FvL Posted July 28, 2018 Posted July 28, 2018 Mijn verzameling krabbers en scheer parafernalia loopt wat uit de klauwen, Tijd voor wat boekhouden. Ik gebruik nu een spreadsheet in google drive om mijn collectie bij te houden, maar lukt me niet om daar gemakkelijk plaatjes in te plaatsen. Dacht dat er voor verzamelaars wel een hoop alternatieven zou zijn, maar lijk niet te kunnen vinden wat ik zoek. Dit zijn zo'n beetje mijn eisen: Op PC en op mobiel (Android) plaatjes (mijn gebrek met google drive.) Velden voor o.a. Merk, jaartal, type, aankop datum, aankoop waarde, laatst geziene markwaarde ( voor goede staat), scheerwaarden (effectief-vervelend, agressief-mild) opmerkingen... liefst dus vrij definieerbare velden. Bij voorkeur open source. Hoe houden jullie de collectie bij?
efsk Posted July 28, 2018 Posted July 28, 2018 FvL schreef 47 minuten geleden: Hoe houden jullie de collectie bij? Met vi. 1
FvL Posted July 28, 2018 Author Posted July 28, 2018 efsk schreef 32 minuten geleden: Met vi. Old score unix? Is een tijd geleden voor mij, gebruik je tegenwoordig VI editor of VIM, Elvis of zo. Zocht wat meer gebruiksvriendelijk (heb wat meer ervaring met dbase, zou ik misschien zelfs nog plaatjes in kunnen hangen, maar zocht wat gemakkelijkers...)
efsk Posted July 28, 2018 Posted July 28, 2018 zoek eigenlijk ook een databaseachtig ding, met velden met info, en plaatjes ed, maar goed, dat heb ik nog niet gevonden en ik heb nog geen zin gehad tijd vrij te maken het zelf te bouwen. Dus is mijn administratie een lullig lijstje, waar ik af en toe een regel aan toevoeg.
FvL Posted July 28, 2018 Author Posted July 28, 2018 efsk schreef 11 minuten geleden: zoek eigenlijk ook een databaseachtig ding, met velden met info, en plaatjes ed, maar goed, dat heb ik nog niet gevonden en ik heb nog geen zin gehad tijd vrij te maken het zelf te bouwen. Dus is mijn administratie een lullig lijstje, waar ik af en toe een regel aan toevoeg. Aargh, misschien op zoek naar hetzelfde...
ChrisVanMeer Posted July 28, 2018 Posted July 28, 2018 Zelf binnen mijn Wordpress site een plugin gemaakt die gebruik maakt van wat gevulde tabellen met mijn spullen. 1
FvL Posted July 28, 2018 Author Posted July 28, 2018 ChrisVanMeer schreef 4 minuten geleden: Zelf binnen mijn Wordpress site een plugin gemaakt die gebruik maakt van wat gevulde tabellen met mijn spullen. Ben overigens wel benieuwd naar je plug-in, indien de moeite waard wil ik best wat uitgeven, maar voorkeur gaat uit naar open source....
peto Posted July 28, 2018 Posted July 28, 2018 Kunt in Wordpress toch ook gebruik maken van Toolset. Ook een Plugin. Kun je leuke dingen bouwen met custom fields. Moet je wel een beetje bekend zijn met html en CSS, dit voor het design. Is alleen wel een commerciële plug-in. Dus niet gratis helaas. 1
Harkos Posted July 28, 2018 Posted July 28, 2018 Doe alles al 5 jaar in excel, heb daar een database met draaitabellen, die mijn keuzes etc. bepalen. Voor een digibeet prima oplossing. Zie precies wat ik heb, heb gebruikt etc. en niet meer heb. Overzichtelijk,maar niet meer overdraagbaar, omdat er steeds stukjes bij aan zijn gebreid.
Moods Posted July 29, 2018 Posted July 29, 2018 Harkos schreef 10 uur geleden: Doe alles al 5 jaar in excel, heb daar een database met draaitabellen, die mijn keuzes etc. bepalen. Voor een digibeet prima oplossing. Zie precies wat ik heb, heb gebruikt etc. en niet meer heb. Overzichtelijk,maar niet meer overdraagbaar, omdat er steeds stukjes bij aan zijn gebreid. Deze digibeet moest eerst nog googelen wat een draaitabel is, dus ik hou het bij Shaving Buddy (een smartphone app) Niet zo uitgebreid en niet naar je eigen hand te zetten, maar voor mij prima bruikbaar. Enige wat eraan ontbreekt is een synchronisatiefunctie; je kunt wel een backup maken op je eigen telefoon en die weer terugzetten, maar dat was ik natuurlijk vergeten toen ik een nieuwe kreeg, waardoor alles van daarvoor weg is Deze app is echter niet bedoeld om je verzameling in bij te houden. Het is meer om je SvdD te loggen en daarbij geeft ie wel leuke overzichtjes van wat je gebruikt hebt enzo. Je kunt wel bij alle artikelen extra informatie kwijt in een "opmerkingen-veld", waar ik dus bijvoorbeeld aankoopdatum en prijs vermeld). 2
ChrisVanMeer Posted July 29, 2018 Posted July 29, 2018 www.trythatsoap.com - gemaakt door Stephen Joiner (Dogwood), zit ook een SvdD functionaliteit in.
Moods Posted July 29, 2018 Posted July 29, 2018 ChrisVanMeer schreef 3 minuten geleden: www.trythatsoap.com - gemaakt door Stephen Joiner (Dogwood), zit ook een SvdD functionaliteit in. Klopt. Heb ik zelfs al eens uitgeprobeerd, maar die is heel erg gericht op (Amerikaanse) zepen en heeft ook geen mogelijkheid je "hardware" te loggen. Dat wil zeggen: je kunt het wel invullen, maar kunt er geen waardering aan geven of overzichtjes uithalen hoe vaak je iets gebruikt hebt en dergelijke. 1
Scoozy Posted July 31, 2018 Posted July 31, 2018 heb vorige week een mailtje gestuurd naar de eigenaar en het probleem is de tijd die hij momenteel niet heeft, hij mailde mij indien je zepen wil toevoegen gewoon mailtje met de desbetreffende info te sturen en hij vult ze aan indien hij terug de tijd heeft. Mvg Scoozy
FvL Posted August 4, 2018 Author Posted August 4, 2018 Update: Zat vooral te denken aan de collectie krabbers, maar een zeep/AS & ervaringsdatabase, daar zie ik ook wel wat in. (zie wel meteen een relationele database structuur voor me) Mijn onderzoekje loopt nog over twee sporen: 1) Er moeten toch volop verzamelaars zijn met vergelijkbare wensen, waar zijn die toepassingen dan? Kwam daarbij in ieder geval o.a. deze app tegen: https://blog.altova.com/build-collections-mycollections-app/ Klinkt interessant (aanpasbaar, je kan zelfs je collectie met iemand anders delen , meerdere platforms etc.) Misschien interessant genoeg om eens een proef database in te richten. Mis echter nog wat achtergrond over hun verdienmodel (wel "free", maar wat is de catch? Loopt je collectie uit de klauwen, moet je dan ineens wel gaan betalen etc.. Hoe veilig is hun cloud eigenlijk) Wellicht iemand die over deze app gedachten heeft? 2) Toch zelf iets bouwen met basic/beschikbare/opensource middelen: -libre(open) office, heeft tegenwoordig ook viewers voor Android etc. Maar bijvoorbeeld het plakken van plaatjes in hun spreadsheet is lastig. (geloof niet dat de database in de viewer wordt ondersteund, en hoe ik daar plaatjes gemakkelijk in plaats???) Ben in ieder geval een test gestart, wil daar ca 100 elementen aan toevoegen voor een soort bruikbaarheid/ervaring test. Wordt vervolgd. -Google drive. Kom niet verder dan een tabel in docs, daar kun je wel prima een plaatje in een tabel hangen, maar functionaliteit in die tabel is wel weer erg beperkt. Blijft voor zover ik er mee getest heb natuurlijk wel een "platte tabel" die erg aan de layout van een pagina vastzit. Dit laatste betekent dat je maar een beperkt aantal velden in die tabel kunt opnemen. Met google heb ik -overigens wel de gedachte dat ik mijn ziel al lang aan hen verkocht heb (gmail, mijn zoekgedrag etc.) dat het ook niet meer uitmaakt of ik mijn collectie in hun cloud hang... -@Harkos Excel zou best (voor mij) kunnen werken. Ik gebruik het dagelijks op mijn werk dus ook behoorlijke ervaring mee. Volgens mij zijn er ook wel viewers voor bv android (er even van uitgaande dat ik de tabel ergens veilig in de cloud hang)... Was voor thuisgebruik echter wel juist aan het weg migreren van MS: heb geen thuislicenties meer, en heb geen zin om daar in te investeren als er voldoende open source alternatieven zijn. -www.trythatsoap.com@ChrisVanMeer Ging bij mij vooral om de hardware, maar wel erg interssant Rest even dat ik nog geen enkele ervaring met Wordpress heb (@ChrisVanMeer & @peto ) dacht altijd dat dat betaalsoftware was, moet die zeker nog wel verder onderzoeken, maar opent in mijn beleving wel een 3e optie: Waarom bouw je niet direct zelf je eigen site als Achim/mr razor.... (nou ja omdat ik vooralsnog geen kluis heb, en niet iedereen hoeft te weten wat ik heb, maar zal vast mogelijk zijn om toegang af te schermen) Wordt vervolgd. 3
Scoozy Posted August 16, 2018 Posted August 16, 2018 hmmm misschien iemand die wat verstand heeft van database maken zich hier wel raad mee weet ik wacht geduldig af
Recommended Posts