Jump to content

Recommended Posts

Posted

Niet uitsluitend scheren, maar ook die afbeeldingen zijn te mooi om niet te delen.

Mijn scanner kan max A4 aan, en de originelen waren groter. Derhalve mis je 3cm rechts en 1cm onder aan de plaatjes.
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg
a.jpg
b.jpg
c.jpg
d.jpg

• I like it 7
  • Thanks! 5
Posted

Bedankt voor het plaatsen Richard, prachtige plaatjes, en dan die verpakkingslijn!

De verstelbare krabber van Gibbs staat nog op mijn verlanglijstje. Zo in perfecte staat in zo’n mooi doosje..............

Het kwastje met “diamand” handvat lust ik ook nog wel :-)

• I like it 1
Posted

Zat ook al te denken om een draadje over Gibbs te openen. Hier mijn bescheiden collectie:

IMG_20180709_171934151.thumb.jpg.e95c2d7c5f86afc15eb81be224d2961e.jpg

(twee plus-minnen, een verstelbare en een vermoedelijk Military )

Stond nog op mij to-do-list:

1) Geschiedenis van Gibbs nagaan. Diverse referenties vermelden dat het oorspronkelijk een oud Brits parfum/zeep merk was dat pas later in Frankrijk groot is geworden met scheergerei. Een van hun eerste scheerzepen zouden ze overigens vervolgens wel weer hebben uitbesteed aan een Nederlandse zeepmaker...

2) Wat is nu de beste methode om moderne scheermesjes aan te passen, aangezien de originele niet echt gemakkelijk of goedkoop zijn aan te komen. Op het net vind je drie methodes: 

• In de krabber leggen, en met geweld doordrukken, zodat de nokjes er uit breken (van het mesje, niet de krabber). Heb ik me nog niet aan gewaagd.
  • "Snip" of perforator gebruiken. Heb echter diverse geprobeerd en geen enkele was een succes.
  • Markeren naar voorbeeld, en gewoon met een schaar blad afknippen ter hoogte van het nokje.  Dit werkt voor mij vooralsnog het beste.  

Iemand die wellicht wat meer onderzoek heeft gedaan naar beiden uiteraard graag  delen/aanvullen.

Wellicht nog even de aandacht op de papiertjes in de nog ongebruikte Plus Min (met kartonnen doosje, mesjes zijn ook nog verzegeld) Is wat dikker papier en "Essuie" lijkt te betekenen dat je ze moet gebruiken om je mesjes schoon of droog te wrijven. Ben ze in ieder geval nog niet eerder tegengekomen.  

De wat verdwaalde tech krabber achterin heb ik pas na wat onderzoek ook geclassificeerd als waarschijnlijk Gibbs. Lijkt een Gillette Tech Clone, maar de mesjes gemerkt  "Lucky"  zijn wel Gibbs mesjes met nokje en  Ik kom het doosje tegen als een millitaire Gibbs....

• I like it 2
Posted

Die droogvloeitjes zijn inderdaad dat. De Lutz Razorboy heeft het ingebouwd in de mesjesdispenser:

DSC03132.JPG

Interessante constatering wel, die verdwaalde krabber ook een Gibbs. Dat zou betekenen dat ik vier Gibbs heb ipv drie.

• I like it 1
Posted

P.S. Uiteraard is de Gibbs ook intersessant omdat de Rex van Razor Emporium gebaseerd is op de verstelbare, of wellicht beter gezegd op de Personna variant zonder nokjes die later verschenen is.

Hou mezelf in ieder geval aanbevolen voor de no 17 bronze Gibbs of de Personna. De Rex misschien als ik de lotto win.

Posted

Ik zal de mijne ook eens uitgebreid fotograferen deze week, en dan een draadje openen onder de krabbers. Tenzij jij me voor bent, dan vul ik het draadje aan :)

• I like it 1
Posted

efsk schreef 17 minuten geleden:

Ik zal de mijne ook eens uitgebreid fotograferen deze week, en dan een draadje openen onder de krabbers. Tenzij jij me voor bent, dan vul ik het draadje aan :)

Ga vooral je gang. Heb komende tijd ook weinig tijd om er verder in te duiken, en deze verdienen wat aandacht. Veel meer dan bovenstaande linkjes heb ik ook niet gevonden.

Wellicht voor dit draadje een laatste PS:

IMG_20180709_210118326_LL.thumb.jpg.6bb1f5e98d4db2273f1bdb6897c4452b.jpg

Geen idee hou oud deze is (Hij heeft wel een barcode aan de onderzijde, dus heel oud zal hij niet zijn) maar ruikt erg lekker, klassiek zeperig, wat subtieler als DVH...

• I like it 2
Posted

Gibbs was leuk aan het diversificeren!

Wij hadden een hele tijd geleden van die oude "Chicman scheersticks". Teruggevonden ergens in Zwitserland en ooit geproduceerd in Parijs en meer van die bijzonder heden. Erg leuk dat vintage spul!

• I like it 3
Posted

Bedankt voor de info en de links @FvL !

Je hebt een fraaie verzameling Gibbs.

Hoe bevalt het scheren je met de verstelbare Gibbs?

Posted
mhharsta schreef 54 minuten geleden:

Bedankt voor de info en de links @FvL !

Je hebt een fraaie verzameling Gibbs.

Hoe bevalt het scheren je met de berstelbare Gibbs?

Even opletten met plaatsen (als je het mesje plat hebt afgeknipt) maar scheert verder als een tierelier. zit in mijn roulatie, maar het precies bepalen van het bereik, hoe standen zich verhouden tot andere verstelbare,  laat ik graag aan Richard over (die heeft een methodiek dat hij ook gezichtshelften afwisselt bij testen?) maar ik schat hem voorlopig wel wat agressiever in dan bijvoorbeeld de Gillette fatboy/slim, maar mijn merkur futur of parker adjustable lijken op hun agressiefst weer wat heftiger....

• Thanks! 1
Posted

Het draadje in Shavenook waarnaar je verwijst levert me op dat ik naast de Gibbs No.17 ook een Persona Micomatic en een verstelbare Palmera op mijn verlanglijstje zet. Zo blijft er altijd wat te wensen.

Zelf heb ik twee Franse verstelbare krabbers, een le Coq en le Coq Palmer. 

Eigenwijze Franse krabbers, maar evenals de Gibbs moeilijk  te vinden in goede staat.

Liefst zou ik een rood Gibbs doosje met krabber, en bijpassende rode kwast en zeepkoker op de kop tikken, maar ik zal wel niet de enige zijn...

• I like it 3
Posted

@mhharsta 

Die Le Coq staat dan wel weer op mijn verlanglijstje?

Overigens fascinerend dat dat mooi rood van Gibbs, waarvan ik lang gedacht heb dat het een na de oorlog modern plastic was, wel degelijk een voor de oorlog bakeliet variant betreft. (vergelijk het met de philite bruin/zwart bakeliet) 

• I like it 2
Posted

geen file, een link naar wikipedia. Ja godverdomme scoren ze terwijl ik zit te tikken ...  Je wordt bedankt. Als gezegd: 1924.

Bakelite_color_chart_1924_Gifts_to_Treasure_Embed_Art_Company_Jewel_only.jpg.0ea88d3e81f5325e1ced73b246d3ada2.jpg

• I like it 1
  • Thanks! 1
Posted

Bedankt Richard! Excuses voor de belabberde timing ?

ik heb het doelpunt gelukkig net  wel meegekregen  :-) 

Had liever de Belgen zien scoren verdorie.

• I like it 1
  • Haha 1