Jump to content

Doorsnede scheerzeepjes

Tulpenboy

Recommended Posts

Is er een standaard afmeting/doorsnede voor losse scheerzeep jes? Of is dit sterk wisselend? Ik zit er wel eens over na te denken om losse zeepjes te bestellen en deze in een bakje te bewaren, maar dan is een doorsnede handig om te weten. Misschien is er ook nog een hoogte verschil? De Ikea bakjes zijn niet meer te krijgen en lees eigenlijk ook geen andere opties?

De bakjes bij Connaught hebben een rechte onderkant en dus niet met een conische bodem zoals bijvoorbeeld die van TOBS en DR Harris daarom zijn er ook enkel pucks van zepen vermeld die een rechte onder en bovenkant hebben. Zepen die wel een conische onderkant hebben kan je natuurlijk ook in deze kommen plaatsen door ze met de rechte kant van de zeep op de bodem te leggen dus de bolle kant naar boven. Daarbij zijn er natuurlijk veel meer zepen te koop -als die enkele die bij Connaught worden aangegeven- met diverse diameters zo heeft bijvoorbeeld de vaste zeep van Penhaligon een veel grotere diameter als voornoemde TOBS en DR Harris.

Drie dubbel gemaalde zepen kun je zoals Marcel aangeeft malen en vervolgens moet je het schraapsel onder druk en door het druppelsgewijs toevoegen van water weer aan elkaar "lijmen". Dat probleem heb je niet met de wat zachtere vette zepen zoals daar zijn Canali en Haslinger die na het raspen eenvoudig onder lichte druk weer aan elkaar plakt,  deze zepen laten zich gemakkelijk passend maken in een nieuw doosje.

Glycerine zepen zoals bijvoorbeeld Mama Bears en Essence of Scotland zijn heel gemakkelijk door verwarming vloeibaar te maken. Dit kan in de magnetron op de laagste stand en hooguit per keer 15 seconden verwarmen. Ik snij vooraf de zeep in kleine brokken en na ongeveer drie á vier keer verwarmen de zeep goed doorroeren tot het geheel gesmolten is en in het daarvoor bestemde potje gegoten gaat worden om ze vervolgens te laten afkoelen. Wil je trouwens menthol aan glycerine zepen toevoegen dan moet je dit doen door de fijn gestampte kristallen tijdens dit proces toe te voegen. Pas wel op dat je de zeep niet te warm maakt of nog erger zelfs gaat koken de geur verdwijnt dan uit de zeep.

Bakjes zijn er vaak als je erop let in in eigen omgeving volop te verkrijgen, het plastic potje waar de dag en nacht creme van Nivea of Dove verpakt zit die je in zowel hoge als lage uitvoeringen kan vinden, het lage potje haargel etc.

Zo heb ik zelf bijna al mijn Mama Bears navulverpakkingen gegoten in de lege Arko bodycream potten die ook nog eens een opstaande rand hebben waardoor de stevig gestapeld kunnen worden.

• Thanks! 1

• 2 months later...

Even nieuw leven in een oud draadje: bij Maggard verkopen ze ook plastic zeepbakjes in 2 verschillende diameters.  Als je op de website van Maggard een "losse zeep" aanklikt, wordt daarbij een suggestie voor een passend bakje gegeven. Vandaag heb ik twee bakjes binnengekregen voor twee losse SV zepen. Ook mijn Mitchells Wool Fat bewaar ik een een bakje van Maggard. Ben er erg tevreden over. 

efsk schreef 4 uur geleden:

nou. dat is mij nog niet gelukt, een zeep opmaken, anders dan door een tube wegtiefen.

Maar ik lees dan ook veel te vaak "geen zin" in jouw Svdd's Richard en het helpt ook helemaal niet dat je je slechts om de dag verfrissend scheert dit scheelt al snel een scheerbeurtje of 180 per jaar en navenant minder zeepjes die opgaan. xD

• Haha 1

Tinboy schreef 16 minuten geleden:

Zal wel vloeken in de kerk zijn.

Het bij 2 á 3 zeepjes houden, dan gaan ze wel op. ?

En bakjes hergebruiken is ook mijn plan.

Volgens mij hebben dat de meeste in het begin van DE scheren geroepen. Het argument dat het goedkoper is om de vrouw te overtuigen en niet lang daarna gaat het mis, de verleidingen zijn nu eenmaal te groot.

Darth Vader schreef 25 minuten geleden:

Ah, bedankt. Ik ging er vanuit omdat het voor levensmiddelen is er wel een soort antiroest gebruikt zou zijn.

Klopt worden veel voor droge kruiden gebruikt.

Uit eigen ervaring weet ik dat ze na verloop van tijd toch gaan roesten en je zeep verpesten.