Jump to content

Scheerkwast vraag

Jeroen

Recommended Posts

Zelfs mijn vrouw vindt het tijd worden om op zoek te gaan naar een andere scheerkwast..

Ik heb deze kwast ooit in de pré huwelijkse fase van haar gekregen toen ik nog de Verguldehand in een bakje opklopte.

Een soepele dassenharen kwast in een doorzichtig 'glas' met versteend schijfje houd erin verwerkt omslagen met vergulde metalen delen onder en bovenzijde. Toen nog erg prachtig in de glans.

Nu wat jaren later is het vergulde van hand gegaan en is er niet echt veel goudglans meer over, maar ik houd het handvat graag in ere.
Ook de knot is behoorlijk minder geworden.

En zo kijk ik naar een nieuwe kwast - knot.

Wellicht dat iemand mij wil adviseren.

Mijn ervaring is dat dassenhaar superieur is. Dus daar ga ik nu ook naar op zoek.

Omdat ik tegenwoordig op mijn gezicht opschuim verkies ik graag een stevige ruggengraat.

Het breedste gedeelte van de knot houder is 16mm (bovenaan).

Kom ik met mijn verlangens hiermee op de 'minste' kwaliteit dassenhaar uit? De minste omdat deze het meeste ruggengraat heeft?

Ik ontvang graag advies!

Kom ik met mijn verlangens hiermee op de 'minste' kwaliteit dassenhaar uit? De minste omdat deze het meeste ruggengraat heeft?

Ik ontvang graag advies!

Hiermee kom je rechtstreeks in het kwasten moeras. Waarom das? Ben liefhebber, een Tuxedo syntheet is echter het antwoord op je wens. Dit was de aftrap. Er volgen nu nog honderd adviezen over wat voor een ander lekkerder is. Tja en dat zijn ook goede varkens. ?[emoji23]

• I like it 2
  • Haha 1

Daar heb je helemaal recht aan Harrie en ook hier in de loop der jaren telkens weer nieuwe juweeltjes ondekt die weer prettiger aanvoelden als de voorgaande.

Naast jouw Tuxedo zie ik gelet op de wens van een stevige ruggengraat ook wel kansen voor een das 2 bander in de dense uitvoering.

Daar heb je helemaal recht aan Harrie en ook hier in de loop der jaren telkens weer nieuwe juweeltjes ondekt die weer prettiger aanvoelden als de voorgaande.

Naast jouw Tuxedo zie ik gelet op de wens van een stevige ruggengraat ook wel kansen voor een das 2 bander in de dense uitvoering.
SEMOGUE SOC badger?? Voor een instap prijsje?

Of de Maseto Finest Silvertip 2 bander in de dense uitvoering die ik veel prettiger en steviger vind als de Semoque 2 bander.
Daar kunnen we het nog wel even over hebben. De Maseto is goed prijs prestatie verhouding.
  • I like it 1

Bij zowel de varkenskwast en de das 2 bander van  Semogue valt me op dat er t.o.v. mijn andere vergelijkbare borstels (2 Omega voor de varkens en bijvoorbeeld WSP, VS en Masteto voor de 2 bander) de loft verhoudingsgewijs zo weinig haren heeft.

Daarmee zeg ik absoluut niet dat het slechte kwasten want het is natuurlijk uekaz.

Meer haren is niet perse beter Hans, het gaat om het totaal van het ontwerp. Je wilt namelijk ook niet dat de kwast onevenredig veel zeep/schuim vasthoudt. Tenzij je graag van je overdadige voorraad zeep af wilt natuurlijk ?

xD Nee ik koester mijn zepen maar het blijft uekaz en natuurlijk heeft elk ontwerp zijn voor en tegens. Maar ik waardeer nu eenmaal de wat stevigere dichtere knotten en dit nogmaals zonder hiermee een oordeel te vellen of ze beter presteren als minder dicht bezette knotten.

En natuurlijk was de vraag van Jeroen ook naar een knot met een stevige ruggengraat en daar vind ik de dense kwasten in mijn optiek aan voldoen.

Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat je, afhankelijk van haarsoort en -lengte, met een minder dichte knot evenveel ruggengraat kunt hebben als met kwasten met een dichtere knot. Bijkomend voordeel in die gevallen is het veel makkelijker loslaten van het schuim. Zo heb ik een erg fijne Simpson 2 band die aan de eerste beschrijving voldoet. Ik heb ooit een Simpson Chubby gehad maar die sloeg wat mij betreft door qua dichtheid en zeep vasthouden. Uiteraard is Uekaz hier van toepassing.

• I like it 1

Wat tijd gebrek (…) Heb natuurlijk net zoveel als in andere tijden maar, … een kwast blijft ondertussen ook in m’n hoofd aanwezig..

Het das 2 bander in de dense is een perfect uitgangspunt zo lijkt me nu.

Ik heb ooit een varkensharenkwast gehad, maar die vond ik te stroef – als ik me goed herinner. In ieder geval heb ik deze nooit prettig gevonden. En ik gaf daar de varkensharen toen ter tijde de schuld van.

Kunststofharen kwast spreekt me niet aan.

Ik ga kwasten kijken, maar dan bovenal eerst naar de knot. Graag wil ik dus de knot zetten in mijn huidig handvat van ik meen 16mm bovenaan.

Wordt vervolgd..

Ik zou voor een shavemac gaan. Zou zeer goed zijn.

ik heb 7 masteo’s : niet slecht maar anderzijds ook niet perfect : een aantal laten af en toe nog steeds en dit na 6 maand een haar na. Ook waaiert een 3 band Maseto enorm uit tov een 2 band en dit bij 30mm,  Ook is de kop van de Maseto niet steeds perfect rond. Is wel heel minimaal maar ja.  Schuim maken en werken doen ze wel. Is Maseto een goede borstel ja. Perfecter is shavemac : de prijs is er ook naar.

mijn favorieten bij maseto zijn de 24 en 26 mm barberhandle en dit in 2 band en 3 band

syntheten mag je niet zomaar veroordelen : de Razorock plissoft syntheet heeft hier de voorkeur : is ook supergoedkoop.

ChrisVanMeer schreef op 24-5-2018 om 16:04:

Ik weet niet of Razorock losse knotten verkoopt. Aangezien @Jeroen de pruik in een eigen handvat wil zetten.

Sorry voor de late reactie... tijdstekorte weken momenteel hier..

Ja, inderdaad, eigen handvat doorgebruiken  heeft mijn voorkeur :)
@rjtpeters Ik zal nogmaals de maat (niet eens zo'n verkeerd idee..) even ter hand nemen en onderkant én bovenkant opmeten... moet ie wel weer even los..