Jump to content

Gardette

efsk

Recommended Posts

Sommige krabbers zijn gewoon mooi, en dan is het niet erg dat ze recht zijn, zelfs al is, zoals hier, de bodemplaat niet geheel strak. Het gekke is dat de interessantere rechte krabbers vaak uit Franrijk komen. Leresche, Le Coq, Gibbs, en zo ook deze Gardette. Ik heb nog niet bijster gezocht, en me er ook niet mee gechoren. Ik laat jelui derhalve gewoon kijken.

DSC00731.JPG

DSC00732.JPG

DSC00733.JPG

DSC00734.JPG

DSC00735.JPG

DSC00737.JPG

DSC00738.JPG

• I like it 6

Mooie krabber, vooral die greep vind ik erg fraai. De kop doet erg denken aan een Gillette New Improved, maar het lijkt alsof er rondingen zitten aan de kam. Klopt dat of is  dat vertekening?

Ah, op die manier. Op de laatste foto lijkt de onderplaat licht tonvormig, ik dacht dat dat zo hoorde. Fransen fabrikanten hebben wel vaker afwijkende mesjes gebruikt dus ik vond dat niet eens zo vreemd.

• I like it 1

Marcel schreef op 21-6-2018 om 09:12:

Ah, op die manier. Op de laatste foto lijkt de onderplaat licht tonvormig, ik dacht dat dat zo hoorde. Fransen fabrikanten hebben wel vaker afwijkende mesjes gebruikt dus ik vond dat niet eens zo vreemd.

Doet me inderdaad erg denken aan een Franse Apollo die ik laatst kocht. De bladen, waarvan er gelukkig een paar bij zaten, zijn ook echt ge"rond", maar wel weer met notches alsof het een Gibbs is....IMG_20180623_170936750_HDR.thumb.jpg.deb295f28f032dab59a3c731f6f449bd.jpg

• I like it 2

Die Apollo's zijn volgens mij wezenlijk ouder, en gevoelsmatig hebben we het dan eerder over jaren 20. Nu hebben de Fransen altijd met eigen modellen mesjes gespeeld (sommige Amerikanen ook trouwens), zie inderdaad Gibbs, Ile de France, maar deze Apollo-mesjes hebben wel weer hun heel eigen vorm. Zoals te zien op Franks Foto zijn de snedes wat gebogen. Bovendien is het staal vrij dik, omdat het mesje verder gewoon vlak in de krabber ligt. Lijkt nog Damast te zijn ook.

Mag wel eens een eigen draadje krijgen, dit merk, wat overigens met het Duitse Apollo niets van doen heeft. Er zijn wel theorieën, vooralsnog zonder bewijs, dat het Duitse Apollo het merk Ben Hur voerde in Frankrijk vanwege het bestaan van deze krabbers. Daarmee gaat men voorbij aan het feit dat Herckenrath het merk Ben Hur in Duitsland voerde vóór ze de rechten op (het Duitse) Apollo kochten.

efsk schreef 47 minuten geleden:

Die Apollo's zijn volgens mij wezenlijk ouder, en gevoelsmatig hebben we het dan eerder over jaren 20. Nu hebben de Fransen altijd met eigen modellen mesjes gespeeld (sommige Amerikanen ook trouwens), zie inderdaad Gibbs, Ile de France, maar deze Apollo-mesjes hebben wel weer hun heel eigen vorm. Zoals te zien op Franks Foto zijn de snedes wat gebogen. Bovendien is het staal vrij dik, omdat het mesje verder gewoon vlak in de krabber ligt. Lijkt nog Damast te zijn ook.

Mag wel eens een eigen draadje krijgen, dit merk, wat overigens met het Duitse Apollo niets van doen heeft. Er zijn wel theorieën, vooralsnog zonder bewijs, dat het Duitse Apollo het merk Ben Hur voerde in Frankrijk vanwege het bestaan van deze krabbers. Daarmee gaat men voorbij aan het feit dat Herckenrath het merk Ben Hur in Duitsland voerde vóór ze de rechten op (het Duitse) Apollo kochten.

Had hem er alleen even bij gepakt met Marcels's verwijzing over afwijkende mesjes.  Was wellicht ook meer een vraag naar jou of daar ook afwijkende bladen bij hoorden? (Maar wellicht krijgt deze nog een apart draadje, als ik er aan toe kom.  En ja, de bladen zijn een soort damast) 

• 11 months later...

Ik ben in het bezit van een tweetal gardette's. Een model met het eerder getoonde new improved hoofd en ééntje met een old type hoofd. Beiden zijn driedelers. Ik weet dat er ook exemplaren zijn met een lange schroef. Het gebruikte materiaal is messing. De verzilvering is op mijn exemplaren nog aanwezig. Je ziet er al wel de messing doorheen komen.

Het new improved type heb ik verschillende malen gebruikt. In een review heb ik wel eens gelezen dat het een gillette bostonian on steriods is. Hij is zeker directer dan mijn gillette tuckaway en mijn Franse leger gillette. De kanten zijn asymmetrisch. Het maait de gezichtsbeharing goed weg. Het is alleen goed opletten.

Met een Rapira platinum lux en Astra Stainless steel scheerde het prettig. Met Lord extra en platinum trekkerig.

Verdere modellen en discussies op gut-rasiert.de en forum-der-rasur.de.

e09ee3fab7dbd8e413b3afa02078cea8.jpgcf5fd80a1a68c6952e6d73f4c5f10dbd.jpg32906da7d91fad8dfa8197e92fba528f.jpgfdd90851cd87b8e57592d8cfee5b0b2e.jpg

• I like it 3

@ehv Die rechtse doet aan een Fatip denken, mooi maai gereedschap hoor!

@FvL Mooi ding, maar de mesjes worden natuurlijk niet meer gemaakt, zo jammer, heb je een open standaard gaan ze toch allerhande propriety spul verzinnen :-( Maar goed, heden ten dagen is het geen zier beter, gelukkig zijn er voor de standaard DE mesjes nog zat antieke en nieuwe krabbers te vinden ;-) 

efsk schreef op 21-6-2018 om 08:26:

De kop is aan éen zijde licht verbogen Marcel. Vandaar mijn opmerking "niet geheel strak".

dus toch een kromme?

mooi steeltje!

• Haha 1

WilcoRoos schreef 5 uur geleden:

zo jammer, heb je een open standaard gaan ze toch allerhande propriety spul verzinnen

toentertijd was de standaard verre van open, gillette heeft behoorlijk rechtszaken aangespannen.