ChrisVanMeer Posted October 28, 2018 Posted October 28, 2018 Onlangs ben ik bij Michel in Drachten geweest om mijn M Keramiek - Shaving Society uitvoering scheerkom en kwast op te halen. Op eerste gezicht: mooi wark (zoals ze dat hier in Groningen zeggen). Het glazuur heeft een mooie glans en voelt degelijk en stevig aan in de hand. Eerst even de praktische gegevens: De kom weegt 344 gram, is zo'n 5cm hoog en heeft een diameter van 11cm. De kwast (model Wokkel) weegt 134 gram, het handvat is 5,5cm hoog met een totale lengte van 11cm. De breedte van de kwast is zo'n 3,5cm. Al gelijk merk ik dat de kom erg prettig vasthoudt in de hand. Niet te groot dat je hem neer moet zetten en ook niet te klein. Kortom, lekker om zo in de hand schuim mee op te kloppen. Ook de Wokkel houdt lekker vast. Ik had eigenlijk verwacht dat het heel glad en glibberig aan zou voelen tijdens de scheerbeurt, maar dat alles niet. De grip was prima. Doordat er de naam van ons mooie forum in de kom is gegraveerd, heeft dat een positief effect op het opkloppen van het schuim, op die plekken klop je er net wat lucht in / krijg je wat extra wrijving. Binnen een mum van tijd had ik een kom mooi vol prachtig schuim, genoeg om de rest van de week nog mee te doen. De Timberwolf knot in de Wokkel hielp daar zeker aan mee. Wat ik wel bemerkte is dat tijdens het schuim opkloppen, ik het wel een beetje eng vond als ik per ongeluk met de kwast tegen de kom aantikte. Ik weet niet hoeveel keramiek kan hebben, maar ik kan me voorstellen dat een verkeerd tikje wel desastreus kan zijn voor de kom. Dus de kwast maar even wat hoger vasthouden bij het handvat, zodat áls ik dan de rand van de kom raak, dat dat met mijn vingers is in plaats van met het keramiek. Zoals sommigen van jullie weten heb ik altijd wel wat met "gewichtige" spullen. Ik vind niet snel wat te zwaar en hierbij ook geen uitzondering. Wel denk ik dat de Wokkel misschien te zwaar zal zijn voor mensen die een zo licht mogelijke kwast willen gebruiken. De kom is ook wel aan de zware kant, maar komt nog niet in de buurt bij mijn Yoresh scuttle wat beduidend de zwaarste is in mijn collectie scheerkommen / scuttles. Ook het schuim staand opkloppend (waarbij de kom op de wasbak staat) ging prima. Wel heb ik even een washandje onder de kom gelegd, om eventuele beschadegingen aan zowel kom als badmeubel te voorkomen. Daarmee haal je de gewichtsvariabele uit de vergelijking en daarmee is ook een mogelijk excuus om deze niet te gebruiken vanwege het gewicht teniet gedaan. Al met al ben ik erg tevreden over het vakwerk van Michel. Ik kan dan ook Michel zijn werk van harte aanraden aan jullie allen. Is het niet voor de kwast (vanwege het gewicht), dan zeker wel voor de kom. @Michel (M keramiek) bedankt! Hier zal ik in de toekomst nog veel plezier van blijven houden! 4 1
Michel (M keramiek) Posted October 28, 2018 Posted October 28, 2018 Het is graag gedaan Chris. De “Wokkel” heeft inderdaad een forse handvat maar daar heb ik ook bewust voor gekozen (voor de grip). Gelukkig zijn niet al mijn keramische kwasthouders van dit formaat. Bedankt voor dit mooi geschreven stuk. 1
Recommended Posts