Jump to content

Slijpen, ik heb een 8 K steen wat nu?

meemai

Recommended Posts

Hallo, goeiedag,

Nu heb ik een vraag met de betrekking tot slijpen, en dan vooral het slijpen van messen die vroeger shave ready waren, maar gaan trekken aan de haren, en die je niet meer kan slijpen met de pasta.

Ik heb een 8 duizend steen, dat lijkt me voldoende voor dit soort messen, want ik hoef geen restauraties te doen, of een nieuwe snede te zetten, want de snede is er al. Alleen moet de snede ietsjes scherper, en het lijkt me prima om dit met een 8 duizend te doen, echter had de barbier die het mij leerde nog een extra steen. Dit was een Spyderco 302 Keramische Wetstenen, ultrafijn, op de site wordt hij beschreven als een 4000 korrel, maar het probleem is dat deze 4000 op een andere schaal worden gemeten, en zou je het meten op de schaal van Japanse grit etc, dan is dit blijkbaar vergelijkbaar met een 10 duizend. Deze wordt dan ook vaak gebruikt als finisher of als vervanger van een barbers hone, waar de meeste lieden hier wel bekend mee zijn.

Nu vroeg ik mij af, wat kan ik een simpele leek die enkel zijn messen wilt blijven onderhouden het beste aanschaffen, een 10.000 naniwa? een 12.000 naniwa? de Spyderco 302 ultra-fijn?

Gaarne jullie adviezen.

Spyderco ken ik niet, maar heb wel begrepen dat Naniwa beter uit de reviews komen.

Ik heb zelf de 12k en ben daar erg tevreden over. Nu maakt 10 of 12k niet zo heel veel uit; je bent dan al aan het polijsten. Persoonlijk zou ik gaan voor de 12, omdat je dan een fijnere polijsting hebt.

Welke 8k hebje?

Spyderco ken ik niet, maar heb wel begrepen dat Naniwa beter uit de reviews komen.

Ik heb zelf de 12k en ben daar erg tevreden over. Nu maakt 10 of 12k niet zo heel veel uit; je bent dan al aan het polijsten. Persoonlijk zou ik gaan voor de 12, omdat je dan een fijnere polijsting hebt.

Welke 8k hebje?

http://www.winkelplein.nu/barbershopsuply/default.asp?page=detail&Id=1858725&sid=F6uG2NiMnBeL0jNENbvMxJ1uCX3b7k

Deze heb ik.

En een 12 k klinkt prima dan zal ik daar naartoe moeten gaan. Het polijsten scherpt toch ook? Of is het echte alleen voor de glans?

Met die steen zouje geen 12k nodig moeten hebbeb. De Thuringer is al een finisher.

Met polijsten verfijn je de snede en geef je 'zachtheid' aan de snede. Het echte slijpen gebeurd maar tot korrel 5000.

Ok dus ik zou het kunnen redden met alleen de Thuringer? En verder niets nodig?

Jazeker, eventueel gevolgd door een spanriem of iets in die trant.

Die heb ik! Nouja ik heb een paddle strop die ik erg veel gebruik. Alleen heb ik nog geen pasta ervoor, heb wel een loom-strop met groene pasta. Maar de loom-strop vind ik niet zo fijn. De paddle-strop is lekker breed. :D

In ieder geval bedankt.

Ik heb overigens of nouja ik verwacht binnenkort een mint mes, mint wil zeggen nog redelijk, hij is niet shave ready, maar hij heeft geen schade niets. Dus ik zou deze met de 8 k kunnen doen?

Bedankt!

Kwestie van uitproberen. Kijken of het lukt met de thuringer. Zo niet dan zul je een lagere korrel nodig hebben (4k)

Overigens, een snede kan er goed en zonder beschadiging uitzien, maar dat wil niet zeggen dat 'ie scherp is. De kans bestaat dat je een (nieuwe) bevel moet zetten. Daar heb je minimaal 1K voor nodig.

Gewoon proberen! Kijk waar je vastloopt en lees je in.

Ik heb het mijzelf geleerd door veel te lezen en filmpjes te kijken. Koop er een goedkoop mes bij, en ga slijpen! Daar leer je het meeste van. Het is een ervaring die je zult ontwikkelen door te doen.

Gewoon proberen! Kijk waar je vastloopt en lees je in.

Ik heb het mijzelf geleerd door veel te lezen en filmpjes te kijken. Koop er een goedkoop mes bij, en ga slijpen! Daar leer je het meeste van. Het is een ervaring die je zult ontwikkelen door te doen.

Het enige probleem is idd de bevel zetten en hoe te weten dat je een bevel moet zetten. Ik kan een naniwa kopen van 1k maar kan ik van 1k naar 4k en dan naar 8?

Kwestie van uitproberen. Heel kort en zwart-wit; als het geen armhaar scheert moet je de bevel zetten. Let wel, dit is heel kort door de bocht. Er zijn vele andere variabelen waar je rekening mee moet houden.

Van 1 naar 4 naar 8 is prima te doen hoor!

Kwestie van uitproberen. Heel kort en zwart-wit; als het geen armhaar scheert moet je de bevel zetten. Let wel, dit is heel kort door de bocht. Er zijn vele andere variabelen waar je rekening mee moet houden.

Van 1 naar 4 naar 8 is prima te doen hoor!

Ik heb een dubbele steen gevonden dit http://www.baptist.nl/houtbewerkers/slijpen-en-wetten/gebonden-stenen/japanse-slijp-en-wetsteen-korrel-1000-4000

Zou die goed zijn? Hij is aan de goedkope kant maar heeft zowel 1000 als 4000 als slijp kant.

Anders moet ik deze http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-naniwa-super-1000-watersteen.htm

En dan een http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-naniwa-super-5000-watersteen.htm Een 4000 hebbern ze blijkbaar niet.

Er is wel een 1000-3000 steen maar van 3000 naar 8000 zal wel teveel zijn?

Die eerste ken ik niet, maar goedkopere stenen voor gereedschappen zijn lang niet altijd geschikt voor scheermessen!

Een Nani 1/3 combo is prima. Ik ga 99% van de tijd van 3 naar 8k zonder problemen.

Prima dat wordt hem dan.

Ik raad je aan om deze pagina eens door te lezen: http://straightrazorplace.com/srpwiki/index.php/Bevel-setting_in_theory_and_practice

Staat heel veel nuttige informatie en zo weet je ook waar je naar op zoek bent!

Het is wel handig om te weten wat je precies wilt bereiken, en met welke middelen je dat kunt doen.

Succes !