Jump to content

Recommended Posts

Posted

Na de Bohler Stahl een touch up te hebben gegeven op de Coticule en daarna de Welsh slate keek in onder de 20x loep  naar de snede en daar zitten kleine chips uit

Hoe herken je micro chipping ? Heeft iemand daar toevallig foto's van of zo ?

Posted

Waarschijnlijk is de bevel niet goed gezet , opnieuw proberen dus.

Kan zijn dat het metaal niet stabiel genoeg was en je dus iets meer metaal moet weghalen.

Wat je ziet is waarschijnlijk de diepere krassen die zichtbaar worden op hogere grits.

Of natuurlijk de coticule , die laat een krassen patroon achter soms.

Gewoon stroppen en test scheren, misschien valt het mee.

• I like it 1
Posted

test shave viel wel mee @Buffel 

ik het zijn echt kleine chips die ik zie

maar ik heb op Straightrazorp(a)lace zitten lezen en het kan ook komen doordat je tijdens het slijpen de rug wat van de steen haalt

en dat is volgens mij wel gebeurd , dat als het mes gaat plakken en ik heb het te los vast dat hij een beetje wil gaan happen

dus ik ga gewoon even een klein beetje de snede "killen"en dan opnieuw :-)

Posted

De meningen zijn overal weer anders , dat houd je toch :)

Wat ik zelf heb ervaren is dat het 99% bij het niet goed zetten van de bevel vandaan komt.
Diepere krassen die zichtbaar worden lijken dan op chips, daarom denken sommigen dat het dat is.
Eigenlijk zou het raar zijn dat het metaal afbrokkelt , tenzij het echt slecht staal is.
Door pitting zou dat kunnen..

• Thanks! 1
Posted

Een mes dient om te scheren, niet om een schoonheidswedstrijd te winnen?

Meestal krijg je die chips door teveel druk. Maar een coticule met heel zachte klei vraagt op het einde echt geen druk, niet vanzelfsprekend.

Je kan de kant even rechtzetten, het mes een paar mm parallel met het mes bewegen, van hiel naar neus en terug, helemaal zonder druk.

Nu en dan wat cirkeltjes en dergelijke in het slijpen meenemen helpt ook.

Maar als een mes zacht scheert laat ik het zo.