Jump to content

Recommended Posts

Posted

Met een paar Gladweg krabbers in mijn collectie, wilde ik wat meer weten van het merk. Kon niet erg veel vinden, dus besloot wat uurtjes te steken in onderzoek van oude kranten. Deze zijn gelukkig voor een groot deel online.  Wat ik eigenlijk zocht waren verwijzingen (liefst plaatjes) van krabbers, om die van mij te identificeren. Deze helaas niet gevonden, maar toch een aardig beeld gekregen van het merk. Mijn onderzoekje, en vooral de poëzie van de advertenties, wil ik jullie niet onthouden.

De eerste advertenties voor Gladweg mesjes kwam ik tegen voor augustus 1928 (Leidsch Dagblad 12-08-1928, p.8). In advertenties vanaf 1929 wordt ook F.L. Vollemans, Rotterdam als importeur genoemd. Een eerste fantastische slogan, ware poëzie, vond ik deze uit 1929 (telegraaf, 05-04-1925)   

1iasqvh-qUIAKssu_Sj4MjKWTS7crN3pB--OL_8eN8G2mxNLuzq85vwlHeqX1-2bAx4k-_W7j6wxtX61ybxaRvNUnZloFOxxavfPJW22xrseB5OTI_IdDPhrLlYs5ExsM8jzXszS

Dezelfde opmaak komt nadien terug met dichterlijkwerk als: 

“Ik Voel me als herboren, sinds ik mij met “Gladweg” heb geschoren.” (De Telegraaf 12-04-1929)  of  "Er zijn veel mesjes hier op aard, Maar neemt U Gladweg voor uw baard".  Het niveau neemt echter later toe met  toppers als:

“Zelfs voor de kaboutermannen heeft de baard het nu beruid,

Dankzij Gladweg-mesjes zien zij er nu tien jaar jonger uit."

( Telegraaf 1934) 

“Jan Jansen die had een naar kwaaltje,

Een baard- ‘t was gewoon een schandaaltje,

Hij kocht toen terstond, ‘n Mes waar GLADWEG op stond,

En nu is hij zoo glad als een aaltje."

(Haagsche courant 12-10-1934 )

Tot zover de poezie, maar als je de kranten op gladweg doorzoekt  (https://www.delpher.nl/) kom je nog veel dichterlijke pareltjes van Gladweg tegen.

Dat ze behalve mesjes meer verkopen wordt duidelijk vanaf 1931:

In het Leidsch Dagblad van 16 april 1931 kom ik voor het eerst de scheercreme van Gladweg tegen, maar die is dan al "beroemd" dus zeker al wat langer op de markt.

Een eerste verwijzing van de verkoop van krabbers kom ik tegen in een advertentie van de telegraaf van 25-10-1931

BjsMPqgPSfuUCKBacRo-citLhzVyYOIsveFKCHWswoX_-8uRwkIBzb_6mXzctRmCZaXDfkht5BufoC_VcRfOqXm3ZJQoRi66WUGw8J5KxbDklg1ffhb9eqOlTX7jqvV2qqjd5i2t

Onderin worden drie krabbers genoemd voor 1,25, 1,90 en 2,25 (hfl.)Fv7Vsrq_mMg_Mj23vQqscojz1NkeO0I3spNsk4yaVnLS0jBN_mHA7MakZ72YOiYYFC805WE5tdxVok9RwkufVg9xAi7sXUKhsWDXNH1-_hE02KoZGPjfhCSYoFUA8qSAXHqO6Rsc

Onze lachende man komt in de jaren daarna overigens regelmatig terug als boegbeeld, en ja, net als Gillette zoekt Gladweg een connectie met de glamour van de sportwereld. 15-02-1932 zelfs met een paginagrote advertentie in "Het Volk"(dagblad voor de arbeiderspartij)image.thumb.png.7718f69fbabfc41e12c34a66f920f704.png

Vanaf oktober 1933 wordt naast standaar mesjes ook met Luxe mesjes geadverteerd, Vanaf 1937 hebben ze zelfs drie soorten mesjes in het assortiment Populair voor 40ct, Prima voor 60 ct en Luxe voor 90ct.

In het begin van de oorlog lijkt overigens nog alles normaal, maar in '41 spelen ze wel in op wat ongerustheid (Limburger koerier : provinciaal dagblad, 14-03-1941) :

0WYw0ipXQSQcUPU7zh1gU8cl1CsDWBN_ZWFLxqUS43otNemxxywLMbqGPNjdjmd-No7NUrfFkxcl_ForC6T-NJlc9ntDDvonU0hMzsqX9p3_1opseZ5c_LqAXbqO2wJPpF5yldri

en wat later gaan ze er op in dat er inmiddels ook mesjes met vervangingsmaterialen zijn (Limburger koerier : provinciaal dagblad, 10-06-1941)

lEsPeXu6wmEGFWavQ4boECNfZELYrP-bAHQBALcV2qSQKN2utkf4fYhnxsULPW3LpzSUONiG33UkC3oJvwItwN93ewJG5YIBAVy05zTZ4_XnF1uQ1W-kqmosvzTbnTSRXa30PgPb

Of deze uit het Nieuwsblad van het Noorden (10-06-1941)5UQrrNDtndVI4QtMe9cwjL0UwAnT0cfhn2pnydX2DtbForUHIBnxo2M2Pg9-t-cK0IQJMSmuGaSSKjREo5zhmr0Wo-pc2Hy7CF2IcrcrGD9lYAGvtKzw-JTK5uqayZN_T_iuzQRV

Dat de "Kolosalen voorraad"toch op raakt blijkt in 1943 (Nieuwe Tilburgsche Courant, 24-02-1943)PiGHNd-RZdHSUs0PxdxwEPdrJepR1uEC5HwEllJeGPhfLVO5Z-rIyKgJykp1K-Wc4u1EQaiKKqX2ZUkFZRj21PoECwttMuNJtQ_ixwEsDmQZI_0w4QykQKr9A4slGEvDJPsg5Tav

Ik dacht lang dat het daarmee voor Gladweg ook definitief afgelopen was. Uit een berichtje in de Leeuwarder Koerier van 06-09-1945  blijkt echter anders:

-lAhUH4HIFYxIGLhc9JQcZZb6bkwhVANKJRXpmdAjfG-9azpH2yr5zhe2o9c_7NijD5nVp-42HiT9ukWpj2HYy8M5OHyRxthXqLqFDLGb-X5WL0zErzL2EOPEj9WELeoVmmd_p83

Daarmee hebben ze echter  nog niet hun marktpositie terug, en dat gaat ze ook niet meer lukken. In advertenties  in de jaren daarna zijn er nog wel af en toe  detailhandelaren die de mesjes aanbieden, maar onderstaande advertentie uit Hoofdblad van Friesland van 06-02-1951 is de laatste verwijzing naar Gladweg scheergerei in kranten die ik gevonden heb.

6Yp-YMJbY7W6LH72IUOjryo0OEJ0hITew6Xpb4Zvah6n_7XihqIgsPLBCQkhlX6bPw5e5G7EB88u_9-jtKabMwBR8RO_x9sXk_NbPoKCzSrtsfy8zJYbnvYt5mL3nJOsyvdvdefp

• I like it 3
  • Thanks! 6
Posted

Mooi gevonden. Mijn favoriete krabber(kop) is vermoedelijk ook een Gladweg (safetybar) maar ik heb destijds alleen een niet al te duidelijke foto in een online verzameling gevonden en kom hem verder nooit ergens tegen. Het greepje was verloren geraakt maar zowel afwerking als plating (waarschijnlijk nikkel) zijn van ongekend hoge kwaliteit. Vaak staat er ook 'Gladweg' op de krabberkop zelf maar niet altijd, en dus ook niet bij mij, dus enige onzekerheid blijft.

Edit; http://shavenook.com/showthread.php?tid=22110 deze kop lijkt er verdacht veel op alleen is de mijne wel in een veel betere conditie (als zgan eigenlijk).

• I like it 1
Posted

@talibeard ook een fraaie.

De paar krabbers in mijn collectie:IMG_20180808_234128114_LL.thumb.jpg.1f723778d54e0224c5f581defa729a0f.jpg

De ball end en daaronder hebben beide " gladweg" in de greep gestanst. De blinkende (excuus voor de slechte foto) heeft gladweg onder de kop staan.

Posted

Erg leuk om te lezen. Ik zie in de laatste advertentie ook ons geliefde ruzie mesje opduiken.

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

Posted

Ik dacht dat het een Nederlands merk was. Importeur duidt echter op buitenlands. Enige indicatie of het Duits, Belgisch, iets anders was?

Posted

Leuk om te lezen.
Ik meen dat ik ook scales van open messen gezien heb met Gladweg erop.
Zelf heb ik alleen dit aluinblok

df591d021d991ef93bfdf7c2aee62360.jpg

Posted

Ik heb het met veel plezier gelezen !

En dan in de “ surpriseweek” :  Aluin met houten greep.

Die kom ik helaas niet tegen in de plaatjes van de leden met een blokje Gladweg aluin :-)

Posted

Prachtig om te lezen dit stuk scheergeschiedenis dank je wel. :)

Trouwens dat Gladweg was zijn tijd ver vooruit en lijkt mij een topproduct geweest te zijn. Voor de lezertjes die het nog niet opgevallen was en nu toch zeer nieuwsgierig zijn geworden verwijs ik naar de tweede advertentie "Surpriseweek" en leest u even wat deze surprise inhoudt met speciale attentie voor het aluin blok met ..............:5a24cf7123c39_EmojiSmiley-106:

Edit: twee zielen één gedachte is Maarten een seconde eerder met posten. xD

• I like it 1
  • Haha 1
Posted

Zag in mijn aantekeningen dat ik overigens nog wel een concrete verwijzing naar specifieke krabber was vergeten te vermelden: 

“Gladweg scheerapparaat in bakeliet (platte ronde doos), met mesjes”Voor 75 ct. (een “scheerapparaat met bijzonder zware handgreep (verzilverd)”,  gaat voor 27 ct.:  Leeuwarder courant 06-11-1936. 

Dit is ongetwijfeld degene die ook in Waits staat afgebeeld, die valt daarmee in ieder geval te dateren rond deze tijd.

@efsk Betreft weliswaar een "importeur" maar Vollemans neemt wel de moeite om zijn waren te merken, en geloof dat hij ook wel voor kwaliteit gaat. Vind het daarmee nog steeds wel een Nederlands merk. Geloof ook niet dat andere "Nederlandse" merken eigen productie faciliteiten hadden voor krabbers, en dat ook de Rembrandt's en Nationaal's waarschijnlijk in buitenland gemaakt zijn. Vermoed dat  Solingen (niet te ver over de grens....) het meest voor de hand ligt, maar zou daar graag ook wat meer over vinden. Zeker de latere Gladweg's zijn fraaie krabbers,  die mogelijk wel op specifieke vraag of zelfs ontwerp van Vollemans gemaakt zijn (wat ze dan wellicht weer wat meer Nederlands maakt!).

Met het verdwijnen van Gladweg blijft Vollemans overigens wel bestaan: In 1955 wordt hun toonzaal aan het Weena in Rotterdam  nog vereerd met een bezoek van de koningin. Zo te zien doen ze dan nog wel in kappers spullen. Misschien dat die kapperspaal die laatst van eigenaar wisselde hier wel vandaan komt (zie er achterin in ieder geval eentje hangen..)

image.thumb.png.4e645c77a5b07b20a7414e44d0f54ef2.png

• I like it 1