Scoozy Posted October 27, 2018 Posted October 27, 2018 Beste scheervrienden, Gisteren vernomen via de FB pagina dat Manandshaving.nl de recepten en naam gekocht heeft van Scheermonnik, eerste batch is al gemaakt onder begeleiding van stichter en zo zullen ze de zeep verder maken en verkopen. Er is ook gezegd dat ze met der tijd nieuwe geuren gaan toevoegen........ Mvg Scoozy 10
Hanskoning Posted October 27, 2018 Posted October 27, 2018 Laatste keer dat ik daar een bezoekje bracht werd me al verteld dat ze met een eigen zeep gingen komen en dat ze speciale Seizoensgeuren wilde gaan introduceren. 1
Hharry Posted October 30, 2018 Posted October 30, 2018 Ik lig er nét niet wakker van maar ik vraag me wel af, los van het feit dat ik het leuk vind dat Manandshaving een eigen merk krijgt, waarom Ron Valeri, de eigenaar van Scheermonnik, is gestopt met zijn toko? Het merk liep goed, het kreeg goede recensies en de afzetmarkt nam toe? Wat denken jullie?
Johan Posted October 30, 2018 Posted October 30, 2018 Die vraag kan alleen hij beantwoorden, maar ik kan wel een aantal redenen bedenken ja.
Hanskoning Posted October 30, 2018 Posted October 30, 2018 Uit betrouwbare bron gehoord dat het zeepzieden te veel -vrije- tijd kostte en als het dan niet je hoofdbron van inkomen is dan begrijp ik de moverende reden om ermee te stoppen.
Hharry Posted October 31, 2018 Posted October 31, 2018 Dat zeepmaken tijd kost valt reuze mee. Dat hangt natuurlijk van je apparatuur af maar los van de tijd die zeep nodig heeft om te rijpen heb je binnen een dag een flinke hoeveelheid. Ik weet niet wat Ron's beroep was maar hij had een leuke samenwerkingsverband /winkel in Delft dus het was meer dan een hobby. Zeepmaken op commerciële basis is wél administratief tijdrovend en kan duur zijn. Waar de Amerikaanse zepen vrij spel hebben zijn de Europese makers aan veel regels gebonden. Kortom, ik begrijp nog steeds niet waarom een succesvol merk zomaar stopt. Misschien kan ik het ooit aan Ron vragen?
Scoozy Posted November 1, 2018 Author Posted November 1, 2018 Hharry schreef 8 uur geleden: Waar de Amerikaanse zepen vrij spel hebben zijn de Europese makers aan veel regels gebonden. Denk dat dit het grootste punt zal zijn vrees ik, ben ook 3 jaar zelfstandig geweest in de horeca en het is niet normaal wat je allemaal voor je neus krijgt soms te belachelijk voor woorden en dan een straat verder een pitta bar is die gewoon doet waar hij zin in heeft ! Maar zoals je zegt het was groeiend en zat nog veel potentieel in.
Schoormonnik Posted November 1, 2018 Posted November 1, 2018 Goed, een reactie :) Allereerst vrees ik dat veel mensen, let op ik zeg dus niet iedereen, geen flauw benul hebben wat er in Nederland/Europa allemaal bij komt kijken als je (legaal en bewezen veilig) cosmetica wil produceren en verkopen. Scheerzeep wordt gezien als een cosmeticaproduct. Je producten moeten om te beginnen allemaal een volledig Product Informatie Dossier hebben. Een dossier van zo'n 300 kantjes. Dat is een hel om te verkrijgen. Ik heb 4 geuren die als afzonderlijk cosmetica product worden gezien en dus een eigen PID nodig hebben. Een PID kost zo'n €2000. Reken maar uit. Een PID samenstellen duurt ongeveer 8 maanden en bestaat o.a. uit een veiligheidsbeoordeling uitgevoerd door een daarvoor bevoegde instantie (SkinConsult). De veiligdsbeoordeling bestaat uit een voorafgaand veiligheidsrapport op basis van formule en recept. De uitkomst van dit rapport moet worden gestaafd middels diverse labtesten. Een stabiliteitstest, duurt 4 maanden, waarbij je product 4 maanden in een stoof ligt bij 42 graden om de houdbaarheid te bepalen. En 2 challenge testen waarbij er allerlei bacteriën, schimmels, gisten en weet ik wat voor narigheid allemaal nog meer in product wordt gestopt om te kijken of die worden afgebroken. Duurt 33 dagen. Een keer voor de stabiliteitstest en een keer daarna. 66 dagen in totaal. Naast deze labtesten, waar je uiteraard voor moet slagen, moet je van ieder ingrediënt middels stapels officiële documenten van alles aantonen/bewijzen. Denk aan oorsprong van het ingrediënt, de geschiktheid voor cosmeticagebruik etc etc. Ik heb het dan over Certificats of Analyses (CoA), Material Safety Data Sheets (MSDS), IFRA documentatie, Allergenen informatie en meer. Je ingrediëntenlijst volgens INCI het gaat maar door en door... Je moet aantonen en bewijzen dat je verpakking geschikt is voor cosmetica. Een document van 50+ kantjes. En zo kan ik nog even doorgaan. Bijvoorbeeld dat je niet lekker thuis in je keuken cosmetica mag produceren. Dat moet in een schone, toegewijde ruimte volgens GMP, de Good Manufacturing Practices waarin alle protocollen van de werkwijze staan beschreven zodat er bijvoorbeeld geen fouten worden gemaakt met gevaarlijke stoffen (bv natrium- en/of kaliumhydroixide) en er hygiënisch wordt gewerkt volgens een controlesysteem. Hiervoor huurde ik een prijzige werkruimte. Het maken de zeep valt ook niet reuze mee qua tijd zoals Hharry stelt, maar ik zal daar niet verder over uitwijden anders wordt het wel een héél erg lang verhaal hier ? En dan heb je nog het runnen van je bedrijfje. Bestellingen, verzenden, administratie, social media, inkopen... Zendingen van 48 blikken naar het buitenland die zoek raken komt niet zelden voor. Dat betekent dus 96 blikken in een keer op. Voorraad op, weer snel aanvullen. Kost weer dagen zeep maken, overscheppen in blik (een helse klus dat scheppen) rijpen, labellen enzovoorts... Zoals jullie hopelijk zien is het maken van een ambachtelijke scheerzeep een behoorlijk tijdrovende onderneming en veel meer dan wat kokkerellen in je keuken zoals veel mensen veronderstellen. Ja, Scheermonnik liep heel goed, maar werd ook te tijdrovend naast mijn baan en gezin. Geen eigen tijd meer over. Ik heb gekozen voor meer rust in mijn leven en het Scheermonnik avontuur, van idee naar wereldwijde distributie binnen 2 jaar, vaarwel te zeggen. Het ga jullie goed. Ron 6 5
Wolf Posted November 1, 2018 Posted November 1, 2018 Bedankt voor je uitleg. Ik weet dat je zepen door velen erg gewaardeerd werden en bovenstaande lezende vermoed ik dat de meesten het veel eerder opgegeven hadden. Echt bewondering voor hoever je het hier in die korte tijd mee geschopt hebt en wil je ook graag bedanken om ons hier het process met je mee te laten beleven. Ben ook blij dat je harde werk wel voortgang blijft vinden maar heb er begrip voor dat je leven ook andere prioriteiten heeft. 1
gyedema Posted November 1, 2018 Posted November 1, 2018 Helder verhaal Ron. Succes met je verdere stappen!
Snuff Posted November 1, 2018 Posted November 1, 2018 Scheermonnik schreef 33 minuten geleden: Ik heb gekozen voor meer rust in mijn leven en het Scheermonnik avontuur, van idee naar wereldwijde distributie binnen 2 jaar, vaarwel te zeggen. Wijze keuze volgens mij maar ondanks de enorme moeilijkheden ook weer een fantastische rit geweest denk ik, succes!
onno Posted November 1, 2018 Posted November 1, 2018 En ik heb genoten om mee te lezen over je zeepproductie avonturen. ??
Hanskoning Posted November 1, 2018 Posted November 1, 2018 Gezin en baan gaan altijd voor daar valt met geen mogelijkheid een speld tussen te krijgen maar jammer dat de zeepreis op zoveel documenten en tijd struikelde maar zeer bedankt voor het meenemen van ons op deze reis.
ChrisA Posted November 1, 2018 Posted November 1, 2018 @Scheermonnik Heel knap dat je zover gekomen bent. Maar voor een grote doorbraak moet je wel erg veel opzij zetten, zo niet veel te veel. Jammer, maar waarschijnlijk een mooie ervaring.
Tjebbe Posted November 1, 2018 Posted November 1, 2018 Jammer, maar heel begrijpelijk!Aan de geleverde kwaliteit lag het zeer zeker niet, ik vond de Delfts Wit heerlijk om te gebruiken!
Magic666 Posted September 27, 2023 Posted September 27, 2023 Ik schop deze toch even subtiel omhoog.... hoe zijn de ervaringen met de scheerzepen tegenwoordig? In de zoektoch naar wat herfst/winter geuren kwam ik scheermonnik tegen en zit te denken om een testsetje aan te schaffen. De geuromschrijvingen staan mij wel aan (ik moet mij alleen ff over de harde zeep heenzetten )
dhr K Posted September 27, 2023 Posted September 27, 2023 scheermonnik blijft een uitstekend merk. De zepen zijn goed en gaan zoals alle harde zepen, lang mee. Ze geuren niet sterk maar schuimen erg goed. 2 1
-Danny- Posted February 18, 2024 Posted February 18, 2024 Op 27-9-2023 om 14:01, dhr K zei: scheermonnik blijft een uitstekend merk. De zepen zijn goed en gaan zoals alle harde zepen, lang mee. Ze geuren niet sterk maar schuimen erg goed. Dus deze scheerzepen van scheermonnik worden verder geproduceerd en verkocht?
dhr K Posted February 19, 2024 Posted February 19, 2024 Ja. Die overname is van 2018 en alle scheermonnik die je de laatste jaren kon krijgen zijn door manandshaving geproduceerd en op de markt gebracht
Magic666 Posted February 19, 2024 Posted February 19, 2024 Ik vind het meer dan prima zepen Schuimen idd erg goed en qua geur erg aangenaam, met name de Delftse Donderslag en de 1778. 1
Recommended Posts