FvL Posted September 17, 2018 Posted September 17, 2018 Als je voor je scheergerei graag antiek of rommelmarkten afloopt, kom je er al snel achter dat doosjes en krabbers in bijna de helft van de gevallen niet samen begonnen zijn. (Mijn inschatting over afgelopen jaar). Dit kan uiteraard “legitiem” zijn gebeurd. Oude doosjes zijn vaak betere verpakkingen. Als Opa Jan in de jaren 60 een nieuwe Tech gekocht heeft in een kartonnen doosje, bewaarde hij deze zeker in dat blikje van zijn oude ball-end. In andere gevallen zijn het echter handelaren die achteraf combineren, omdat een krabber in een doosje nu eenmaal meer opbrengt. Je kan ze niet eens ongelijk geven… zolang ze het tenminste niet als originele set verkopen. Als ik zeker weet dat het geen set is, worden ze nu nog thuis gescheiden. Krabber bij losse krabbers, doosje in de doos voor losse doosjes. Daarmee zit ik als verzamelaar met een hoop losse krabbers en losse doosjes. Jeukt dan uiteraard om te kijken of je daar toch nog passende sets van kan maken. Dit speelt uiteraard vooral bij Gillettes, met verreweg de meeste types doosjes en krabbers, die ook het best gedocumenteerd zijn. Ik heb daar wat tegenstrijdige gedachten over: Nooit scheiden, nooit her combineren, houdt zelfs foute combinaties bij elkaar, want die vertellen een eigen verhaal. (Dat van een opa Jan, die je echter verder niet kent) We hebben het hier over markt aankopen. (Geen mint of NOS) Je weet nooit zeker of ze ooit samen begonnen zijn, ook van de sets die je als origineel gekocht hebt. Doe dus niet te moeilijk, als je denkt een beter passende combinatie te kunnen maken met wat je hebt liggen moet je dat vooral doen. Selectief: alleen als bronnen (Mr-razor, krumholz, Waits...) aantonen dat ze bij elkaar horen, er weer een set van maken. Wat denken/doen jullie? Ik neig met het groeien van de collectie en mijn kennis steeds meer naar 3). Ben ook nog steeds bezig met het organiseren van een administratie. Zat te denken over aanvullende velden “als set gekocht/samengesteld” of zelfs om de doosjes als zelfstandige items op te voeren.(relationele database), maar heb ook geen zin in teveel gedoe. Moet je eigenlijk later bij verkoop aan een collega verzamelaar kunnen melden dat je doosje misschien niet origineel is? Wil je dat voor jezelf nog na kunnen gaan? (Ondanks dat je denkt een perfecte match te hebben, en terwijl je dat van de rest van je collectie misschien ook niet zeker weet). P.S. als iemand nog goede links/documentatie kent over info over doosjes (afgezien van mr-razor) houd ik me aanbevolen. 1
Snuff Posted September 17, 2018 Posted September 17, 2018 Als je een echte verzamelaar bent denk ik dat 3 de interessantste manier is met aanvullende velden. Geen weet van andere info bronnen. 1
FvL Posted September 17, 2018 Author Posted September 17, 2018 Misschien mijn bedoeling met dit draadje wat verduidelijken. Was met wat input van jullie eigenlijk op zoek naar vuistregels/"best practice" voor het matchen(als we als verzamelaars al willen toegeven dat we met doosjes iets doen). Iets als: Een onder verzamelaars geaccepteerde match doos/krabbers voldoet aan: 1) visuele identificatie op basis van tenminste twee betrouwbare bronnen (Krumholz, Waits, mr Razor.... Had hier graag meer resources gehad om die meervoudige identificatie mogelijk te maken. Mijn Krumholz is helemaal niet sterk in m.n. niet USA krabbers...) 2) eventuele patentnummers/info op doos moeten volledig matchen. 3) minimale speling in de case gecheckt. (Voorbeeld: De op het oog gelijke gillette zwarte plastic case, jaren 40, die wat inspringt bij de scharnieren, blijkt er in varianten voor verschillende grepen.) 4).... (Vul aan)
efsk Posted September 17, 2018 Posted September 17, 2018 Match en Mix uitsluitend dan, als je er zeker van bent dat de ene krabber bij het andere doosje hoort. Uit elkaar halen uitsluitend als je 100% zeker bent dat de combinatie origineel zo nooit verkocht is. In alle andere gevallen houd ik het samen. Het probleem is natuurlijk dat eventuele bronnen het vaak net zo min zeker weten. Dat maakt het lastig. 2
FvL Posted September 17, 2018 Author Posted September 17, 2018 efsk schreef 3 uur geleden: Match en Mix uitsluitend dan, als je er zeker van bent dat de ene krabber bij het andere doosje hoort. Uit elkaar halen uitsluitend als je 100% zeker bent dat de combinatie origineel zo nooit verkocht is. In alle andere gevallen houd ik het samen. Het probleem is natuurlijk dat eventuele bronnen het vaak net zo min zeker weten. Dat maakt het lastig. Uiteraard regel 0: 0) Haal nooit sets uit elkaar als je niet 100 % zeker bent Maar laten we er eens een case studie op los laten, ik zit er toevallig net mee op tafel: Beiden zoals gekocht. Hetzelfde doosje, met "New" in koeienletters in het deksel. Rechts in het doosje een Goodwill, geen New, maar die laat ik dus voorlopig wel in het doosje want de New en de Goodwill zitten wat mij betreft te dicht op elkaar. Links echter een Tech, en ook nog eens puntgaaf (De krabber, niet het doosje). Splitsen of niet?
FvL Posted September 17, 2018 Author Posted September 17, 2018 P.S. Ja, ik denk een beter passende doos bij tech te hebben, maar twijfel nog...
efsk Posted September 17, 2018 Posted September 17, 2018 Ik houd deze beiden bij elkaar. Het kost me al moeite om het doosje te herkennen op de toch echt beste resource op het gebied van Gillettes, ik ga dus niet gokken. Je krijgt van mij wel een andere resource per PB die veel weet en wellicht genegen is te antwoorden op vragen. Dat is echter neit zeker. 1
Recommended Posts