Jump to content

Straight in het buitenland komen - belastingen.

meemai

Recommended Posts

Hallo,

Ik vroeg het me zomaar af, soms koopt men op ebay een straight razor die dan uit de US of ergens anders vandaan komt.

Hebben mensen ervaringen met de douane, stel voor je koopt een dobl duck voor 300 dollar. Betaal je daar dan ook belasting over? (vrij belachelijk want het is een Duits product in Duitsland gemaakt en toen der tijd belasting over betaald maar goed..)

Heeft iemand hier ervaringen mee hoe de douane deze messen beoordeeld?

Zaken die verstuurd worden van buiten de EU moeten een zogenaamd CN-22 formulier op het pakket hebben. Op dit formulier moeten de waarde, gewicht, afzender en omschrijving worden weergegeven.

De eventuele kosten zijn afhankelijk van wat de verzender aangeeft. Wordt het gemarkeerd als handelsgoed, 300 dollar waarde en onderschept door de douane, dan zal er 21% BTW worden geheft plus 13 euro invoerskosten, dure grap dus. Wordt het gemarkeerd als gift met een waarde van 10 dollar, dan heb je kans dat er niks wordt gevraagd. Echter, als de douane het niet vertrouwd, het pakket openmaakt en achter de echte waarde komt ben je zuur. Dan krijg je 21% BTW, 13 euro inklaringskosten plus een boete voor het verkeerd markeren.

Wie een Double Duck koopt voor 300 dollar is sowiezo gek dus dan maakt het niks uit ;-)

Koop je bij een shop dan zal daar meestal de echte waarde van het voorwerp op het pakket vermeld worden (begrijpelijk want de risico's voor de verkoper zijn te groot indien hij dat niet doet). Koop je bij een persoon dan kan je best aangetekend laten verzenden met verminderde waarde om boete, tax en behandelingskosten te vermijden of zo laag mogelijk te houden. Echter oppassen want die mannen zijn ook niet van gisteren en dan ben je inderdaad zoals DoubleB schrijft de pineut.

Bah, mannen als ik een tijdmachine uitvind. Dan ga ik me honderden vintages regelen.

Wel jammer dat zo'n mes dat vroeger nog geen 20 gulden was, nu voor heel veel verkocht wordt en dan nog eens de douane erbovenop komt. Het is immers een Duits product hah.

Maar goed, het zal dan wel meevallen ik wacht het af.

Alles wat van buiten de EU komt met een aangegeven waarde van meer dan €22 ben je belasting en invoerrechten plichtig over. Iets versturen als Gift helpt niet, maakt voor de douane niets uit, Gift, Sample etc. allemaal onzin. Een voorwerp is een voorwerp voor de douane.

Normaal gezien slippen envelopjes met een scheermes er wel door. Je kan altijd aan de verkopende partij vragen of ze het willen vermelden als scheermes met een waarde van bijv. $15 oid. Dan zal je het normaal gezien zonder problemen aankrijgen. Soms houden ze acties bij de douane en dan word er extra streng gecontroleerd. Dan zou je pech kunnen hebben, maar valt wel mee globaal genomen.

En anders gewoon een mes kopen in Frankrijk, UK, Duitsland oid. Dan zit je daar allemaal niet mee.

Alles wat van buiten de EU komt met een aangegeven waarde van meer dan €22 ben je belasting en invoerrechten plichtig over. Iets versturen als Gift helpt niet, maakt voor de douane niets uit, Gift, Sample etc. allemaal onzin. Een voorwerp is een voorwerp voor de douane.

Normaal gezien slippen envelopjes met een scheermes er wel door. Je kan altijd aan de verkopende partij vragen of ze het willen vermelden als scheermes met een waarde van bijv. $15 oid. Dan zal je het normaal gezien zonder problemen aankrijgen. Soms houden ze acties bij de douane en dan word er extra streng gecontroleerd. Dan zou je pech kunnen hebben, maar valt wel mee globaal genomen.

En anders gewoon een mes kopen in Frankrijk, UK, Duitsland oid. Dan zit je daar allemaal niet mee.

Je hebt gelijk, waar het niet dat ik me vergist had. Ik had van wat ik dacht een Duitser gekocht, maar de beste man is een Zwitser. Wat ik nooit verwacht had, gezien hij mijn pakket gratis deed verzenden. Zwitserland is geen EU, dus daar was ik even op een dwaalspoor gezet, totaal niet erover nagedacht dat men daar ook Duits praat. Ach ja het zal wel met een sisser aflopen.

Ik laat enkel dingen opsturen van buiten de EU als het met de 'officiële' post gaat. Bv vanuit de VS met USPS verzonden. Liefst nog effectief in een enveloppe.

Als het met een koerier bedrijf wordt verzonden heb je méér kans dat je moet betalen, en dan moet je bovenop customs/btw ook nog eens de aanbiedingskosten van de koerier betalen.

Omgekeerd zal ik een scheermes ook altijd in een bubbel enveloppe verzenden.

Ik laat enkel dingen opsturen van buiten de EU als het met de 'officiële' post gaat. Bv vanuit de VS met USPS verzonden. Liefst nog effectief in een enveloppe.

Als het met een koerier bedrijf wordt verzonden heb je méér kans dat je moet betalen, en dan moet je bovenop customs/btw ook nog eens de aanbiedingskosten van de koerier betalen.

Omgekeerd zal ik een scheermes ook altijd in een bubbel enveloppe verzenden.

De postnl van Zwitserland doet het Die post. Hopelijk glipt hij naar binnen.