Jump to content

inox messen

roland

Recommended Posts

Is er een bepaalde methode om RVS messen te slijpen, ivm 'gewone carbon' stalen messen?

'N paar weken geleden heb ik mijn Friodur een touch-up gegeven op de Charnley Forest, resultaat was ruk... Daarna terug gegaan naar de 12K Naniwa, weer ruk... Gisteren heb ik het mes alleen op de 8K Naniwa, want vanaf de 8K zou je je al moeten kunnen scheren, maar U raadt het al... Wederom ruk!! ?

Omdat het metaal harder is ben ik voor mijn gevoel een stuk langer doorgegaan dan wat ik gewent ben met mijn andere messen...

RVS houd langer zijn scherpte maar is iets meer bewerkelijk om te slijpen, dwz het duurt ietsje langer om te slijpen maar ook niet zoveel. Wel is het zo (naar mijn bescheiden mening) dat je bij RVS messen meer druk mag/moet zetten.

Ik denk het wel dat dit voor zowat alle stenen zal gelden. Tony heeft ook een punt, als je het mes niet zelf hebt geslepen voorheen zou ik opnieuw een bevel zetten en zo door de progressie gaan.

Snuff schreef 29 minuten geleden:

Ik denk het wel dat dit voor zowat alle stenen zal gelden. Tony heeft ook een punt, als je het mes niet zelf hebt geslepen voorheen zou ik opnieuw een bevel zetten en zo door de progressie gaan.

En zover ik het juist heb begrepen; "als" er hiervoor een bevel is gezet "met" tape, en je probeert hem nu te slijpen zonder... dan kan het even duren voor zich een nieuwe bevel heeft gevormd

Toch?

Als het een mes is dat door mij geslepen is dan zou ik het met 2 lagen tape proberen. Ik gebruik namelijk een professionele tape die dikker is dan normale elektra tape.

c4e998a3400435c973195c5f9b853394.jpg

roland schreef op 19-6-2018 om 17:24:

Tony,, het  is volgens mij ook al een geruime tijd geleden. Ik ga 't mes van begin af aan onder handen nemen, wanneer ik tijd en vooral zin heb... ?

Roland, met een extra laagje tape kan je waarschijnlijk in geen tijd een microbevel zetten als je het even niet ziet zitten om de  bevel te zetten. 

Verder zijn het inderdaad taaie rakkers,

Beetje druk inderdaad,  niet te vlug naar de volgende stap in de progressie is nog zo een aandachtspunt, ...

Mocht je er geen zin in hebben, ik wil hem altijd voor je slijpen!

• I like it 1
  • Thanks! 1

• 4 weeks later...

Vandaag tijd en zin gehad... Vandaag heb ik het rijk alleen thuis, vriendin werken en dochter naar 't strand met d'r nichtjes!!:5a24cf7271290_EmojiSmiley-108:

Ik ben gestopt na de 8K, hierna de zo genaamde test-shave en het resultaat na de 8K was gelukkig een stuk beter na de touch-up van een paar weken geleden.

Ik heb me nog nooit geschoren vanaf de 8K, op de ene beurt van een paar weken dan, maar dit gaat boven verwachting erg fijn!! Maar volgens mij laat de beurt na een hogere processie in stenen, een gladder gevoel achter...

• I like it 2