Eddy V-twin Posted June 13, 2018 Share Posted June 13, 2018 Ik ben bang dat ik mij op glad ijs begeef door alleen al in deze sectie van het forum te gluren... maar ik kan het toch niet laten? Komt ie hoor... Wat zijn de "grootste" verschillen in de diverse typen en merken open messen? Laat maar komen... geef deze leek maar op zijn D.E. falie... Link to comment Share on other sites More sharing options...
onno Posted June 13, 2018 Share Posted June 13, 2018 Mooie vraag. Het blijft me nog steeds verbazen dat er zulke verschillen in karakteristieken zijn. Het lijkt toch hetzelfde. Neem een stuk (pisbakken) ijzer van zo’n 50 gram. Sla het plat, slijpen en scheren maar. Soms denk ik wel eens dat je het karakter van het land/volk terugkomt in het mes. Er is maar 1 manier om er achter te komen, scheren maar. Maar begin met 1 mes om het aan te leren! (Maar niemand die zich hier aan houdt). 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy V-twin Posted June 14, 2018 Author Share Posted June 14, 2018 En is een hol blad of een recht blad het makkelijkst om mee te beginnen? (geen begin is makkelijk... ik weet het ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnout Posted June 14, 2018 Share Posted June 14, 2018 Om te starten zou ik opteren voor: -Een mes met een afgeronde punt. -Een 5/8 of eventueel 6/8. - Een half hollow of full hollow, maar de grind is minder belangrijk bij een klein mes. -Een mes met een smile scheert makkelijker maar het is niet ideaal ermee te leren slijpen. Een mes dat langer scherp blijft, rvs bvb, is meestal lastiger om te slijpen. Een mes met een afwijking in de geometrie is moeilijk om te slijpen. -het belangrijkste is een goed geslepen mes. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy V-twin Posted June 14, 2018 Author Share Posted June 14, 2018 Is dit een goed beginners mes, en wat heb ik nog meer nodig om hem (de eerste tijd) scherp te houden? https://www.marktplaats.nl/a/antiek-en-kunst/antiek-gereedschap-en-instrumenten/m1286876950-open-scheermes-jaguar-scheerklaar.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted June 14, 2018 Share Posted June 14, 2018 haal je eerste mes hier van het forum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnout Posted June 14, 2018 Share Posted June 14, 2018 Eddy V-twin schreef 6 minuten geleden: Is dit een goed beginners mes, en wat heb ik nog meer nodig om hem (de eerste tijd) scherp te houden? https://www.marktplaats.nl/a/antiek-en-kunst/antiek-gereedschap-en-instrumenten/m1286876950-open-scheermes-jaguar-scheerklaar.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer Dat is zeker een goed mes om mee te beginnen en niet overdreven duur, of het inderdaad scheerklaar is kan ik op een foto niet zien?. Een strop ga je dagelijks nodig hebben, en een spanstrop met pasta misschien 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ator razor Posted June 14, 2018 Share Posted June 14, 2018 efsk schreef 13 minuten geleden: haal je eerste mes hier van het forum. +1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy V-twin Posted June 14, 2018 Author Share Posted June 14, 2018 efsk schreef 44 minuten geleden: haal je eerste mes hier van het forum. Dat wil ik best, maar je opmerking draagt niet erg bij aan mijn vraag... Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted June 14, 2018 Share Posted June 14, 2018 de mensen die hier hun messen verkopen weet ik van dat ze scheerklaar leveren en goeie nascherpservice leveren. Je hebt dan veel hogere zekerheid en service dan vanaf marktplaats. Voor je eerste mes zoek je die zekerheid. Scherp geleverd en nascherpservice heb je de eerste tijd slechts een strop nodig. Pasta's zou ik voorlopig niet aan beginnen. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
onno Posted June 14, 2018 Share Posted June 14, 2018 Zo is het maar net. De aanbieders van messen hier kunnen ook goed tot zeer goed slijpen en een lekker goed geslepen mes maakt het leerproces een stuk aangenamer. Bovendien wordt tegen verzendkosten vaak nog een keer extra geslepen, wat geen overdreven luxe is want ook dat stroppen op leer moet je oefenen wat eigenlijk altijd ten koste gaat van snede van het mes (en strop?). Een NOS mes is ook helemaal niet nodig. Persoonlijk zou ik voor een 6/8" mes gaan. Ligt iets stabieler in de hand, maar daar kunnen de meningen verdeeld over zijn. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy V-twin Posted June 15, 2018 Author Share Posted June 15, 2018 Geregeld, vandaag een mooi mes besteld bij Anthony ? Eerst nog een weekje vakantie in Denemarken... ? 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChrisVanMeer Posted June 15, 2018 Share Posted June 15, 2018 Van de messen van @Tony krijg je geen spijt. Ik ben grootverzamelaar van zijn messen (22 stuks) 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy V-twin Posted June 15, 2018 Author Share Posted June 15, 2018 ChrisVanMeer schreef 14 minuten geleden: Van de messen van @Tony krijg je geen spijt. Ik ben grootverzamelaar van zijn messen (22 stuks) ?.... ?? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
shadowman12 Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Wie is eigenlijk de beste slijper van dit forum? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robgtt99 Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 shadowman12 schreef 2 uur geleden: Wie is eigenlijk de beste slijper van dit forum? Dat zou ik graag horen ??? De enigste garantie die ik kan geven is dat ik het niet ben. wie durft deze titel te claimen? Denk dat het ook zou gaan hoe je je mes geslepen wilt hebben. Scherp of comfortabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CobraX Posted February 28, 2019 Share Posted February 28, 2019 Geen idee wie de beste slijper is, maar namen die ik steeds zie terugkomen hier zijn Tony en Buffel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kitchen Posted February 28, 2019 Share Posted February 28, 2019 Hoe beoordeel je dat überhaupt, wie de beste is? Ik denk dat je zeer ervaren open mes scheerder moet zijn om dat te kunnen beoordelen. Tony heeft mij op weg geholpen door voor mij te slijpen en ik heb er ook een gekocht bij hem. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik hem kan aanraden. Met Buffel of andere slijpers hier op het forum heb ik geen ervaring tot nu toe. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
DannyVG Posted February 28, 2019 Share Posted February 28, 2019 ChrisVanMeer schreef op 15-6-2018 om 19:22: Van de messen van @Tony krijg je geen spijt. Ik ben grootverzamelaar van zijn messen (22 stuks) Een derde kast met enkel open scheermessen ? ? je kan deze toch maar mogelijk tussen al die scheerzepen en borstels zetten he. pfff ik zit met hetzelfde probleem 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
DannyVG Posted February 28, 2019 Share Posted February 28, 2019 Tony en Buffel zijn inderdaad topslijpers maar er zijn er nog hoor Ook hangt veel af van de stenen die ze gebruiken maar ook van de scherpte en het gevoel dat je zelf wil en aankan. Een mes kan ontzettend scherp zijn waarbij je soms geen aangenaam gevoel hebt bij het scheren. Beter is zelf leren slijpen en proberen tot het voor jou ook aangenaam is. Voor mij is een goed mes een vrij licht mes 5/8 max 6/8 eens goed geslepen kan je het heel lang onderhouden met stroppen en een goede finisher (ik weet het juiste woord niet in het Nederlands) maar dit is wel de finale steen waar hij overgaat. Deze geeft je het noodzakelijke finale scheercomfort. En dan moet ie weer over linnen en leer. Een goede strop is ook zeer belangrijk. En ook dit vergt oefening. Zomaar een slijper aanduiden is zeer moeilijk tenzij jijzelf zeer ervaren bent en het verschil kan onderkennen. Dit is enkel mijn persoonlijke mening en ja zoals altijd uekaz o nog iets ik gebruik enkel synthetische stenen. Echte slijpers gebruiken natuurstenen en daar ben ik een totale leek in. Zij verzamelen deze stenen, slijpen erop en kunnen deze beoordelen. Deze edele kunst ken ik niet en kan ik niet. Dus dit kan nog een verschil zijn. En nee ik slijp niet voor andere mensen : ik ben nog een te grote leek in deze materie 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingjack Posted March 13, 2019 Share Posted March 13, 2019 Precies Rolf, Zelf leren slijpen is het leukste en op langere termijn ook het fijnste. Inmiddels is hier een setje stenen tot stand gekomen waar ik zelf snel een prettig resultaat mee kan behalen, dat wil niet zeggen dat iedereen mijn messen fijn vindt. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts