roland Posted June 19, 2018 Share Posted June 19, 2018 Is er een bepaalde methode om RVS messen te slijpen, ivm 'gewone carbon' stalen messen? 'N paar weken geleden heb ik mijn Friodur een touch-up gegeven op de Charnley Forest, resultaat was ruk... Daarna terug gegaan naar de 12K Naniwa, weer ruk... Gisteren heb ik het mes alleen op de 8K Naniwa, want vanaf de 8K zou je je al moeten kunnen scheren, maar U raadt het al... Wederom ruk!! ? Omdat het metaal harder is ben ik voor mijn gevoel een stuk langer doorgegaan dan wat ik gewent ben met mijn andere messen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted June 19, 2018 Share Posted June 19, 2018 RVS houd langer zijn scherpte maar is iets meer bewerkelijk om te slijpen, dwz het duurt ietsje langer om te slijpen maar ook niet zoveel. Wel is het zo (naar mijn bescheiden mening) dat je bij RVS messen meer druk mag/moet zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roland Posted June 19, 2018 Author Share Posted June 19, 2018 @Snuff ahhh, meer druk zetten heb ik inderdaad niet gedaan. Is dit op elke steen Ron? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted June 19, 2018 Share Posted June 19, 2018 Heb je dit mes zelf voorheen al eerder geslepen? Zelf de snede gezet? Hoeveel tape is er toen gebruikt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted June 19, 2018 Share Posted June 19, 2018 Ik denk het wel dat dit voor zowat alle stenen zal gelden. Tony heeft ook een punt, als je het mes niet zelf hebt geslepen voorheen zou ik opnieuw een bevel zetten en zo door de progressie gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy V-twin Posted June 19, 2018 Share Posted June 19, 2018 Snuff schreef 29 minuten geleden: Ik denk het wel dat dit voor zowat alle stenen zal gelden. Tony heeft ook een punt, als je het mes niet zelf hebt geslepen voorheen zou ik opnieuw een bevel zetten en zo door de progressie gaan. En zover ik het juist heb begrepen; "als" er hiervoor een bevel is gezet "met" tape, en je probeert hem nu te slijpen zonder... dan kan het even duren voor zich een nieuwe bevel heeft gevormd Toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
roland Posted June 19, 2018 Author Share Posted June 19, 2018 @Tony @Snuff er zou met één laag geslepen zijn... Het mes heb ik van Carlo over genomen, hij zei dat het mes als laatst geslepen is door een ervaren slijper van dit forum... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted June 19, 2018 Share Posted June 19, 2018 Is het een Friodur 17? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted June 19, 2018 Share Posted June 19, 2018 Als het een mes is dat door mij geslepen is dan zou ik het met 2 lagen tape proberen. Ik gebruik namelijk een professionele tape die dikker is dan normale elektra tape. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roland Posted June 19, 2018 Author Share Posted June 19, 2018 @Tony het is een 72 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted June 19, 2018 Share Posted June 19, 2018 Ik kan me niet herinneren dat ik de laatste tijd een Friodur 72 voor iemand geslepen heb. Mogelijk een andere slijper dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roland Posted June 19, 2018 Author Share Posted June 19, 2018 Tony,, het is volgens mij ook al een geruime tijd geleden. Ik ga 't mes van begin af aan onder handen nemen, wanneer ik tijd en vooral zin heb... ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnout Posted June 20, 2018 Share Posted June 20, 2018 roland schreef op 19-6-2018 om 17:24: Tony,, het is volgens mij ook al een geruime tijd geleden. Ik ga 't mes van begin af aan onder handen nemen, wanneer ik tijd en vooral zin heb... ? Roland, met een extra laagje tape kan je waarschijnlijk in geen tijd een microbevel zetten als je het even niet ziet zitten om de bevel te zetten. Verder zijn het inderdaad taaie rakkers, Beetje druk inderdaad, niet te vlug naar de volgende stap in de progressie is nog zo een aandachtspunt, ... Mocht je er geen zin in hebben, ik wil hem altijd voor je slijpen! 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
roland Posted July 16, 2018 Author Share Posted July 16, 2018 Vandaag tijd en zin gehad... Vandaag heb ik het rijk alleen thuis, vriendin werken en dochter naar 't strand met d'r nichtjes!! Ik ben gestopt na de 8K, hierna de zo genaamde test-shave en het resultaat na de 8K was gelukkig een stuk beter na de touch-up van een paar weken geleden. Ik heb me nog nooit geschoren vanaf de 8K, op de ene beurt van een paar weken dan, maar dit gaat boven verwachting erg fijn!! Maar volgens mij laat de beurt na een hogere processie in stenen, een gladder gevoel achter... 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts