Jump to content

M Keramiek : scheerkwasten

Jan Zoethout

Recommended Posts

Via facebook ben ik in contact gekomen met een enthousiaste maker van keramische scheerkommen die opereert onder de naam "M Keramiek".
Michel maakt prachtige scheerkommen, die een aantal van jullie al hebben mogen aanschouwen bij de forum-BBQ in Etten-Leur.
Ook had Michel het plan opgevat om (handvaten voor) scheerkwasten te gaan maken, en had door tussenkomst van Daniël (Hharry) contact met mij gezocht en gevonden.
Samen zijn we aan de slag gegaan – met de (slechte) ervaringen met de 3-D geprinte porseleinen handvaten (zie

Michel heeft toen op aanwijzingen van mij en ideeën van hem een drietal handvatjes gemaakt, om uit te testen of de kwasten na verloop van tijd niet kapot zouden gaan:

6Zg2tZx.jpg

Testers zijn Teun (KugelFanger – linkse handvat) – mijn persoontje (middelste handvat) – Michel (M Keramiek – rechtse handvat).
Voor het gemak zal ik de handvaten (en later de kwasten) kortweg T, J, en M noemen.

qsPDzw6.jpg
k29U6J7.jpg

Nog een paar plaatjes, vlnr T – J – M.
In het onderste plaatje is te zien dat de onderkant van de handvatjes een beetje beschadigd is – dit ten gevolge van het gebruik van zgn “triangeltjes” om te voorkomen dat de handvatjes op de bodem van de oven vastgebakken worden.
Michel gaat bij de volgende handvaten een methode gebruiken om deze beschadigingen te voorkomen.

De gaten voor de borstelkopjes zijn wat te groot uitgevallen – ook daar wordt bij de volgend versies aan gewerkt.

Omdat bij de 3-D kwasten het vermoeden bestond dat de starre 2-componenten epoxy de oorzaak van de barsten zou kunnen zijn, is voor 2 van de drie kwasten gebruik gemaakt van een flexibele lijm:

Oo19an1.jpg

T en M zijn met deze kit gelijmd, J met de gebruikelijke 2-componenten epoxy.

Het maken van de kwasten is volgens de bekend veronderstelde methode:

ybLAP9n.jpg

Het inlijmen van schijfjes kurk voor het afstellen van de hoogte van de borstelkop.

4iaio28.jpg
5OyfMwp.jpg

Bovenste plaatje: J, onderste plaatje T en M.
Het inlijmen van de borstelkopjes, voor het drogen/uitharden op hun plaats gehouden door de “tuigjes” …

Mmep2EW.jpg

En na 24 uur: tadaa …. Vlnr T – M – J.

Op ’t moment van schrijven heb ik mijn kwastje 9 keer gebruikt, en hij geeft nog geen krimp – het is een superfijn kwastje.
Teun en Michel hebben ook nog geen rampen gemeld – het lijkt mij dat na een aantal weken (zo’n 20 à 30 keren gebruik) wel conclusies getrokken mogen worden …

Tot zover – over een paar weken meer …. ;-)

• I like it 5
  • Thanks! 3

Leuk. Je zou toch denken dat het, voor wat betreft triangels enzo, het makkelijkst is die dingen ondersteboven neer te zetten dat ze steunen op iets wat in het gat steekt?

Bij dit experiment zijn synthetische borstelkopjes (Tuxedo's) gebruikt - omdat het fijne voordelige borstelkopjes zijn, maar vooral ook omdat ze vrijwel niet krimpen of uitzetten: een natuurlijke borstelkop zou mogelijk als 'ie nat wordt uitzetten en kracht op de wand van 't gat uitoefenen ...

Als dit experiment goed uitvalt, eens m'n favoriete Virginia Sheng finest 2-band borstelkopje(s) inzetten ;-)

• I like it 1

efsk schreef 1 minuut geleden:

Leuk. Je zou toch denken dat het, voor wat betreft triangels enzo, het makkelijkst is die dingen ondersteboven neer te zetten dat ze steunen op iets wat in het gat steekt?

Dat is precies Michel's eerste idee - een andere methode is: een ondiep gat aan de onderzijde (en in dat gat glazuren) en de ontstane rand niet glazuren.

Nog een optie is: helemaal niet glazuren ... ;-)

onno schreef 32 minuten geleden:

Nu nog een valproef?

Geef ze dan maar aan mij de valproef testen gaan hier uitstekend, misshien wel iets te goed. :lol:

Ik vind ze mooi maar zoals de oplettende lezertjes weten zijn ze veels te zwaar voor mij.

Leuk om deze bijkans wetenschappelijke uiteenzetting te lezen. Michel is er heel wat uren mee bezig.

Uiteraard zijn Michel en ik ook druk aan het nadenken over vormen en kleuren. Een andere collega is tevens kunstenaar dus dat zit wel snor.

Wordt vervolgd dus. 

• I like it 1

Ben serieus benieuwd naar de ontwerpen en kleuren!

Misschien leuk om er een  betaalbare eenvoudige en functionele scheerkom bij te bedenken? Één  met ribbels en  met inkeping waar je borstel in kan rusten zodat de borstel niet onderuit glijdt in het schuim. Gietmal van maken en productie draaien voor dit forum ??

• I like it 1

Gaaf! Mijn vader is weer een keramieken scheerkwastenhouder voor mij aan het maken :-)
Helaas zal het ook de laatste zijn; zijn handen willen niet meer. Anders had ik hem zeker eens gepolst voor een keramieken handvat!

Ik ben benieuwd naar de lange termijn ervaringen.

• I like it 1

Leuk om te lezen, ik was een van de twee testpersonen van de 3d geprinte handvatten, die helaas te vroeg de geest haven. Maar ik vond het handvat wel heel erg lekker. Als weer een mogelijkheid komt om een keramieken kwast te bestellen dan hoor ik dat graag. Met bijpassende scheerkom zou helemaal leuk zijn.

• I like it 1

Ator razor schreef 19 uur geleden:

Mooi om te zien hoe samenwerking tot iets moois leidt.

Zijn de borstels nu veel zwaarder of valt dat wel mee?

Meten is weten, dus mijn keramieken kwast (J) en een kwast met (peren-) houten handvat op de weegschaal gezet:

N4BeCNb.jpg

3HWS1Dl.jpg

3iIv1Fj.jpg

Te zwaar voor Hans, maar ik heb er geen moeite mee, dus: oordeel zelf ... ;-)

• I like it 1
  • Thanks! 1

Ator razor schreef 4 uur geleden:

Misschien leuk om er een  betaalbare eenvoudige en functionele scheerkom bij te bedenken? Één  met ribbels en  met inkeping waar je borstel in kan rusten zodat de borstel niet onderuit glijdt in het schuim. Gietmal van maken en productie draaien voor dit forum ??

Michel is op facebook te bereiken onder "M Keramiek", en binnenkort op dit forum - kun je nu al met Michel overleggen voor een scheerkom.

Als we de kwasten "vrijgeven" kun je een bijpassende kwast bestellen.

Een gietmal maken zie ik niet zitten - ik weet uit ervaring dat iedereen iets anders wil op dit forum .... ;-)

• I like it 1
  • Thanks! 1

Misschien leuk om er een  betaalbare eenvoudige en functionele scheerkom bij te bedenken? Één  met ribbels en  met inkeping waar je borstel in kan rusten zodat de borstel niet onderuit glijdt in het schuim. Gietmal van maken en productie draaien voor dit forum [emoji6][emoji23]. 
De kommen van M-Keramiek zijn niet duur en aan te passen naar voorkeur.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Ator razor schreef op 12-5-2018 om 08:10:

..... Misschien leuk om er een  betaalbare eenvoudige en functionele scheerkom bij te bedenken? Één  met ribbels en  met inkeping waar je borstel in kan rusten zodat de borstel niet onderuit glijdt in het schuim. ..... ??

Mijn kwast glijdt niet onderuit in het schuim:

bYG2WxY.jpg

?

• Haha 1

Vooruitlopend op de waarschijnlijk positieve resultaten van onze test alvast een nieuw kwastje gemaakt:

kwfpvjO.jpg

Een mooi blauw handvatje, waar een 24 mm TimberWolf borstelkopje in komt.

CDFdzur.jpg

Ook hier wordt een schijfje in gelijmd: een geglazuurd keramiek schijfje met het M keramiek logo.

6WhO5PX.jpg

Een schijfje kurk voor het afstellen van de hoogte borstelkop.

rmm8C5b.jpg

Het inlijmen van de borstelkop, op z'n plaats gehouden door z'n "tuigje".

En na 24 uur uitharden van de epoxy:

Ye8NmcQ.jpg
l4S21l3.jpg

Tadaa ....

• I like it 7

De "testkwast" heeft gisteren voor de 29ste keer/dag dienst gedaan zonder enig probleem - bij dezen verklaar ik de test voor geslaagd ...

Al van tevoren een aantal kwasten gemaakt:

P2HnGQs.jpg

Deze voor mezelf - borstelkop is een SynBad van APShaveCo.

Xnz3uY9.jpg

Deze 2 voor Nienke van 't Scheerhuys - met Tuxedo borstelkop van Maggard.

Ye8NmcQ.jpg

En deze is te koop - borstelkop is een TimberWolf van Maggard.

Van de borstelkoppen kan ik alleen maar zeggen: prima - de een nog fijner dan de ander .... ;-)

• I like it 2

Harkos schreef 17 uur geleden:

Beter dan de eerste Tuxedo's en die van Yaqi?

Tussen de Tuxedo's van APShaveCo (de eerste) en deze (van Maggard) zit geen erschil - en die van Yaqi voelt ook hetzelfde aan .

Zie ook:  https://dailylather.com/content/understanding-synthetic-knots ...

Loei schreef 9 uur geleden:

Zijn die puntjes/gaatjes in de kwast bedoelt of zat er lucht in de klei?

Die zijn bedoeld als decoratie ...

@Jan Zoethout Iedereen heeft het over zacht, zachter, zachtst.... Dat wordt beoordeeld als de kwast droog is, maar het gaat er toch om hoe de kwast aanvoelt en presteert tijdens het scheren?

Jij hebt volgens mij deze knotten allemaal wel eens in huis gehad, wat zijn jouw gedachten hierover?

• I like it 2