FvL Posted October 21, 2018 Posted October 21, 2018 Heb een probleempje met roest en urft: Hoe verwijder ik die zonder de tekst te verwijderen? Recente aanwinst is een 7 dag wilkinson, De bladen ziet er oppervlakkig goed uit, maar zie wat roest op de overgang van het blad naar de houders. De bladen zijn "hollow ground", de houders zijn een klem/voetje waarmee je ze op de krabber zet. Je kan de bladen uit het voetje schuiven (palletje uit de weg), maar ging bij mij erg lastig en daarmee kwam ook een hoop ellende aan roest en urft op de bladen tevoorschijn. Heb de bladen door de ultarsoon gehaald, laten weken in diverse goedjes (oa WD40) maar de aanslag/roest/urft blijft. Ben bang dat als ik ze in huidige staat terug in hun voetje schuif, die aanslag in de toekomst zal door vreten... pitting, blijvende roestvorming. Een van de bladen wat hardhandiger aangepakt met 000(0) staalwol. Levert prima resultaat, maar houdt een blank mes over: De teskst, zal wel met zuur aangebracht, is volledig verdwenen. Iemand suggesties voor het verwijderen van oxidatie zonder tekst te verwijderen?
FvL Posted October 22, 2018 Author Posted October 22, 2018 gyedema schreef 7 uur geleden: Eh.... wat is urft..?? Goede vraag. Waar ik ben opgegroeid (Brabant) betekent het iets als "aangekoekte viezigheid". Nog even in online gezocht, maar blijkt wat obscuurder dan ik zelfs dacht. Wel weer iets gevonden dat het in het ook in het Westlands iets met "vies" te maken heeft. Uiteraard mijn excuus aan taal puriteinen op dit forum. Toch wil ik nog wel een lans breken voor dit woord. Het Nederlands zou dit woord best kunnen gebruiken: Ken geen ander of beter woord dat ik voor "aangekoekte viezigheid" zou kunnen gebruiken, het is kort en krachtig, en als je het uitspreekt overkomt je bijna een gevoel van walging, wat dan weer erg goed op de betekenis aansluit....
Tjebbe Posted October 22, 2018 Posted October 22, 2018 Ik vind het een prachtig woord, maar hier in dit gedeelte van Brabant heb ik er nog nooit van gehoord ...
efsk Posted October 22, 2018 Posted October 22, 2018 Mij ook onbekend de term. Dit soort kleine mesjes goed reinigen gaat helaas vrijwel altijd gepaard met het verwijderen van de ets. Bij wat grotere messen kun je wel eens iets proberen met nagellak over de ets oid, maar die wilkinsondingen houd je dan niets meer over om te reinigen. Pas overigens op met wedges in de ultrasoon. Het is best mogelijk dat je door het relatief langdurig verblijf in water moeilijk verwijderbare watervlekken veroorzaakt, zo heb ik gemerkt. 1
talibeard Posted October 22, 2018 Posted October 22, 2018 Ook Brabander maar nog nooit van urft gehoord. Als ik ga zoeken naar de term kom ik echter bij Westlands uit en niet Brabants. Komt dus eerder uit de buurt van je huidige woonplaats denk ik....
ArieMaiden Posted October 22, 2018 Posted October 22, 2018 In de westelijke kustgemeente(s) is het woord zeker bekend. O.a. de viezigheid onder de nagels wordt er mee bedoeld.
efsk Posted October 23, 2018 Posted October 23, 2018 Nu heb ik vrijwel mijn gehele leven langs de Noordzeekust gewoond, maar ik kende het woord echt niet.
mhharsta Posted October 23, 2018 Posted October 23, 2018 Urft, nog nooit van gehoord. Ruft is hier in het noorden van het land dan wel weer een bekend woord. 1 3
FvL Posted October 24, 2018 Author Posted October 24, 2018 Maar los van de taaldiscussie... Verder geen tips voor oplosmiddelen/schoonmaakmiddelen die wel roest en aanslag kunnen verwijderen, zonder dat ze ets aantasten? 1
mhharsta Posted October 24, 2018 Posted October 24, 2018 De etsjes op deze mesjes zijn redelijk “delicaat”, en nemen het grootste deel van het blad in beslag. Inderdaad lastig om dan het etsje b.v. te lakken en daarna te poetsen. Ik zou proberen eerst met een betrekkelijk milde polisher aan de gang te gaan, met de hand, en dan bekijken wat het resultaat wordt. Als het echt zo erg is als je beschrijft dan ontkom je er denk ik niet aan dat de etsjes verdwijnen als je goed moet doorpoetsen..... 1
Recommended Posts