bij m'n andere scheerbeurten volgen. Groetjes Ron

img_0183.jpg

img_0184.jpg

img_0186.jpg

img_0188.jpg

shave.craft.handle.jpg

Mooie uitgebreide review en duidelijke foto's!

Ik had stiekem wat agressievers verwacht, en zeker wat meer verschil tussen de open comb en closed bar kant.

Maar goed, hij komt in de aankomende periode mijn kant op, dus ik ben erg benieuwd wat ik er zelf van vind.

Tweede scheerbeurt

Ditmaal met zelfde borstel en zeep maar een Feather mesje. Maakt niet echt verschil voor mij met het mesje van gisteren.

Het handvat is trouwens heel goed in de hand liggend, het relief is super qua greep. Toch even de iets langere en zwaardere iKon Bulldog II erop geschroefd, de standaard beviel me toch beter.

Eigenlijk weinig toe te voegen aan m'n ervaringen van gisteren. Goede scheerbeurt van 3 passen en kleine bijwerking op één plaats voor een zeer goede gladde beurt. Aluin voel je niet, aftershave ook niet.

Ik heb nogal uitgesproken baardgroei, zelfs met een straight of bijvoorbeeld een R41 zie je in de late namiddag al duidelijk m'n stoppels weer verschijnen. Bij milde scheermessen is dat al in de vroege namiddag (zo'n 8 uur na het scheren), dat was bij de Shave Craft evenzo. Normaal voor een mild mes wat mij betreft.

Benieuwd wat anderen hun ervaring zal zijn! Als er zich trouwens geen andere Belgische tester meld vertrekt het mes voor het weekend richting Nederland naar een nog door mij te ontvangen adres.

Ik heb ook de bijgesloten zeep getest. Nu ben ik een slechte reviewer van zepen en aftershaves omdat door omstandigheden ik een groot gedeelte van m'n reukvermogen ben verloren. Opschuimen gaat heel makkelijk, gebruikte hiervoor een Mühle Silvertip Fibre (synthetische borstel). Deze blijft me verbazen, wat voor zeep ook hoeft slechts enkele draaien en je verzuipt in het schuim.

M'n vrouw was testobject, benen geschoren met een Feather Artist Club mes. M'n vrouw vond het lekker ruiken, het opent je neus was haar eerste reactie en ja inderdaad zelfs ik kon de mentholachtige geur waarnemen (menthol is aan mij niet besteed). Verder kan ik over de geur niks zeggen want m'n vrouw kon de andere geurtjes niet plaatsen. Dat zullen andere testers wel doen.

Tegenvaller is dat het schuim heel snel van merengue achtige substantie verandert in een dun laagje eenmaal aangebracht terwijl het in de scuttle gewoon goed blijft. Huid voelde wel zacht en prettig aan na de scheerbeurt, het resultaat beviel m'n vrouw. Daarna met de Semogue SOC nog een testschuim gemaakt en aangebracht op m'n hoofd, deze keer extra geladen en dan langzaam steeds water toegevoegd, zelfde resultaat, schuim verandert van dikke laag tot een iets wat lijkt op een talglaag. 't zal wel aan mij liggen.

Is het minste wat we kunnen doen als compensatie voor het mogen uitproberen. Persoonlijk zie ik dit meer succes hebben dan de Slant van iKon (prijs niet in acht genomen), niet dat die minder goed is maar niet universeel inzetbaar daar waar de Shave Craft 101 een scheermes is die ik met een gerust geweten in zowat iedereens handen zou durven drukken. Maar het blijft afwachten wat anderen ervan denken.

Deze morgen de derde en laatste scheerbeurt, nog eens een ander mesje genomen, de Personna Lab die het bij mij altijd goed doet, zo ook in dit krabbertje. Eigenlijk waren de drie verschillende mesjes die ik gebruikte niet van echt grote invloed op het resultaat.

Polsilver Super Iridium

Feather New Hi-Stainless

Personna Lab

Dit is waarschijnlijk een krabbertje die met vele soorten mesjes een goed resultaat geeft voor zover ik uit deze korte test kan opmaken, nu zijn deze drie mesjes voor mij persoonlijk onder de besten die ik mocht kennis mee maken (uit een 40 tal soorten getest). Een beetje zoals m'n Weber DLC, daar kan je ook de meeste soorten mesjes in gebruiken en toch een goede scheerbeurt krijgen. Niet zo bij andere scheermessen zoals bijvoorbeeld Tradere - ATT - Feather - slants - enz.... , daar moet je echt op zoek naar bepaalde mesjes voor het beste resultaat.

Verder geen nieuwe ontdekkingen, de Shave Craft 101 is het type mes dat je kan opnemen en mee scheren terwijl je met je gedachten heel ergens anders bent en na de nodige passen en afspoelen van je gezicht merkt dat je toch best een heel gladde toet hebt. Persoonlijk vind ik het meer een krabbertje voor in een rotatie van messen, voor de keren dat je goed en snel wil scheren zonder meer. Maar soms wil ik gewoon een super scheerbeurt en dan grijp ik naar scheermessen die net dat ietsje extra hebben maar waar tegenover staat dat je aandachtig en met goede techniek moet tewerk gaan of je wordt afgestraft, en dat heb je niet (nodig) met de Shave Craft.

Weer een ervaring rijker dank zij Shave and More waarvoor m'n dank! Op naar de volgende tester

Gisteren het pakket mogen ontvangen dat Snuff had doorgestuurd. Keurige verpakking, een leuke sample voor iedere tester, een tweetal pakjes Feather mesjes (die ik overigens niet zal aanbreken), een gelamineerd papier met daarop de spelregels en natuurlijk het mes!

Eerste indruk

Het mes zit in de standaard iKon verpakking, een bruin doosje. Bij het uitpakken valt mij direct op dat het gewicht van de Shave Craft 101 uitstekend aanvoelt. De kop is mat, het handvat glimmend. Wat mij betreft had dit beiden dezelfde coating mogen krijgen, maar dat is slechts een detail. Na de verhalen dat dit mes een 'Marked' model zou zijn ben ik op zoek gegaan naar het euvel. Ik heb werkelijk erg lang moeten zoeken. Ga niet melden wat het is, zodat anderen het ook zelf kunnen ondervinden en kunnen zien dat een 'Marked' model zeer weinig schoonheidsfoutjes heeft.

Eerste scheerbeurt

Vanochtend de eerste scheerbeurt dan. Setup:

- iKon Shave Craft 101

- Astra SP

- M&F L7 Jade

- Jabonman Mountain

- Speick

- Jabonman Mountain ASB

Het mesje is makkelijk in de krabber te zetten. Het is een three-piece maar in tegenstelling tot wat van andere iKon messen weleens gezegd word, zit het mesje snel en keurig op zijn plek. Geen onbalans tussen de 'blade exposure'.

Het valt op dat het gewicht ervoor zorgt dat het mes makkelijk wegscheert. Wel is het een mild mes, wat Snuff eerder ook al noemde. Dat betekent echter niet dat dit mes niet efficient is. Wegens tijdgebrek heb ik slechts twee passes gedaan, maar ik had een uitstekend resultaat voor twee passes met een milde krabber. De twee verschillende kammen (open en gesloten) zorgt er wel voor dat beide kanten een andere scheerbelevenis geven.

Mijn eerste indruk was dus positief. Morgen volgt deel twee en zal ik een ander mesje gebruiken.

Dag twee met de iKon Shave Craft 101 test razor van Shave and More.

Setup

iKon Shave Craft 101

Bolzano Superinox

M&F 2XL Butterscotch

MdC Fougere

Speick

C&E West Indian Limes ASB

De scheerbeurt

Het mes heeft voor mij persoonlijk een ideale balans in het gewicht. De kop en het handvat staan beiden goed in verhouding. Vandaag de MdC Fougere opgeklopt tot een lekker schuim met de M&F, die overigens een geweldige kwast is maar dat terzijde.

Vandaag een iets andere aanpak dan gisteren. Iets dat ik vaak deed met mijn iKon SK9 (ook Dual-Head) is het gebruiken van de open kam kant voor de eerste 'met de haren mee' pass om vervolgens de gesloten kam te gebruiken voor de tweede en derde pass. Zo ook vandaag.

Dit bevalt erg goed. Het mes is mild, zowel aan de open kam als de gesloten kam kant, maar is zeer, zeer efficient. Daarnaast is het gewicht van het mes ruim voldoende om de haren goed af te snijden.

Het was vandaag een overduidelijke BBS scheerbeurt. Daarnaast denk ik dat dit mes ook zeer geschikt zal zijn voor beginners en wel om twee redenen.

- Het mes is van een mild karakter, maar erg efficient. Dit geeft de beginnende scheerder een rustig mes, maar een goede scheerbeurt

- Door het Dual-Head systeem kan men vertrouwd raken met zowel een open kam als een gesloten kam.

Morgen volgt mijn derde en laatste scheerbeurt met de Shave Craft 101. Ik zal dan wederom een ander mesje gebruiken en zal ook mijn uiteindelijke conclusie geven.

Vandaag de derde en laatste scheerbeurt met de iKon Shave Craft 101 van Shave and More.

Setup

iKon Shave Craft 101

Polsilver SI

Morris & Forndran 2XL Butterscotch

Jabonman Ylang Ylang, Patchouli, Naranja

Floïd Black Fragancia Moderna y Masculina

Unrefined Shea Butter

De scheerbeurt

Vandaag het iets anders aangepakt. Naast een ander mesje heb ik ook het handvat verwisseld. Een Weber Wave handvat (vergelijkbaar met een iKon Bamboo handle) past naadloos op de Shave Craft 101 kop. De Weber is mijn favoriete handvat.

Wederom een 3 pass BBS. Weinig verschil met de voorgaande keren. Een comfortabele scheerbeurt alwaar de krabber mild, doch efficiënt is in het scheren van de baardharen. Om gelijk even in te haken op de vraag van Iwan; ik vind persoonlijk dat de open kam bij dit mes meer geluidsfeedback geeft dan de gesloten kam. Bij de open kam hoor je het mes de haren afsnijden en kun je de hoek prima vinden door naar de audio feedback te luisteren. De gesloten kam daarentegen is stiller, bijna geluidsloos en gaat soepel over het gezicht, alsof er bijna geen mesje in de krabber zit. Beide kanten zijn erg fijn te gebruiken en ik kan er nu niet direct een favoriete kant uithalen. Qua mildheid zijn beide kanten gelijk.

Conclusie

Na drie interessante dagen durf ik rustig te zeggen dat iKon een spijker op de kop heeft geslagen en een enorm goede zet doet met dit mes. Dit mes kan de concurrentie aan met de - over het algemeen- goedkopere Weber messen. De krabber is goed afgewerkt (al zijn de details op de duurdere iKons beter afgewerkt) en heeft een uitstekende balans. Daarnaast is de prijs zeer aangenaam. De scheerervaring is mild, maar toch erg efficient waardoor een minder ervaren scheerder moeiteloos met deze krabber aan de slag zal kunnen gaan zonder noemenswaardige problemen.

Koop ik het mes zelf? Nee, daarvoor lijkt het teveel op mijn Weber en heeft die nog steeds de voorkeur. Beveel ik het mes aan andere mensen aan? Absoluut!

Eervolle vermelding

De sample die Rob zo vriendelijk had toegevoegd voor de testers heb ik ook uitgeprobeerd. Niet om mee te scheren, maar alleen om er schuim mee te maken. De LA Shaving Soap Santa Monica Bay Rum. Persoonlijk vind ik de geur geen erg prettige Bay Rum geur. Ik vind de geur maar matig aanwezig en niet de diepe doordringende geur hebben die ik van Bay Rum gewend ben. Bij het opschuimen valt op dat er geen grote hoeveelheden schuim worden geproduceerd, maar een zeer gladde en 'slicke' laag. Dat geeft voor mij aan dat de bescherming en verzorging van de zeep wel erg goed is!

Het pakketje gaat vandaag door naar de volgende tester die ongetwijfeld zijn ervaringen hier ook weer zal delen. Rob, hartelijk bedankt voor de kans om dit fijne mes uit te proberen!

Gisteren het pakket ontvangen van DoubleB

Ook nu weer keurig verpakt

tzsn.jpg

1c18.jpg

sample van la shaving soap santa monica bay rum en een feather mesje ga ik wel gebruiken

dxxj.jpg

Het mes:

Hier even naast mijn DA drogisten mes gezet

ovyx.jpg

Heb nog nooit een review geschreven en snuff en doublB hebben erg hun best gedaan maar daar gaan we.

Eerste indruk:

wat mij opvalt bij het uitpakken is het gewicht jemig wat een massief blok scheergerei

en het handvat is een stuk korter dan mijn normale mes wat niet erg is want het voelt lekker solide aan en licht goed in de hand.

De schoonheids foutjes moet ik nog even vinden of niet maar naar mijn mening is dit een mooi mes

wat heb ik gebruikt bij mijn scheerbeurt

normaal

1u6o.jpg

maar vandaag dus:

Ikon Shave Craft 101

Feather mesje

Vergulde hand scheerzeep

Omega scheerkwast (ja die van de trekpleister)

Vergulde hand aluin stik

L'oreal aftershave balsum

5bdc.jpg

ktl6.jpg

De scheerbeurt

vandaag voor het eerst geschoren met de Ikon waar ik een sample Feather mesje in had gestopt.

niet de idealen voorbereiding had geen tijd om te douche dus maar een hete handdoek op m'n gezicht want ik kon niet wachten om te gaan scheren

zo'n feather mesje is verekte scherp toch wel wat bloed hier en daar

maar de scheer ervaring was top

1e pass de open kam gebruikt zo als doubbleB ook al deed was wel iets anders dan normaal maar niet veel

2e en 3e pass de gesloten kam gebruikt en ik voel niet veel verschil met de 1e pass

het mes laat zich prima in de goede hoek zetten zo dat je goed voelt / hoort dat je netjes aan het scheren bent

en het gewicht maakt dat je haast geen druk hoeft te zetten

dus al met al een glad resultaat.

heb ook nog even de bay rum geprobeerd om er schuim mee te maken en dat ging prima

toch maar even de kwast er bij gepakt en op m'n gezicht gesmeerd en inderdaad verdween het als sneeuw voor de zon

nog een keer opgeklopt maar met veel minder water en toen bleef het wel netjes zitten

mijn vrouw en ik verschillen nog van mening wat de geur betreft dus dit zal hem voor mij wel niet worden

over een paar dagen weer een stukje tekst moet nu toch echt eerst weer wat haar laten groeien en mijn huidje tot rust laten komen

Tim

Edited by Guest

Al bij al toch niet slecht Tim, maar om het mes uit te testen kan je eigenlijk best je dagelijkse favoriete mesje erin steken, heb je een beter vergelijk met je andere scheermes. (mijn bescheiden mening)

Ben ik helemaal met je eens snuff dan krijg je de meest constante vergelijking maar ik heb nog geen favoriet ben nog aan het zoeken dus dit was een mooie kans om een nieuw mesje te proberen jij zelf en andere meer ervaren gebruikers zullen wat dat betreft een betere vergelijking kunnen maken maar daar tegenover staat dat ik hier helemaal blank in sta en een beginners mening kan geven ;)

Wist ik niet Tim, in dit geval kan jij wellicht de meest onbevooroordeelde mening geven. Ik denk dat het Feather mesje daarom ietwat agressief op je huid is overgekomen, zeker later nog eens terugkomen op dit merk mesjes als je wat ervarener bent (we hebben allemaal deze fase doorlopen en ervaring is niks anders dan leren van de fouten die je maakt). Bekijk het positief, als je pas begint heb je nog zoooooveel te ontdekken, het is de reis die telt niet de bestemming.

Dag twee met de iKon Shave Craft 101,

wat heb ik gebruikt bij mijn scheerbeurt:

Ikon Shave Craft 101

Hema (persona?) mesje

Vergulde hand scheerzeep

Omega scheerkwast

Vergulde hand aluin stik

L'oreal aftershave balsem

Algemeen:

Na drie dagen is het huidje hersteld en klaar voor een nieuw scheerbeurt.

kwast in het water ik onder de douche rustig voorbereiden.

vandaag een ander mesje gepakt waar ik al iets meer ervaring mee had.

wat ook nu weer opvalt is dat het mesje prima op zijn plek valt en dat alles stevig blijft zitten

ook blijf ik mij verbazen over het gewicht je hoeft echt haast geen druk te zetten.

de shave craft 101 ziet er naar mijn mening top uit en als dit een market model is dat moeilijk te vinden

De scheerbeurt:

vandaag 3 pass bijna bbs dus zeker een hele lekkere scheerbeurt.

waar ik de vorige keer erg moet wennen aan het mes in samenwerking met het feather mesje

voelden het vandaag heel vertrouwd aan als of ik mij al langere tijd met de iKon Shave Craft 101 aan het scheren ben

super gevoel dus.

dat je met een beetje goede voorbereiding en het juiste mesje als beginner bijna bbs scheert zegt mij dat dit een prima starters mes is

Voor nu:

zal ik proberen nog een scheerbeurt er uit te halen maar als het pakketje al weer door moet hoor ik het wel.

Dag drie met de ikon shave craft 101,

wat heb ik gebruikt bij mijn scheerbeurt:

Ikon Shave Craft 101

Hema (persona?) mesje

Vergulde hand scheerzeep

Omega scheerkwast

Vergulde hand aluin stik

L'oreal aftershave balsem

Algemeen:

zelfde setup als woensdag beviel mij wel dus nu ook weer het hema mesje gebruikt.

zelfde voorbereiding ook kwast in het water ik onder de douche.

De scheerbeurt:

ook nu bijna bbs en een top scheerbeurt alleen onder de kin nog een beetje ruw

Uiteindelijk:

De reis met de Ikon Shave Craft 101 was mooi

een paar hobbeltje in het begin maar dat lag meer aan mij dan aan het mes

mijn conclusie een mooi stevig mes dat aan zo wel de open als de gesloten kam

mild scheert.

snel onder de knie te krijgen met de juiste voorbereiding en aandacht bij het scheren dus

ideaal voor de beginnende nat scheerder.

Al dit is naar mijn mening anderen kunnen natuurlijk heel anderen ervaringen hebben

Bedankt

Rob bedankt voor het mogen uitproberen van dit product samen met de bay rum tester en het mesje.

Het pakketje gaat morgen op de post naar de volgende tester.

Edited by Guest

Ik zat zelf niet in de testronde maar heb op advies van Rob de Shave Craft 101 aangeschaft. Dit gaat om de 'marked' versie. Mijn eerste scheermes is een Edwin Jagger DE89 en hier scheer ik mij normaal gesproken mee. Dit mes bevalt zeer goed maar ik zocht toch iets dat makkelijker glad scheert. Met de EJ zeker te doen maar met meerdere passes. Ik scheer me om de 3 dagen en heb dan een stevige stoppelbaard. Om die reden zocht ik een mes dat agressiever is dan de EJ maar ook weer niet te.

Vandaag heb ik me voor het eerst geschoren met de 101. Ik gebruikte een Shark mesje, deze zit ook in mijn EJ. Zo is de vergelijking het beste.

De 101 voelt solide, zwaar aan en ligt goed in de hand. Ik begon met de meest agressieve kant om meteen het verschil met de EJ te merken. Het mes scheert opvallend comfortabel en laat zich makkelijk bewegen. Het resultaat met de agressieve kant mag er zijn, inderdaad iets beter dan met de EJ.

Vervolgens ook getest met de milde kant. Deze voelt eigenlijk nog veiliger dan de EJ, niets voor mij dus.

Al met al ben ik tevreden met dit mes, hij scheert voor mijn gevoel inderdaad iets minder safe dan de EJ. Mede door het comfort is de 101 een mes wat ook dagelijks gebruikt kan worden.

Dit neemt voor mij niet weg dat ik ook ooit met een echt agressief mes wil proberen te scheren maar dat komt nog wel een keer!

Een ander voordeel van de scheerkop: Hij neemt warme niet zo makkelijk op (of geeft deze heel snel af) als de kop van de EJ! Houdt de EJ een paar seconden onder de hete kraan en je hebt een extra 'bite'! Hier heb ik mezelf al een paar keer mee verrast haha.

Al met al ben ik tevreden met dit mes, hij scheert voor mijn gevoel inderdaad iets minder safe dan de EJ. Mede door het comfort is de 101 een mes wat ook dagelijks gebruikt kan worden.

Dit neemt voor mij niet weg dat ik ook ooit met een echt agressief mes wil proberen te scheren maar dat komt nog wel een keer!

Een ander voordeel van de scheerkop: Hij neemt warme niet zo makkelijk op (of geeft deze heel snel af) als de kop van de EJ! Houdt de EJ een paar seconden onder de hete kraan en je hebt een extra 'bite'! Hier heb ik mezelf al een paar keer mee verrast haha.

Mee eens, een goed mes voor dagelijks gebruik. Als je ooit met een echt agressief mes wil scheren en je krijgt de kans om een Joris te proberen zeker doen. Zelfde resultaat als een R41 maar toch zacht.

De Shave Craft bestaat uit aluminium en die koelt inderdaad snel af, mooi meegenomen. Veel plezier met je iKon scheermes!

waar blijft de volgende review?

ben toch wel benieuwd of het pakje dat ik vorige week zaterdag verstuurd heb

goed bij de volgende tester is aangekomen?

en natuurlijk ook gewoon nieuwsgierig naar de ervaringen met de 101