efsk Posted May 27, 2018 Share Posted May 27, 2018 De krabber valt op meerdere manieren aan te passen. Het eenvoudigst is een andere greep waarmee balans en gewicht worden veranderd. Ook populair is, wat men in het Engelstalige, de Shim noemt: en extra plaatje boven of onder het mesje. De Fransen hebben verstelbare krabbers gemaakt met dit principe: een plaatje met twee omgebogen delen die als veer werken: draai de greep vaster of losser voor meer of minder ruimte onder het mesje, en door de veerkracht zit toch alles strak. De Viku is er ook een. Geproduceerd in Duitsland, volgens de gebruiksaanwijzing gericht op Oostenrijk, is het een plaatje met een paar omhoogkomende puntjes, wat onder het mesje geplaatst moet. Gevolg: grotere bladegap, waardoor gehoopt wordt meer effectiviteit te bereiken. Dit zou dan op, toentertijd prijzige, mesjes moeten besparen, maar dat zie ik niet helemaal. Interessant is de prijs: 50 Groschen, terwijl het stamt uit de tijd van de 3 Groschen Oper. Het ding was dus knap duur. Ook interessant is dat mijn exemplaar ruim een jaar geleden arriveerde in een krabber. Begin dit jaar kwam er een kleine verzameling binnen, en daar zat de gebruiksaanwijzing tussen. 7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted May 27, 2018 Share Posted May 27, 2018 Tot voor kort nooit geweten dat ze hier ooit aparte mesjes voor ontwikkeld hadden, leuk om te zien en dan vraag je je direct af hoeveel uitvoeringen er hiervan wel niet zijn? Eerste kennismaking met shim was toen ik hem opgestuurd kreeg van Snuffie samen met de 0,61 Wolfman om uit te testen, dat was alleen een DE-mesje waar de zijkanten van af geknipt waren en dat voldeed ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts