Jump to content

Recommended Posts

Posted

Review Mühle R41

R41-1.jpg

Een tijd weggeweest, maar ik ben er weer. Ik dacht laat ik eens een review schrijven over mijn nieuwe krabber. Ik zat namelijk al een tijd te denken aan een vervangende krabber voor mijn huidige Mühle R89. Niks op aan te merken, ik kan de R89 aanbevelen, maar ik was op zoek naar een krabber die toch iets agressiever is dan de milde R89. Net als bij veel mannen is ook mijn hals het meest gevoelig, zeker na de 3e 'pass' die tegen de baardrichting ingaat. Daarom heb ik besloten over te stappen naar Mühle's 'The Beast': de R41.

Waarom? Omdat de R41 een open kam heeft en dus meer blootliggend mes. De R41 zal daardoor minder de kleine oneffenheden in de huid volgen door de openingen in de kam. Ook neemt een open kam minder scheerschuim mee tijdens het scheren en dus blijft de huid beter schermd. Logisch dus dat de baardharen 'beter' worden afgesneden. Mijn theorie is - en dat blijkt ook uit de ervaringen van andere gebruikers - dat ik met de R41 meer baardgroei zou weghalen in minder passes (2x) dan met mijn voorgaande R89 van Mühle (3x). Oftewel: minder irritatie, terwijl de krabber zelf agressiever is.

Mijn setup voor deze scheerbeurt bestond uit de scheerzeep van Arko, de Simpson Commodore (2x Best Badger) scheerkwast en een Gillette Silver Blue mesje. Na de scheerbeurt heb ik aluin aangebracht om feedback te krijgen over de scheerbeurt om daarna - zoals gewoonlijk - Dickinson's Witch Hazel erop te gooien. Dit keer heb ik de aftershavelotion van Williams Aqua Velva gekozen om vervolgens af te sluiten met de alcoholvrije balsem van La Toja.

De scheerbeurt met de R41 is mijn meest fantastische ooit geweest. Het was simpelweg een ongekende BSS en deze was geheel irritatievrij. Door de jaren heen heb ik tientallen krabbers gebruikt en daarbij altijd in meer of mindere mate last van irritatie op mijn hals gehad. Met de R41 was dat verleden tijd. Wel merk je dat de R41 een verdomd agressieve krabber is waarop je beslist geen druk moet uitoefenen. Je voelt het mes duidelijk over je huid glijden. Voor mij was het gevoel vrijwel identiek aan een open scheermes. Bij de derde pass hoefde ik overigens geen touch-ups te doen, dus alles was in een keer helemaal glad.

Het resultaat is weliswaar gladder dan met een krabber met een gesloten kam (zoals de R89), om een BSS te krijgen moet ik nog steeds een pass tegen de baardrichting in maken. Maar door de agressiviteit van de R41 gaat dit aanzienlijk sneller dan voorheen met als resultaat geen irritatie op de hals.

Kortom, de Mühle R41 is een aanrader, maar zorg wel dat je je scheertechniek onder de knie hebt voordat je hieraan begint. De R41 is geen allemansvriend.

• I like it 6
  • Thanks! 1
Posted

Interessante theorie: je zou denken, althans ik wel, dat als de krabber de oneffenheden niet volgt je daar eerder schade op zou lopen.

Overigens zijn er twee, volgens sommigen drie versies van de R41. Welke jaargang heb jij?

Posted

Voor zover ik weet zijn er zelfs 4 versies van de R41 in productie geweest:

• Pre-2008: open kam met een Fattip kop.
  • 2009-2011: open kam die een soortgelijke kop heeft als Merkur open kam krabber (lijkt op de Gillette Old Type). Beetje mild.
  • 2011-2013: open kam door Muhle met een 18.8 mm kop, alleen deze werd beschouwd als te agressief.
  • 2013-heden: open kam door Muhle met een 20.2 mm kop, mildere variant van het voorgaande model.

r41-old2.jpg

R41 pre-2008

2011-2013.jpg

R41 2011-2013 (links) en 2013-heden (rechts)

OldR41-1.jpg

Ik heb de 2013-versie van de R41.

• Thanks! 3
Posted

Ik heb zelf de 2009 en 2013 uitvoering hier in huis en twee maal een tijdje de 2011 uitvoering van Harrie mogen lenen.

De 2009 is in dit rijtje het lieverdje en is zeg maar de huidige 25 C, doet dus geen vlieg kwaad en kan door iedereen zonder probleem toegepast worden.

De 2011 daarentegen is de meest agressiefste krabber waar ik me denkelijk ooit mee geschoren heb, het lukt wel om je er mee te scheren maar elke beweging die je maakt moet je met volle aandacht doen want anders..................

Ik heb medelijden met de mensen die overstapten van de 2009 naar de 2011 en de eerste halen op dezezelfde manier deden als ze gewend waren met de 2009, dit heeft heel wat opperhuid gekost.

De 2011 heeft me echter nooit een ontspannen scheerbeurt gegeven dus niet mijn krabber.

De 2013 is een zeer tamme versie van diezelfde 2011 en valt zeer goed mee te scheren.

Posted

Ik heb zelf drie versies van de R41 gehad; de Fatip, de (tijdelijke) opvolger met de Merkur kop (15/25C) en de 2011. Het 'tussen' model was ook letterlijk een Merkur en was omdat de productie van het 'eigen' model vertraging had opgelopen. Eigenlijk was mijn 'Fatip' trouwens de toenmalige R89; de R41 was de vernikkelde versie en de mijne was verchroomd.

Ik heb mijn 2011 versie verkocht; door de grote overhang vibreerde het mesje teveel naar mijn zin en was bovendien niet effectiever dan de Fatip. Er was best mee te scheren maar gladder dan de Fatip (zowel open als gesloten) werd het niet (of als met bv. de Swing safetybar) terwijl de minste onoplettendheid zorgde voor een pittige AS-ervaring. De lastige plekjes in mijn hals (soort weerborstels) waren bovendien nauwelijks prettig te scheren omdat het mesje niet stijf/stabiel genoeg in de krabber zat.

De agressiviteit van die krabber heeft overigens niets met de open kam van doen; je benadert de huid vanuit de kopplaat en niet de onderplaat. Het is puur de vrijligging van het snijvlak waardoor je wel heel veel ruimte hebt rondom de snede. Feitelijk is het ook geen open kam (zoals de Fatip en de Merkur 25C) maar een gesloten kam; de tanden staan op een soort van safetybar.

• I like it 3
  • Thanks! 1