Jump to content

Recommended Posts

Posted

Als je een grote scheerkwast met dassenhaar hebt, duurt het een aantal dagen om te drogen. Kun je de kwast dan dagelijks gebruiken? Hij zal dan nooit volledig drogen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Posted

Bij mij is de kwast de volgende ochtend al droog. En dan heb ik het over de Shavemac 24/54 mm D01. Een redelijk volle en dikke kwast. Ik schud de kwast wel heel goed uit en zet hem dan in een houder bij het raam die op een kiertje open staat. 

Posted

Ik had gelezen dat hard uitschudden niet goed zou zijn voor de kwast en haren los kunnen raken?! Ik gebruik een Kent BK12 (32 mm).

Posted

Normaal gezien kan dat geen kwaad maar die kent neemt enorm veel water op dus niet meteen hard gaan staan zwieren ermee maar langzaam beginnen tot het meeste water eruit is en dan pas wat harder. Ik heb heel lang slechts 1 borstel gebruikt en die ging dan ook nog eens vochtig in de rugzak en ik heb hem nog steeds. Als je twijfelt eentje bijkopen zodat je kan afwisselen. 

Posted

Dat drogen is natuurlijk afhankelijk van de omringende luchtvochtigheid. Mijn kwasten staan gewoon rechtop in een badkamer kast en zijn de volgende dag altijd droog. Zelfs de meest dichte dassen.

Posted

Mijn dassenharen kwasten zet ik altijd rechtop op de wastafel. En die zijn ook altijd de volgende ochtend weer keurig droog.

Lang geleden hing ik ze op maar toen bleven ze dagenlang zijknat.

Posted

Zolang je ze idd even goed uitschud zijn ze inderdaad bij mij iig altijd de volgende ochtend droog. Maar nu hebben wij wel goede ventilatie etc in huis.

Maar 32MM is wel wat groter dan mijn grootste 26mm das. 

Het is inderdaad niet de bedoeling dat hij altijd vochtig blijft. Schimmels, lijm die kapot gaat in de kwast etc. zijn dan allemaal risico's.

- Probeer hem gewoon wat harder uit te schudden en kijk of hij dan de volgende dag droog is.

- Zoniet, wordt het tijd om een 2e kwast te halen zodat je kan rouleren.

Posted
Harkos schreef 1 uur geleden:

Dat drogen is natuurlijk afhankelijk van de omringende luchtvochtigheid. Mijn kwasten staan gewoon rechtop in een badkamer kast en zijn de volgende dag altijd droog. Zelfs de meest dichte dassen.

Zo help je hem natuurlijk helemaal niet zeg. Die man heeft gewoon minstens nog één kwast nodig (en wat is twee nou helemaal...) hoopt hier een goede aankoopreden te krijgen en dan ga je zo beginnen!!9_9

Natuurlijk is dit het allerbeste op te lossen met ten minste nog een extra kwast maar voor alle zekerheid zou ik ook vast gaan rondneuzen voor een derde want voor je het weet heb je die echt nodig, neem dat maar van mij aan! ;)

• I like it 1
  • Thanks! 1
  • Haha 2
Posted

Vooral in een vochtig huis op natte dagen. Daarvoor zou ik ook nog een varken en syntheet willen. Zo beter??[emoji106][emoji23]

Zo help je hem natuurlijk helemaal niet zeg. Die man heeft gewoon minstens nog één kwast nodig (en wat is twee nou helemaal...) hoopt hier een goede aankoopreden te krijgen en dan ga je zo beginnen!![emoji16]

Natuurlijk is dit het allerbeste op te lossen met ten minste nog een extra kwast maar voor alle zekerheid zou ik ook vast gaan rondneuzen voor een derde want voor je het weet heb je die echt nodig, neem dat maar van mij aan! [emoji6]
  • I like it 2
  • Haha 3
Posted

Dank voor jullie enthousiaste reacties! Ik heb nog een varkenshaar kwast die ik afwissel. Wees niet bang, heb nog een aantal kwastjes op mijn verlanglijst staan: RazoRock 400 synthetisch, Envy 8 ball synthetisch, Yaqi Mountain Badger, Semogue 620 varkenshaar etc etc

Mijn dassenharen kwasten zet ik altijd rechtop op de wastafel. En die zijn ook altijd de volgende ochtend weer keurig droog.
Lang geleden hing ik ze op maar toen bleven ze dagenlang zijknat.

Is rechtop zetten niet slecht voor de aanzet van de haren en de lijm?

Posted

@Men Dat zeggen ze bij elke winkel, vooral als het mooie verkoopstertjes zijn.

Komen ze aan met hele mooie (dure) hangertjes voor die kwasten.

Blijven ze toch mooi nat en moet je uiteindelijk weer bij kopen.

Gewoon rechtop zetten en zoals al eerder gemeld, zorg voor minimaal 2 extra . 

En dat is nog krap bemeten.

• I like it 1
Posted
Men schreef 47 minuten geleden:

Is rechtop zetten niet slecht voor de aanzet van de haren en de lijm?

Alleen aangeraden door kwastenmakers die ook kwasthouders verkopen. Als je een kwast goed uitschudt droogt-ie net wat vlotter als-ie rechtop staat. Jaren terug heeft eens iemand op B&B een behoorlijk intensieve test gedaan en rechtop staand droogden de kwasten net iets sneller maar het verschil was vrij klein. De theorie was dat door de capillaire werking van de haren het (rest)vocht juist omhoog komt waardoor juist rechtop staan beter was voor de lijm.

Zet je je kwasten echter zeiknat weg kan ik me voorstellen dat hangen beter is maar dat is hoe dan ook niet bevorderlijk voor de levensduur van je kwast (net zomin als uitslaan als een wildeman natuurlijk).

Posted

Ik zal wel één van de weinigen zijn, maar ik spoel de kwast eerst goed uit, daarna schud ik hem uit en als laatste stap gebruik ik de haardroger om hem vanop een ruime afstand grotendeels droog te blazen. Daarna zet ik hem terug in de kast (omgekeerd in een kwasthouder).

Posted

Ik gebruik deze methode met al mijn kwasten, na het scheren mooi uitspoelen goed uitwrijven op de scheerdoek en dan hang ik hem in de borstelhouder en daarop volgende ochtend is die perfect droog.

Posted
Scoozy schreef 3 uur geleden:

Ik gebruik deze methode met al mijn kwasten, na het scheren mooi uitspoelen goed uitwrijven op de scheerdoek en dan hang ik hem in de borstelhouder en daarop volgende ochtend is die perfect droog.

+ 1 ook mijn werkwijze.

• 3 months later...
Posted

ik merk dat mijn 21 mm dashaar kwast na 2 dagen nog niet droog is.

na het scheren vul ik mijn scheerkom met waten en spoel ik de kwast uit door m door t water te draaien, daarna nog onder de kraan.

dan schud ik hem uit en veeg ik hem nog een paar keer  over een handdoek.

dan hang ik hem in mijn houdertje.

2 dagen geleden stonk hij een beetje en vandaag na 48uur is hij nog steeds niet droog.

is hij vies? en blijft hij daarom nat? of moet ie toch staan ipv hangen?

hij ziet er wel schoon uit verder.

ik ga hem vanavond maar eens rechtop zetten.

op de verwarming zetten om te drogen, is dat een optie?

heb ondertussen alvast een extra kwast besteld....

Posted

Staat hij in een kastje of in de vrije lucht? Ik zet hem altijd met de haren omhoog en dan is hij toch redelijk snel droog. Zeker binnen 24 uur.

Posted

Ik heb hem boven op het badkamerkastje staan, dicht bij een radiator.
Misschien is de badkamer sowieso niet de beste plek, maar wel praktisch :)

Sent from my Moto G (5) using Tapatalk

Posted

die geur is wellicht omdat de kwast nog relatief nieuw is? Ik let er eigenlijk niet op hoelang het duurt voor een kwast droog is, dat komt omdat ik er meerdere heb waarschijnlijk. Straks kan je ook afwisselen en is het geen punt meer.

Posted

Staan of hangen maakt niet uit, restwater wordt door capillaire werking toch wel tussen de haren gezogen. Kwasten hangen bij mij allemaal, omdat ik dat mooier vind staan, buiten de badkamer, en niet in de buurt van de verwarming. Geen idee hoe lang het duurt voor het droog is :)

Posted

hangen bij mij allemaal, omdat ik dat mooier vind staan

:D

De nieuwigheid was er wel al uit, hij rook niet meer vies nu weer wel, maar is, met de tweede kwast gaat dat sowieso beter worden.
Is ook een synthetische en die zal sowieso minder gevoelig zijn voor vocht denk ik zo

Sent from my Moto G (5) using Tapatalk

• I like it 1