Jump to content

Star Model 100

FvL

Recommended Posts

IMG_20180703_172615822_HDR.thumb.jpg.9ae0d7f3b6cc2d4a4fbc6ede0ba84d68.jpg

Ik ken Star vooral als maker van SE Krabbers, maar ergens na de oorlog heeft Star razors,  of beter de “American Safety Razor corp.” deze DE op de markt gebracht. Hij wordt meestal aangeduid met Star “Model 100”.

Helaas niet erg veel  betrouwbare informatie gevonden. Waits plaatst hem in de jaren ‘60 maar op een draadje in Badger and Blade houden ze het op ca ‘49 tot ‘59.

Deze krabbers zijn  ook in Engeland gemaakt, en ook onder diverse andere merknamen verkocht, o.a. als Personna (Die moet dan van ergens na ‘53 zijn als Personna door ASR wordt overgenomen).

Mijn exemplaar (met dank aan Merwtje) is in ieder geval uit de USA, en verguld. De overeenkomsten met een Gillette Tech zijn duidelijk. De uitgestanste onderplaat, de gesloten kam en vergelijkbare openingen. De star weegt 58,5 gram, tegen een vergelijkbare tech 62,3.

Ook een paar verschillen; waar de gillette de extra posten heeft ingeruild voor een horizontale balk en de nokjes onder de kop, heeft de Star een verlenging op de posten aangebracht voor een betere uitlijning. Het belangrijkste wat hem van een Gillete onderscheidt is zijn greep. Doet me vaag denken aan een Streamline, alhoewel die toch wat dikker is.  Net als de streamline zorgt de net wat dikkere knop voor een aangename plek om je pink te plaatsen. Smaak kan verschillen, maar dit greepje maakt het in mijn ogen wel een wat stoerdere krabber. (Alhoewel dat goud... had hem waarschijnlijk liever in nikkel of zilver gehad…)

IMG_20180703_172126684_HDR.thumb.jpg.f0e8b917500c57486a6cf1c2ae0b7232.jpg

Over de scheer eigenschappen lijken de meningen op de fora verdeeld, maar de meesten beoordelen hem net wat effectiever/agressiever dan de Tech, alhoewel een enkeling hem als milder zag. Tijd voor een vergelijkend warenonderzoek. De ene helft van mijn gezicht met de Gillette, de ander met de Star. (Beide met een nieuw Astra mesje, proraso groen)
Bij de eerste gang merk ik amper verschil, maar bij de tweede gang lijkt de Star toch wel wat efficiënter. Bij de derde gang heb ik de Star eigenlijk alleen nodig voor wat bijwerken, de Gillette moet echter nog overal heen. Nog even nader onderzocht, maar de vergelijkbare bouw levert op  het oog vergelijkbare ruimte tussen blad en kam. Zie geen verschil, maar misschien moet ik toch eens wat meet hulpjes aanschaffen. Of Is het misschien toch de greep die zorgt dat hij wat beter hanteert en een efficiënte scheerbeurt geeft?

Mijn oordeel is in ieder geval dat de Star inderdaad wat efficiënter is. De Star blijft overigens ook met dit oordeel nog steeds wel een krabber in de categorie mild. Ik kan hem iedereen aanraden.

• I like it 7

Dank voor deze voorstelling. Zeker het vergelijk met de Tech illustreert mooi wat voor krabber het is, en ik ben het met je eens: de Star-greep is echt vele malen mooier dan de Tech.

Het lijk op de foto alsof de bovenplaat van de Star wat smaller is dan die van de Tech? Zou het daardoor onstaande verschil in "blade-exposure" het verschil in effectiviteit kunnen verklaren?

Voor een goed vergelijk kijk ook hoe lang het duurt aan beide kanten gelaat voor er weer stoppels voelbaar zijn, en draai de krabbers de volgende scheerbeurt om: de krabber eerst links nu op rechts vv. Ik merk dat ik de krabber op de verschillende gezichtshelften toch net anders hanteer, en dat effect neutraliseer je dan.

@efsk Foto vertekent blijkbaar wat, want ook met mijn schuifmaat zijn de bovenplaten beide exact  even breed, met 19,2 mm.

Zal zeker nog wel wat meer experimenteren, maar verschil was overigens merkbaar genoeg.