Jump to content

Wat gebruiken voor mes scherp maken, spanriemn of slijpsteen

Barrob

Recommended Posts

Hallo,

Ik scheer al lange tijd met een krabbertje en ik wil graag een open scheermes kopen van boker. Nu weet ik dat je een open scheermes moet richten met een scheerriem die een 

canvas zijde heeft en een leren zijde. Waar ik benieuwd naar ben, als na verloop van tijd het scheermes minder scherp wordt, hoe maak je hem dan weer scherp? Sommige websites zeggen dat

dit met een spanriem kan en wat slijppasta, andere websites zeggen dat je een slijpsteen nodig hebt om het mes weer scherp te krijgen.  Ik hoorde laatst iemand die zei dat met zon slijpsteen je materiaal weghaalt en dat dat heel slecht is voor het scheermes, andere sites zeggen juist dat je met een slijpsteen het mes weer scherp krijgt. Kun je een open scheermes scherp krijgen met een spanriem of kan dit alleen met een slijpsteem met een fijne korelgroote. (8k ofzo) ?

Welkom op het forum, even wat inlezen, deze vraag is al heel vaak beantwoord. (en even voorstellen word op prijs gesteld)

Indien je nog geen ervaring hebt met het open mes ben je vaak best uit met een mooi geprijsd tweedehands die hier vaak aangeboden worden, dat is dan geslepen door iemand die weet wat ie doet. Tenzij je absoluut een nieuw mes wil hebben natuurlijk.

Met een riem met pasta kan je een eind komen maar ook dat gaat op de duur niet meer voldoen en dan moet je toch even terug naar een slijpsteen. Maar voorwaarde is dat als je start met dat mes het de eerste keer goed moet geslepen zijn, als de bevel niet goed is gezet kan je zolang als je wil met de spanriem of steen met fijne korrel bezig blijven als je wil het zal niet lukken. Succes met je zoektocht.

Oke, 

Bedankt voor de info, maar als ik een nieuw open scheermes koop, dan zal de bevel toch goed gezet zijn? 

En als na veel gebruik het mes dan bot is kun je met een slijpsteen hem scherpen. 

Voorstellen in het welkomst-topic wordt op prijs gesteld.

Helaas is het niet zomaar waar dat een nieuw aangeschaft mes scheerklaar geleverd wordt. Dit is een belangrijke reden dat we altijd aanbevelen je eerste mes hier in het forum op de marktplaats te kopen: hier is een aantal mensen actief die een mes mooi weten te slijpen.

Voor het in stand houden heb je een strop en een finisher nodig. Een strop voor en na iedere scheerbeurt, een finisher voor als je er met de strop niet meer komt. Daarover kun je hier het een en ander vinden.

Overigens kun je je mes ook uitstekend bot stroppen, als je dat nog niet onder de knie hebt.

Dankjewel,

Ik ben Robin en ben 19 jaar. Ik scheer al sinds het begin met krabbertjes en vind zon open scheermes toch wel een erg mooi ding. 

Ik las op een webshop dat je de riem gebruikt voor de scheerbeurt en dat je pas 48 uur later het mes weer over de riem mag halen om hem te richten. 

Maar je verwacht toch als je een open scheermes koopt van bijvoorbeeld boker, een duitse fabrikant, die messen komen uit Solingen. Dat ie dan na richten op een scheerriem gewoon scheerklaar is? Boker maakt het open scheermes in de fabriek toch scherp en dat de bevel goed gezet is? Dan richt ik hem thuis met een scheerriem en dan is het mes toch klaar voor scheren?

Als ik het goed begrijp zeggen jullie dat het mes dan nog niet per se scheerklaar is, ondanks dat je hem nieuw koopt. 

Bij alles is het natuurlijk UEKAZ maar de mening hier op het forum is dat meeste nieuwe messen nog wel wat beter geslepen kunnen worden.

Tegenwoordig zie je ook vaak bij winkels dat ze hun nieuwe messen eerst nog naar een slijper opsturen (of een slijper zelf in dienst hebben) die ze nog van een beurtje voorzien.

Het is niet zo dat een nieuw gekocht mes per definitie niet scheerklaar is. Het is wel zo dat het nogal eens voorkomt dat een nieuw gekocht mes dat niet is. Als iemand die nieuw met het mes begint kun je niet inschatten of het mes niet scherp is, of jij gewoon niet weet hoe je je met een mes met scheren (die kans is ook bijzonder groot maar dat is niet erg, daarom leer je), of allebei.

Om er zeker van te zijn dat je een goeie start hebt: koop hier op de markt.

Scheerklaar is een zeer breed en subjectief gegeven.

DE mesjes zijn ook allemaal scheerklaar,maar toch gaat het ene mesje je beter liggen dan het andere.

Een nieuwe boker gaat zeker scheren, en een winkelier gaat een mes zeker nog eens bijslijpen indien nodig.

Maar een mes van het forum gaat ook scheerklaar zijn, en in de regel goedkoper. De meeste mensen hier helpen je graag om je messen scherp te houden.

Het rusten van staal, ik heb er in de praktijk nog niks van gemerkt, maarin theorie kan het, en je leest het wel eens meer.

Met een Spanriem met pasta kan je een mes, afhankelijk van je verwachtingen  en kunde een paar keer tot levenslang op scherpte houden, je kan er geen bot mes mee slijpen maar je kan er niet veel mee misdoen. Duitse en franse fora hebben best wat voorstanders van een paddelstrop of spanriem. 

Voor een bot of beschadigd mes is een steen (of stenen) nodig.

Slijpen moet je wat in de vingers krijgen, een oefenmes is geen slecht idee.

Starten met een goedkoop mes van iemand die je kan helpen met het onderhoud is geen slecht idee!

Hoe zit het met open scheermessen van Ralf Aust? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat deze wel scheerklaar zijn? Over DOVO open scheermessen hoor ik vaak dat ze niet scheerklaar zijn.

Ralf levert zijn messen inderdaad scheerklaar, tot nu toe het best wat ik ondervonden heb (custom messen makers daargelaten, die zijn meestal ook prima). Ik blijf er echter bij dat Robin beter af is met een tweedehands. Financieel en materieel zit je dan goed, we weten allemaal dat als het bevalt er nog héél wat zullen bijkomen in de toekomst ;-) 

• I like it 1

kalerolf schreef 15 uur geleden:

Ik las op een webshop dat je de riem gebruikt voor de scheerbeurt en dat je pas 48 uur later het mes weer over de riem mag halen om hem te richten.

Beter geen enkel risico nemen en een 7 dagen scheermessenset samenstellen ?

• 3 months later...