Jump to content

De trieste dingen in het leven.

meemai

Recommended Posts

Misschien niet het beste topic voor een scheerforum maar gezien dit het enige Nederlands-talige forum is waar ik mij op begeef besloot ik dit te posten.

Zonet een boek gelezen over vluchtelingen uit Duitsland. Ze hebben geen pas zijn joods of half joods of iets anders. De hoofdpersoon is net zo oud als mij 21. Hij is nog niet volwassen en moet nog veel leren. Hier komt een andere vluchteling in het spel hij is oud en wijs en helpt hen. helaas loopt het slecht af.

Nu zie ik in deze tijd wel eens mensen die zich zorgen maken of ze wel de juiste vlaai hebben besteld of iets dergelijks. Maar staan er ook wel eens mensen stil bij triester gebeurtenissen?

Ik krijg heel vaak gevoel dat men enkel stil staat bij een ziekte of overlijden van of vrienden of familie.

Maar ik ben benieuwd hoe andere hierover denken. Ik kijk wel eens naar buiten en realiseer me dat ik het zo slecht niet heb. Hoe gaan jullie hiermee om? Of wat denken jullie. Ik wil dit benoemem tot een filosofisch topic waar men dit kan bespreken als er interesse is!

Tja het is maar waar en wanneer je geboren wordt, hier stressen ze al om het minste lullige dingetje, elders zijn ze blij als ze eenmaal per dag hun buik een beetje kunnen vullen en nog al hun ledematen hebben. Ik denk mocht men als onderdeel van jonge mensen hun opleiding ze eens een weekje in dit milieu brengen ze wellicht heel anders tegen het leven zouden aankijken. Het is heel wat anders als verveelt kijken naar een film of het journaal eenmaal je het zelf ervaart. Er zijn toch best veel militairen die bij terugkomst uit oorlogsgebied nooit meer dezelfde zijn.

Ja, er zijn zat trieste dingen op de wereld. Ik ben me daarvan bewust en ben ook blij dat ik het goed heb. En natuurlijk maak ik me ook wel eens kwaad om onrecht of de politiek. Wat er van de week gebeurd is met die verdronken Afrikanen voor de kust van Italië is ook verschrikkelijk. Vooral omdat er waarschijnlijk ergens een dikke rijke vetzak veilig in een groot huis zit van het geld wat hij uit de slachtoffers wist te persen voordat ze met veel te veel mensen in een veel te kleine boot werden gepropt. Alles wat ze hadden, opgeofferd voor een beter leven en dan sterven vanwege de barre omstandigheden. Maar wat maakt het de "regelaar" van de overtocht uit, hij heeft zn geld al.

Maar wat voor verschil maakt het als ik me druk maak? Het zorgt bij mij voor extra onnodige stress en de mensen zijn er niet mee geholpen.

Ik heb genoeg aan mn eigen leven en problemen van mezelf en vrienden en familie.

Zitten treuren voor het raam is geen oplossing.

Geniet van je leven, het is altijd korter dan je denkt. Natuurlijk kan je af en toe stil staan bij anderen, maar hier met zn allen discusieren over ellende is toch geen leuke vulling van onze tijd en dit forum?

We zijn hier juist om te praten over de mooie dingen in het leven en onze hobby.

Geniet! Laat hier de ellende los.....

We zijn hier juist om te praten over de mooie dingen in het leven en onze hobby.

Al vind ik het wel triest dat mijn baard niet zo snel groeit zodat ik me 2x per dag kan scheren...

Het is belangrijk je niet van de ellende te isoleren, maar het zo mogelijk nog belangrijker jezelf niet in de ellende te blijven onderdompelen. Daarom scheer ik ook mijn hoofd, dan doet het niet zo'n zeer dat mijn baard erg traag is.

Tja het is maar waar en wanneer je geboren wordt, hier stressen ze al om het minste lullige dingetje, elders zijn ze blij als ze eenmaal per dag hun buik een beetje kunnen vullen en nog al hun ledematen hebben. Ik denk mocht men als onderdeel van jonge mensen hun opleiding ze eens een weekje in dit milieu brengen ze wellicht heel anders tegen het leven zouden aankijken. Het is heel wat anders als verveelt kijken naar een film of het journaal eenmaal je het zelf ervaart. Er zijn toch best veel militairen die bij terugkomst uit oorlogsgebied nooit meer dezelfde zijn.

Ja hier heb je gelijk in, ik sprak eens een man die de tweede wereld oorlog had meegemaakt. Hij vertelde me dat hij blij was, dat hij die tijd had meegemaakt want nu waardeerde hij de kleine dingen in het leven. Qua militairen ja, dat hoor je wel vaker. De man van mijn zus heeft nog in Afghanistan gezeten, maar hij deed vooral wapenonderhoud niet veel gemaakt van de offensieven.

Ja, er zijn zat trieste dingen op de wereld. Ik ben me daarvan bewust en ben ook blij dat ik het goed heb. En natuurlijk maak ik me ook wel eens kwaad om onrecht of de politiek. Wat er van de week gebeurd is met die verdronken Afrikanen voor de kust van Italië is ook verschrikkelijk. Vooral omdat er waarschijnlijk ergens een dikke rijke vetzak veilig in een groot huis zit van het geld wat hij uit de slachtoffers wist te persen voordat ze met veel te veel mensen in een veel te kleine boot werden gepropt. Alles wat ze hadden, opgeofferd voor een beter leven en dan sterven vanwege de barre omstandigheden. Maar wat maakt het de "regelaar" van de overtocht uit, hij heeft zn geld al.

Maar wat voor verschil maakt het als ik me druk maak? Het zorgt bij mij voor extra onnodige stress en de mensen zijn er niet mee geholpen.

Ik heb genoeg aan mn eigen leven en problemen van mezelf en vrienden en familie.

Zitten treuren voor het raam is geen oplossing.

Geniet van je leven, het is altijd korter dan je denkt. Natuurlijk kan je af en toe stil staan bij anderen, maar hier met zn allen discusieren over ellende is toch geen leuke vulling van onze tijd en dit forum?

Ik heb het hier niet over je druk maken om dit of dat wat er gebeurd. Ik wilde gewoon eens kijken hoe andere mensen erbij stil stonden ermee om gaan etc. Dit heeft ook met vreugde te maken, omgaan met verdriet de kleine dingen in het leven waarderen. zodat als je eens een 5 euro biljet kwijt raakt je denkt 'ach wat maakt het ook uit.' Of als je je niet iedere dag kan scheren je denkt, maar ik heb tenminste wel een scheermes.'

het is menselijk om te balen als je bijvoorbeeld 5 euro kwijt raakt, het gaat er om hoe je je er overheen zet.

ik heb zelf ook mn portie gehad, dus ik weet de waarde van bepaalde dingen wel uit eigen ervaring. daarom hou ik me liever niet ook nog bezig met ellende ver weg.

een kennis van me is idd ook licht getikt geworden in irak, maar vergeet niet dat ze zelf voor het beroep hebben gekozen. niemand dwingt ze om iemand anders zijn oorlog te voeren.

elke groep mensen heeft zo zn eigwn problemen, hoe lullig ze ook lijken voor iemand die niets heeft, maar zoals ik al zei, dat is gewoon hoe mensen in elkaar zitten.

De meeste mensen leven en denken ook alleen maar in het hier en nu. Iedereen heeft zijn eigen problemen, op alle nivo's. Zolang de mensen het goed hebben is er weinig mis met ons. Maar in tijden van nood zijn er maar weinigen die de kracht hebben te overleven, boven zichzelf uit te stijgen, of een ander te helpen.

Ik hoor mijn schoonvader regelmatig over de oorlog die hij goed en actief heeft meegemaakt. Ondanks de verschrikkelijk dingen die hij heeft meegemaakt zal je hem nooit horen klagen, en spreekt hij bijna romantisch over de leuke of mooie dingen van toen. Dingen die wij alleen maar van een tv kennen, een boek of een verhaal.

Mijn eigen vader was een oorlogskind. Met Duits/NL ouders. Een schande destijds... Door alle omstandigheden heeft hij geen gemakkelijk leven gehad, en ouderlijke liefde was hem vreemd. Liefde voor zijn kinderen ging moeizaam, maar iig al meer dan hij ooit kreeg. Liefde voor zijn kleinkinderen was voor zijn doen enorm en allesomvattend. Mijn vader is 1.5jaar geleden overleden aan de gevolgen van de spierziekte ALS. Ondanks een zeker doodsvonnis heb ik in de 1.5 jaar die hij nog heeft geleefd en geleden aan die ziekte, een betere vader gekregen die ik ooit had durven wensen. We zijn closer dan ooit geworden en hebben met een voldaan gevoel afscheid kunnen nemen...

Zo zie ik in mijn beperkte wereldje dat mensen ondanks veel ellende in hun leven enorm sterk kunnen zijn en toch geluk uit kleine dingen kunnen halen. Maar anderzijds, zo heb ook ik mijn eigen problemen en ellende waar ik dagelijks me te maken heb. Ja, ze vallen in het niet tov een oorlog, of ramp, maar het zijn mijn problemen, en ze zijn echt, ze verdwijnen niet opeens als ik hoor van het leed van anderen.

Problemen zijn van alle tijd, ziekten, oorlogen, natuurrampen... Hoe meer we het zien hoe makkelijker het lijkt te worden. Het is immers overal om ons heen. Sommigen geven wat geld en ander zegt een stil gebed. Ja, mensen in ons leven maken zich soms veel te druk over dingen die er ogenschijnlijk niet toe doen, maar toch je leven beïnvloeden, zowel op kleine als op grote schaal. En de ene kan dit beter dan de ander, en dit geld denk ik voor de gehele mensheid.

Ik ben iig geen fan van de mensheid... Ben niet voor niets misantroop...

Remco, jij hebt net heel mooi verwoord wat ik bedoelde te zeggen. Iedere generatie of bevolkingsgroep heeft zn eigen problemen. Maar net zoals dat ze zeggen dat je jezelf niet moet vergelijken met de rijkdom van anderen om gelukkig te zijn, moet je dit ook niet doen met ellende van anderen. Dit moet je natuurlijk wel in verhouding zien, ik bedoel niet dat je vogelpoep op je auto moet vergelijken met een tsunami ofzo.

Ook moedig dat je dit persoonlijke verhaal met ons deelt. Respect!