Jump to content

SOTD: 7 Oktober 2013 - 13 Oktober 2013

Snuff

Recommended Posts

Mühle Silvertip Fibre 25mm

Kai Captain Japanese Style met Dorco mesje

Tradere SB met Polsilver Super Iridium mesje

Michel Wools Fat

1 Million by Paco Rabanne

Wat mij blijft verbazen is de minieme hoeveelheid zeep of creme die deze borstel nodig heeft om een overvloed aan schuim te produceren! Als iedereen deze zou gebruiken gaan een hoop fabrikanten hun verkoop van zeep zien dalen :)

Enigste minpunt voor mij is dat hij werkelijk superzacht aanvoelt (maar hij is niet slap), ik hou meer van iets in de aard van de Semogue SOC badger, het is wel een ideale reisborstel want binnen de vijf minuten droog.

mu0308hle-silvertip-fibre-25mm-brown-horn.jpg

Dovo 6/8 Carré

Muhle silvertip kwast

Prep preshave

Tabac scheerzeep

Proraso ASB

Super glad maar weer (nog steeds) veel irritatie, 1 krasje en 1 snee en razorburn. Het lijkt er op dat ik die straight maar moeilijk onder de knie krijg. Prep was goed, lather was goed, mes scherp... is mijn techniek waardeloos of ligt het misschien toch aan het mes? Van de week nieuwe ronde, het zal me toch een keer lukken!

Vanmorgen twee scheergangen met mijn Feather Popular, en een Personna mesje. Verbazingwekkend hoe glad die combinatie scheert, met 0,0% aan irritatie!

Palmolive scheerstaaf

Omega Pro 102 kwast

Feather Popular krabber (als die helemaal van duurzaam metaal was gemaakt, was het de perfecte krabber!)

Personna Platinum Chrome mesje

Aluinblokje van De Vergulde Hand

Pitralon Classic aftershave

Semogue SOC boar

Barbiere di Figaro Classico

SAM1 krabber (Shave and More krabber)

Iridium Super

Weleda ASB

De eerste keer dat ik deze krabber gebruikte, redelijk agressief maar aangezien ik daar wel aan gewend ben was dat gelukkig geen probleem. Het handvat van deze krabber is een minder lange variant van de Ikon Bulldog, de afwerking en grip zijn echter uitstekend, het Ikon logo ontbreekt. De kop werkt goed, maar qua afwerking vind ik hem maar middelmatig. De topplaat is aan de bovenzijde goed verchroomd, maar de onderzijde en de onderkant van de kop zijn wat ruw. Niks waar je last van hebt tijdens het scheren overigens. Dit was de tweede kop trouwens, de eerste was niet goed wegens fabrikagefouten aan de topplaat (verkeerd gegoten denk ik). Deze werd door Rob zonder morren vervangen, hulde!

Ik kocht deze krabber vanwege het handvat, dus de kop was een leuke bonus.

[bBvideo 560,340]http://youtu.be/vLwocVPaGsE?t=3m4s[/bBvideo]

Het muziekje van de SOTD van vandaag! :D

centerhttps://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/1272654_523485271079630_308364564_o.jpg[/img]

Weer een zeepje gepakt die al een poos niet gebruikt was. Reden: ik kreeg er geen goed schuim vanaf. Dus heb m een hele lange tijd links laten liggen.

Nou kreeg ik gisteren van Ant Tight Buns Smith om eerst de puck met zeep even in water te laten weken. En dat heeft enorm geholpen!

Setup:

R.Schäfer 6/8 full hollow

Semogue SOC 2 band finest badger

Calani Highland Honey

Proraso Aftershave Lotion

Was weer een heerlijke scheerbeurt. De zeep ruikt echt heerlijk zoet naar honing. Na het weken van de puck, het water afgegoten en begonnen met opschuimen wat echt verrassend makkelijk ging. Heel dik schuim met een heerlijke honinglucht. Fijne verzorgende zeep, fijne slick. Mooi 3 passes mee geschoren, netjes BBS op de nek en wangen...Ja, was niet verkeerd

Vandaag mijn custom-ordered Simpsons Classic 1 binnen gekregen van BdF dus meteen aan de gang!

- Proraso pre sensitive

- Monsavon (de bodem komt in zicht)

- Simpsons Classic 1

- Lord LP1822 met een nieuwe 'red IP'

- Old Spice

De maiden trip van de C1 ging prima maar je merkt bij zo'n dicht ingeplante borstel wel dat ook Simpsons 'best' kwaliteit een dozijn scheerbeurten of zo nodig heeft om van de prik af te komen. Een veel minder dichte kwast als de Special heeft daar minder last van. Toch alle reden om aan te nemen dat dit mijn kwast echt wel is. Ik kom daar later vast op terug.

De Monsavon is bijna op en ik ben ook toe aan iets anders; de zeep is goed genoeg maar ook niet zo goed dat-ie niet een beetje gaat vervelen op den duur. De 'red IP' viel een beetje tegen; ik had er goede herinneringen aan maar ik vind hem toch minder dan bv. de mesjes van de HEMA (ook Personna trouwens, maar ongecoat).

Prima scheerbeurt ondanks alles en ik kijk uit naar de volgende ontmoeting met de C1!

Muhle kwast en R41 met nieuw Astra mesje

En vandaag meteen de DR Harris Arlington geprobeerd. En ben aangenaam verrast, de zeep is keihard maar geeft makkelijk wat zeep af als je met de kwast er over gaat. Een klein beetje zeep verandert snel in een dikke romige kraag schuim.

Het scheert heel comfortabel en ondanks dat ik hem vrij droog had gemaakt bleef de zeep mooi in vorm gedurende de 2 passes. De geur is daarnaast ook nog eens aangenaam, dus wat mij betreft een blijvertje.

Ik heb mezelf een redelijk vlotte leercurve opgelegd. Vandaag voor de zesde keer het open mes op de keel :)

Een voorbereiding met Proraso pre-shave. Dan de palmolive scheercreme opkloppen met een Vero varkensharen kwast en lekker inzepen. Het open Dovomes rustig aangezet en dan de wangen, de keel en de kin meescheren. Terwijl ik het mes aan de kant leg om vervolgens met de DE het werkje af te maken en nog even op te scheren denk ik; waarom niet met het open mes proberen? Dus de DE weer weg gehangen en het open mes weer gepakt. Dit ging goed. Alleen de kin lukte niet. Dus daar de DE nog even overgehaald. Het gezicht lekker afspoelen, en aftershave opgebracht. (TOBS Sandelwood)

Ik heb mezelf een redelijk vlotte leercurve opgelegd. Vandaag voor de zesde keer het open mes op de keel :)

Een voorbereiding met Proraso pre-shave. Dan de palmolive scheercreme opkloppen met een Vero varkensharen kwast en lekker inzepen. Het open Dovomes rustig aangezet en dan de wangen, de keel en de kin meescheren. Terwijl ik het mes aan de kant leg om vervolgens met de DE het werkje af te maken en nog even op te scheren denk ik; waarom niet met het open mes proberen? Dus de DE weer weg gehangen en het open mes weer gepakt. Dit ging goed. Alleen de kin lukte niet. Dus daar de DE nog even overgehaald. Het gezicht lekker afspoelen, en aftershave opgebracht. (TOBS Sandelwood)

Gaat de goeie kant op met jou, mij lukt het niet zo ver te komen dat ik geen irritatie heb, alleen ik heb een vervelende moedervlek die me in de weg zit bij het scheren, erg vervelend...

Shaving Society

Tabac Thursday!

Zo met dit herfstweer is Tabac wel het meest passende.....

centerhttp://i.imgur.com/8buFNvF.jpg[/img]

Setup:

1959 Gilette Fatboy op 7 met Voshkod (nieuw)

Vintage HardRight, reknotted met TGN 2 Band Finest Badger XH

Tabac scheerzeep

Tabac Aftershave Lotion

Was een prachtige shave, simpel 3 passes op de nek en gezicht, alles BBS zonder schade

Lekkere milde shave, Tabac heeft zn werk weer goed gedaan!

Ook de Voshkod's zijn heerlijke mesjes!

Viel me weer niet tegen zo op de vroege morgen!

Fijne dag verder!

Edwin Jagger DE89L met Gillette Silver Blue

Proraso Omega Brush

Proraso White Shave Cream

Proraso White After Shave Balm

In afwachting van mijn zending uit Thailand (Feather mesjes) gisteren maar weer geschoren met een Gillette mesje. Na de Feather valt me dit wel iets tegen. Niet veel scahde, maar toch wat meer trekken en twee plekjes open gehaald. Al weet ik niet of dat aan de techniek of het mesje ligt.

Verder wel alles lekker glad.

Edwin Jagger DE89L met Gillette Silver Blue

Proraso Omega Brush

Proraso White Shave Cream

Proraso White After Shave Balm

In afwachting van mijn zending uit Thailand (Feather mesjes) gisteren maar weer geschoren met een Gillette mesje. Na de Feather valt me dit wel iets tegen. Niet veel scahde, maar toch wat meer trekken en twee plekjes open gehaald. Al weet ik niet of dat aan de techniek of het mesje ligt.

Verder wel alles lekker glad.

Hoe zit dat met douane kosten en invoerrechten als je uit Thailand laat komen?

Vanochtend voor het eerst geschoren met de Le Pere Lucien scheerzeep....

Verwachtingen waren natuurlijk hooggespannen, al was het maar vanwege de vergelijking vooraf door sommigen (waaronder ik...) met Martin de Candre.

Het opschuimen duurde wat langer voor mijn gevoel dan MdC en via een Frans forum had ik begrepen dat de zeep veel water nodig had. Het ging op zich gemakkelijk in de 100 grams bowl en na enige tijd had ik een mooi schuim. Moest zeker nog even doorgaan op mijn gezicht, voordat ik de gebruikelijke laag had die ik ken van MdC, TFS en onze eigen zeep. Dus wat dat betreft iets meer werk voordat het echt een mooi dicht schuim was. (uekaz - uw ervaring kan anders zijn)

De geur is voor mij net iets sterker dan MdC, zeker in het begin. De MdC-typische geur van een soort teer (de scented versie) ontbreekt hier en voor mijn gevoel is het wat zachter dan de MdC op dat gebied. Het is wat dat betreft een heel aangename zeep.

Scheren ging moeiteloos (want niet met straight ;) en ik zou genoeg hebben gehad voor 3 gangen, maar vond twee volstaan voor een prettige DFS.

Al met al was ik zeer tevreden en vond de "beloning" voor de iets grotere moeite om het schuim te maken zeer de moeite waard.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Eric