Ga naar inhoud
Barrob

Wat gebruiken voor mes scherp maken, spanriemn of slijpsteen

Aanbevolen reacties

bij mij was de nieuwe Dovo af fabriek absoluut niet scheerklaar !:x

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
HiFuMi schreef 19 minuten geleden:

bij mij was de nieuwe Dovo af fabriek absoluut niet scheerklaar !:x

En heb je hem zelf geslepen?

kalerolf schreef 10 uur geleden:

De HHT zegt idd niet veel, sommige mensen ijken daar hun scherpte op maar de allerbeste is nog altijd de scheertest.

8k is voldoende om je te scheren en doorgaans genoeg voor een beginnende scheerder of iemand met lichte baardgroei, maar de meeste mensen prefereren een scherpere mes en daarvoor wordt er met een hogere grit geslepen.

Als je 8k niet genoeg vindt, kun je dan een scheermes wat nieuw uit de fabriek komt thuis wat scherper maken op een 12k steen van naniwa, en dan stroppen met pasta en vervolgens stroppen op onbehandeld leer?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Esfk,

Ik heb dovo een hele poos geleden een mailtje gestuurd, en een hele poos later heb ik het antwoord gekregen waarin stond dat elke dovo op een coticule wordt afgewerkt?

Over de rest van het scherpen werd niet gekwekt maar ik veronderstel eigenlijk dat dat intussen, zoals in de hele messenindustrie stilaan een roterende cbn steen zal zijn?? Het.zou zonde zijn van de tijd en de steen om de vouw te zetten met een coticule.

Rolf, 

Het resultaat van een scheertest  is subjectief, het heeft te maken met de gebruikte scheertechniek, de voorbereiding, de densiteit van de baard, de gevoeligheid van de huid en gewoon het gevoel van de dag. 

Testscheren vraagt ook reinigen en ontsmetten van het mes, de snede kan beschadiging oplopen tijdens het scheren of nabehandelen van het mes, het mes kan oxideren,...

Een hht met gestandaardiseerde vezels heeft veel minder variabelen en  met elk mes dat de dovo test passeert kan elk type baard en huid comfortabel geschoren worden, zelfs als je het mes enkel laat schrapen ipv het te laten snijden, de standtijd van een niet extreem scherpe of agressieve snede is  ook veel hoger, zeker bij debuterende open mes gebruikers niet onbelangrijk. 

En een winkelier kan zich maar x  keer per dag scheren, de fabrikant ook!

Het verschil in scherpte tussen een  op een 8k en een 12k afgewerkt mes, hoeveel zou dat zijn? op een goeie bevelsetter haal je vlotjes 95% van de maximale scherpte,  nadien maak je de kappen in het mes kleiner en de snede wordt zachter. Een paar messen zullen nog een tikje scherpte winnen op de 12 k, een half procentje of zo, de meeste messen gaan geen scherpte bijwinnen, wel nog wat comfort. 

Hifimu, dat zou niet mogen.! Je hebt dat zegel van die dovo geopend en je bent beginnen scheren? Je hebt niet, b zoals velen, eerst eens getest of het wel scherp was, effe over de duimnagel halen, een paar keer door de het vel van de duim snijden,.. dan stroppen???

Barrob, 

Meestal kan je zonder probleem naar de 12 k met een nieuw mes,controleer wel even of je inderdaad dezelfde hoek gebruikt als de maker, een permanent marker kan je daarbij helpen. 

Met een steen is het risico.niet onbestaande dat je de snede verprutst ipv ze te verbeteren, met pasta is dat risico vele malen kleiner en ga je ook extra scherpte krijgen.

Maar voor je geld uitgeeft, een setje met 3 welsh slate finishers, vergelijkbaar met 8, 12 en 15 k maar veel zachter kost 30 euro!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ah  weet je ieder heeft recht op zijn mening qua scheermessen en aangaande, men leert nog altijd het best door schade en schande. Wat werkt voor de persoon in kwestie is nog altijd van primordiaal belang, wat een ander ervan denkt maakt niks uit.

dovo fabriek

Haartest is niks zeggend, een keukenmes kan ook een haar doorsnijden op enkele milimeters van je vingers. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Houd het simpel :)

Eerst scheren en techniek
Stroppen goed aanleren
Dan bijhouden van een goed mes
Als allerallerlaatste pas aan slijpen beginnen.

Of gewoon laten doen, scheelt nog een een boel geld ook.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ga me focussen op het scheren en stroppen, Tony heeft mijn Boker nu die hij scherpt. Ik zou graag het scherpen willen leren. Parallel aan mn Boker schaf ik ook een oefenmes aan en een Coticule om dat te leren. Ik heb mezelf geleerd om een mechanisch uurwerk compleet te demonteren, schoonmaken, oliën, monteren en afregelen dus geduld en vaste hand en doorzetting komt goed.

• Vind ik leuk 4
  • Bedankt! 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ga me focussen op het scheren en stroppen, Tony heeft mijn Boker nu die hij scherpt. Ik zou graag het scherpen willen leren. Parallel aan mn Boker schaf ik ook een oefenmes aan en een Coticule om dat te leren. Ik heb mezelf geleerd om een mechanisch uurwerk compleet te demonteren, schoonmaken, oliën, monteren en afregelen dus geduld en vaste hand en doorzetting komt goed.

Wijs besluit om hem te laten slijpen door Tony.. heb je gelijk een referentie punt als je in de toekomst zelf gaat slijpen.
Veel scheerplezier met je mes als hij retour is bij je, maar dat kan niet mis gaan.
  • Vind ik leuk 3
  • Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Barrob schreef op 11-10-2018 om 19:38:

En heb je hem zelf geslepen?

Als je 8k niet genoeg vindt, kun je dan een scheermes wat nieuw uit de fabriek komt thuis wat scherper maken op een 12k steen van naniwa, en dan stroppen met pasta en vervolgens stroppen op onbehandeld leer?

ja , ik heb hem zelf geslepen. Maar dat het slijpen lukt me nu na > 500 scheerbeurten en heel veel slijpoefeningen pas

Het zit hem deels in dat je eerst moet kunnen beoordelen hoe een mes scheert. Bij mij duurde dat lang. Je kunt dan steeds beter scheren met een minder scherp mes. Plus heel veel oefenen met slijpen en dat begint nu ook pas te lukken

met syntheten krijg ik al consistent resultaat , maar het finishen met natuurstenen is nog steeds vallen en opstaan

soms gaat het heel goed maar vaak ook niet

Barrob schreef op 12-10-2018 om 17:25:

ik zou niet met een Coticule beginnen maar met syntheten 9_9

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Belangrijke informatie

We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je verder kunt gaan.