Men Posted August 24, 2018 Posted August 24, 2018 Ik weet dat meerdere mensen problemen ervaren met het opschuimen van Mitchell’s Wool Fat, maar ik wil toch proberen een consistent mooie schuim te creëren. De zeep ruikt heerlijk fris en laat een zachte huid achter. Het probleem is dat er veel belletjes in het schuim zitten en het nogal dun aanvoelt. Daarnaast droogt het schuim snel op. Hier mijn huidige procedure:- Zeep 15 minuten weken in water (zeep staat onder water)- Silvertip dassenkwast in water weken- Kwast uitknijpen en twee keer schudden- Water uit scheermok gieten waar zeep in zit- Scheerkwast ongeveer 1 min roteren over de zeep- Op vochtig gezicht opschuimen zonder toevoeging van water Weer iemand hoe ik dit kan verbeteren? Wellicht minder water toevoegen aan de zeep voor het weken? Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk 1
Marcel Posted August 25, 2018 Posted August 25, 2018 Mijn gok is dat je te weinig zeep gebruikt. Laadt de kwast eens wat langer dan je nu doet en kijk of dat verbetering oplevert. Waarom week je de zeep zo (erg) lang voor trouwens? 2
Men Posted August 25, 2018 Author Posted August 25, 2018 Mijn gok is dat je te weinig zeep gebruikt. Laadt de kwast eens wat langer dan je nu doet en kijk of dat verbetering oplevert. Waarom week je de zeep zo (erg) lang voor trouwens?Ga ik morgen proberen!
Kogel Posted August 25, 2018 Posted August 25, 2018 Ik gebruik regelmatig woolfat. En de oplossing is inderdaad even weken en vervolgens gewoon heel lang laden. Dus meer zeep. Overigens is het niet de best presterende zeep. De glij eigenschappen zijn niet al te best.Sent from my iPhone using Tapatalk
Hanskoning Posted August 25, 2018 Posted August 25, 2018 Marcel schreef 18 minuten geleden: Mijn gok is dat je te weinig zeep gebruikt. Laadt de kwast eens wat langer dan je nu doet en kijk of dat verbetering oplevert. Waarom week je de zeep zo (erg) lang voor trouwens? + 1 Ik denk dat MWF de naam heeft om moeilijk op te schuimen vandaar je verwijzing dat meerdere mensen dit probleem ervaren maar voor mij schuimt deze zeep net zo gemakkelijk op als elke andere harde zeep. Hiermee bedoel ik dus de drie keer gemalen zepen zoals bijvoorbeeld die van TOBS, DR Harris en SV. Ik vermoed dan ook dat "de meerdere mensen" het schuim opwekken van dit soort zepen dan ook nog matig tot slecht onder de knie hebben wat tot deze verzuchting leidt. Bij "slecht" schuim zijn er twee variabelen die daar invloed op hebben en wel jet water en de zeep dit los natuurlijk van de tijd die je besteed aan het opschuim proces. Dun en blazerig schuim duid zoals Marcel al zegt waarschijnlijk op teveel water tijdens het opschuimproces. Bij een snel opdrogend schuim kan het echter ook zijn dat er juist in plaats van teveel water er teveel zeep en te weinig water in het schuim zit. Dus als ik je raad mag geven zou je een paar keer met verschillende hoeveelheden water en zeep een proefschuim kunnen slaan tot je gevoel voor de juiste verhouding krijgt. En een minuut voor je aan het laden begint een paar druppels heet water op het oppervlak van de zeep aanbrengen voldoet om de zeep iets week te maken. De MWF is wel gevoeliger voor uitdroging dan andere zepen en wil dan nog wel eens gaan scheuren en brokkkelen. Wil je dit voorkomen dan kan je bijvoorbeeld de zeep en de bijbehorende porseleinen scheerkom aanschaffen. Door per week een paar druppels water in de kom te gieten blijft de zeep in topconditie. 3
Hanskoning Posted August 25, 2018 Posted August 25, 2018 Kogel schreef 2 minuten geleden: Ik gebruik regelmatig woolfat. En de oplossing is inderdaad even weken en vervolgens gewoon heel lang laden. Dus meer zeep. Overigens is het niet de best presterende zeep. De glij eigenschappen zijn niet al te best. Gevalletje UEKAZ Juist door zijn vettigheid en de laag die hij op de huid achterlaat nadat je er met de krabber overheen gegaan bent vind ik hem op dat gebied juist fantastisch.
Kogel Posted August 25, 2018 Posted August 25, 2018 Jawel. Ik gebruik hem graag echter je moet veel zeep gebruiken. Bij bijvoorbeeld Scheermonnik kan je met heel weinig toe.Sent from my iPhone using Tapatalk
talibeard Posted August 25, 2018 Posted August 25, 2018 Belletjes met snel uitdrogend schuim is steevast (veel) teveel water en te weinig product. Weken van de kwast heeft geen zin en is nooit goed voor de kwast, weken van de zeep, sommigen zweren erbij maar ik heb nog nooit een zeep gehad (incl. MWF) die dat nodig had. Het zou me niet verbazen als bij jou de kwast al zo nat is dat-ie niet meer voldoende zeep op kan nemen. Waar ik iedere zeep mee aan de praat krijg is met een net-vochtige kwast beginnen en dan tijdens het laden af en toe net genoeg toevoegen dat de kwast nog iets meer kan opnemen. Bij sommige zepen maakt het niet uit dat je op de puck opschuimt (hoewel dat erg veel zeep kost) maar bij lastige zepen doe ik dat nooit; eerst mijn kwast vol met zeep (nog geen schuim; ingedikte yoghurt) en dan pas een schuimpje bouwen. In mijn ervaring zijn er twee 'vijanden' van lastige zeep; veel water en ongeduld. 3
Harkos Posted August 25, 2018 Posted August 25, 2018 Die zeep moet je even aan wennen warme vochtige kwast, even goed door laden die kwast, opkloppen in een warm bakje en wat na druppelen tot de gewenste consistentie. Inderdaad iets meer aandacht nodig. Harrie Kosses https://www.kosses.nl
ArieMaiden Posted August 25, 2018 Posted August 25, 2018 De zgn. Marco methode gebruiken en lang laden is bij mij altijd een succes bij de wat lastigere zepen. Hoewel ik MWF daar niet toe reken overigens.
Men Posted August 25, 2018 Author Posted August 25, 2018 Hanskoning schreef 3 uur geleden: De MWF is wel gevoeliger voor uitdroging dan andere zepen en wil dan nog wel eens gaan scheuren en brokkkelen. Wil je dit voorkomen dan kan je bijvoorbeeld de zeep en de bijbehorende porseleinen scheerkom aanschaffen. Door per week een paar druppels water in de kom te gieten blijft de zeep in topconditie. Ik heb inderdaad de porseleinen Kent scheermok (Kent = MWF). De dag na gebruik vertonen zich inderdaad al kleine scheurtjes in de zeep. Maar gebruik de zeep om de dag, dus dat zou genoeg moeten zijn. Ik ga morgen proberen om langer te laden, minder zeep bij het weken + korte tijd weken. Kwast niet weken van tevoren en las dat ondersteboven laden ook zou kunnen helpen. We gaan het zien! Ook al was het schuim wat dunner, de scheerbeurt was prima. Maar ik vind het fijner scheren met een mooi volumineus schuim
Hanskoning Posted August 25, 2018 Posted August 25, 2018 De Marco methode Arie is toch in principe hetzelfde als normaal laden alleen in dit geval gebruik je een veel nattere kwast waardoor je langer zeep moet laden om alsnog aan de juiste water/zeep verhouding te komen, dus deze heb ik eerlijk gezegd nooit begrepen. Altijd vermoed dat Marco aandelen bezit bij Itlaiaanse zeepfabrikanten want het potje zeep gaat driemaal zo snel op. Harrie een vraag want ik begrijp niet helemaal de achterliggende reden waarom een dassenkwast die wat langer in het water gelegen heeft geen voldoende zeep meer kan opnemen? In vergelijk bijvoorbeeld synthetische kwasten deze zou ik dan ook beschouwen als volgezogen daskwasten want de vezels nemen zelf ook geen zeep op en toch geven ze zonder moeite een mooi schuim.
Men Posted August 25, 2018 Author Posted August 25, 2018 Beetje off topic, maar hoe verander ik mijn titel Gilette Sensor?
ChrisVanMeer Posted August 25, 2018 Posted August 25, 2018 Dat kun je niet. Wordt automatisch gegenereerd op basis van je hoeveelheid geplaatste reacties.
Hanskoning Posted August 25, 2018 Posted August 25, 2018 @Men Laat je toch a.u.b. niet gek maken door al die Amerikaanse aperte onzin van onderste boven laden en weet ik wat ze nog meer allemaal nog kunnen bedenken. Het is een heel normale zeep en geen hogere wiskunde dus gewoon de juiste zeep water verhouding is voldoende. Als de fabrikant nu echt dit zo bedoeld had hadden ze misschien daar ook wel wat voor uitgebracht toch, toch knap hoe die onzin blijft rondgaan in scheerland. een vraag is die Kent scheermok voorzien van een potseleinen deksel want met een paar druppels water erbij zou het vochtgehalte voldoende moeten zijn om de zeep niet te laten scheuren. Wat bedoel je eigenlijk met Kent=MWF?
Men Posted August 25, 2018 Author Posted August 25, 2018 Hanskoning schreef 4 minuten geleden: @Men Laat je toch a.u.b. niet gek maken door al die Amerikaanse aperte onzin van onderste boven laden en weet ik wat ze nog meer allemaal nog kunnen bedenken. Het is een heel normale zeep en geen hogere wiskunde dus gewoon de juiste zeep water verhouding is voldoende. Als de fabrikant nu echt dit zo bedoeld had hadden ze misschien daar ook wel wat voor uitgebracht toch, toch knap hoe die onzin blijft rondgaan in scheerland. Misschien gaat het beter als ik de scheermok eerst op m'n hoofd zet?! 3
talibeard Posted August 25, 2018 Posted August 25, 2018 Hanskoning schreef 14 minuten geleden: Harrie een vraag want ik begrijp niet helemaal de achterliggende reden waarom een dassenkwast die wat langer in het water gelegen heeft geen voldoende zeep meer kan opnemen? In vergelijk bijvoorbeeld synthetische kwasten deze zou ik dan ook beschouwen als volgezogen daskwasten want de vezels nemen zelf ook geen zeep op en toch geven ze zonder moeite een mooi schuim. Ik bedoel dat een te natte kwast niet makkelijker zeep opneemt (de ruimte is al bezet als het ware) én dat weken van een kwast er gewoon niet goed voor is (en dan vooral voor de lijm die de knot bij elkaar houdt). Te nat door weken of anders maakt niet uit. Ook dassenhaar neemt nauwelijks vocht op; het water wordt tussen de haren vastgehouden en nauwelijks erin, maar die ruimte tussen de haren heb je ook nodig om je (proto)schuim op te nemen. Als die ruimte al bezet is door water heb je dus ruimtegebrek en dat is bij een syntheet al niet anders. 1
Hanskoning Posted August 25, 2018 Posted August 25, 2018 talibeard schreef 45 minuten geleden: Ik bedoel dat een te natte kwast niet makkelijker zeep opneemt (de ruimte is al bezet als het ware) én dat weken van een kwast er gewoon niet goed voor is (en dan vooral voor de lijm die de knot bij elkaar houdt). Te nat door weken of anders maakt niet uit. Ook dassenhaar neemt nauwelijks vocht op; het water wordt tussen de haren vastgehouden en nauwelijks erin, maar die ruimte tussen de haren heb je ook nodig om je (proto)schuim op te nemen. Als die ruimte al bezet is door water heb je dus ruimtegebrek en dat is bij een syntheet al niet anders. Dank voor de uitleg is me nu geheel helder. Sinds ik me heden ten dagen voor het scheren douche houd ik de das en varkenskwasten slechts even kort onder de lopende kraan schud overtollig water eruit en begin te laden en dat gaat fantastisch dus het (lang) laten weken van de kwast is in mijn optiek ook overbodig. Men schreef 57 minuten geleden: Misschien gaat het beter als ik de scheermok eerst op m'n hoofd zet?! Of de pot rechtop houden en zelf op je kop gaan staan.
ArieMaiden Posted August 25, 2018 Posted August 25, 2018 De Marco methode Arie is toch in principe hetzelfde als normaal laden alleen in dit geval gebruik je een veel nattere kwast waardoor je langer zeep moet laden om alsnog aan de juiste water/zeep verhouding te komen, dus deze heb ik eerlijk gezegd nooit begrepen. Altijd vermoed dat Marco aandelen bezit bij Itlaiaanse zeepfabrikanten want het potje zeep gaat driemaal zo snel op. [emoji23] Daar heb wel gelijk in Hans, maar de truc is, dat je wel heel lang MOET laden waardoor de kwast veel zeep opneemt. Hierdoor lukt het dus beter bij lastige zeepjes om alsnog een mooi schuim te kunnen slaan.Kost inderdaad meer zeep maar dat is bij jou en mijzelf niet erg....[emoji12] 2
pern Posted August 25, 2018 Posted August 25, 2018 Ik moet zeggen dat ik eigenlijk geen problemen heb met het opschuiven van MWF. Ik gebruik wel koud water maar week niet voor en laad net zo lang als bij mijn andere harde zepen.Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk 2
HiFuMi Posted August 26, 2018 Posted August 26, 2018 Bij mij gaat het ook vanzelf. Neemt meteen zeep op en schuimt lekker. Ik heb voor 3 gangen niet eens zo veel nodig....
Men Posted August 30, 2018 Author Posted August 30, 2018 Gisteren geprobeerd met een kleinere varkenshaar kwast en prima dik schuim gekregen. Nog niet zo volumineus als ik zou willen, maar acceptabel. Morgen nog een keer ertegenaan met de silvertip. 1
Snuff Posted August 30, 2018 Posted August 30, 2018 En eenmaal de kunst er is laat je de pot vallen ?? 1 1 2
Hanskoning Posted August 30, 2018 Posted August 30, 2018 En helaas lichamelijk nog niet in staat om bij Paul Kox een nieuwe op te halen.
Recommended Posts