Jump to content

Breedte open messen meten

Ko Eversdijk
 Share

Recommended Posts

Ik heb een liniaal gemaakt om open messen op te meten. Daarvoor heb ik het volgende pdf bestand uitgeprint:

https://lookaside.fbsbx.com/file/StraightRazorRuler.pdf?token=AWypZ0Rx3_rCmy7ig1IXK1jxcuQ5pcT4LhV31Cm7JfDPyBnOmMqnbb0MEcJ3HP23jQfxVKi8M8Cgc3TcptZvuMYmWD48JAeRNNAExykqMAD_lJpA4TdFH-VSkkWpI5TdlRbexYjsYdNDjKnXua1tOUI1PbBgslkWDWgJcjf-Us6FSA

Ik heb het uitgeprint op ware grootte, en geplastificeerd. 

Nu ging ik mijn Dovo 5/8" mes opmeten, en het meetresultaat was 6/8" totale breedte inclusief de rug. Als ik alleen de breedte van het blad zonder de rug meet kom ik wel op 5/8" .  

Het gaat om dit mes: https://www.messenwinkel.eu/dovo-ebbenhout-zilverstaal-5-8.html

Mijn vraag is: Hoe meten we de breedte van open messen. Inclusief de rug, dus totale breedte , of alleen de breedte van het blad?

Ten eerste: meet je bestand na het printen na. Ik had er eentje, die printte kleiner uit dan de maatvoering was, waardoor alle messen te groot naar voren kwamen. Potentieel moet je wat vergroten/kleinen voor het printen.

Vroeger werd gemeten vanaf de plek waar de rug de ondergrond raakt tot de snede. Tegenwoordig is het vaak eerder van de bovenzijde rug tot de snede.

Ik kon met mijn printer kiezen voor printen op ware grootte. Dit heb ik gedaan en het resultaat met liniaal nagemeten. Het klopte precies.  Het Dovo mes heb ik nieuw gekocht voor een 5/8". Als ik dan meet volgens de methode van vroeger, dan klopt dit. Dus Dovo hanteert deze methode nog steeds.  Het kan wel verwarring geven, zeker bij tweedehands aangeboden messen. Het scheelt toch 1/8". 

Het verdient toch wel aanbeveling om na te vragen welke meet methode gebruikt is.

Nog beter zou zijn als we allemaal dezelfde methode aan zouden houden, maar dat lijkt me niet haalbaar. 

Ko Eversdijk schreef 9 uur geleden:

Het verdient toch wel aanbeveling om na te vragen welke meet methode gebruikt is.

Bij particuliere verkoop heb je nog een kans, de meeste winkeliers zullen het in Keulen horen donderen als je er over begint.

Of in Solingen horen donderen. Maar  als ik nog eens een mes particulier koop vraag ik denk ik toch wel even hoe ze de breedte  gemeten hebben.

Ik heb zojuist nog een Thiers Issard  5/8" mes nagemeten. Deze fabrikant gebruikt dezelfde methode als Dovo (zie mijn eerste bericht) Dus ik denk dat de meeste fabrikanten deze methode zullen gebruiken. Dus het is denk ik niet nodig om dit in de winkel na te vragen. 

Maar particulieren zullen meestal de rug wel mee meten. De 5/8"messen die ik als voorbeeld gaf zullen dan als een 6/8"mes aangeboden worden. Volgens mij niet juist. Het maakt toch nog al wat uit of je b.v. een 7/8"of een 6/8"koopt.