bracha25 Posted October 2, 2013 Posted October 2, 2013 Gisteren de door Puerco aangepaste en geslepen GD66 binnengekregen. Helemaal top dat hij uit zichzelf de originele kunststof scales heeft vervangen door deze houten. Mes ligt nu goed in de hand, lijkt prima in balans. Vandaag voor het eerst mee geschoren. De hangende haar test werd goed doorstaan. Gebruikte zeep was MWF. Viel me bij de eerste pass meteen op dat het mes goed scherp was, maar ERG smooth. Dat heb ik bij eerdere straights nog niet meegemaakt. Puerco gaf al aan dat door zijn gebruikte natuurstenen het mes een wat smoothere snede krijgt. Viel me ook op dat het mes erg vergevingsgezind was. Onderste stuk van de kin heb ik met de krabber afgemaakt, en de snor ook. Erg fijn mes, wat ik graag onder de knie wil krijgen. Hoefde voor de scheerbeurt niets te doen, zelfs niet te stroppen. Na de scheerbeurt iets van 30 keer over de strop gehaald en in de olie gezet. Benieuwd hoe de volgende scheerbeurt er mee zal zijn. En hoe lang het duurt voor ik het mes moet slijpen;) Puerco, nogmaals dank voor het aanpassen van dit mes!
Marcel Posted October 2, 2013 Posted October 2, 2013 Knap werk! Ik ben benieuwd hoeveel er aan verspijkerd is om hem zo te krijgen. Dat schijnt nogal te variëren van Gold Dollar tot Gold Dollar.
Snuff Posted October 2, 2013 Posted October 2, 2013 Het hoeft niet altijd duur te zijn om prima te werken, mooi gedaan!
Puerco Posted October 2, 2013 Posted October 2, 2013 Graag gedaan en ik ben blij dat je er blij mee bent. Hoe lang het scherp blijft hangt voor een groot deel af van de manier waarop je het stropt, het staal van zo een Gold Dollar is erg hard en kan lang scherp blijven. @Marcel: Het valt op zich mee wat je moet doen om zo een mes scheerklaar te krijgen, het belangrijkste is dat je met een dremel of iets dergelijks en zo een schuurwieltje de hiel er af slijpt, helemaal weg of anders dun genoeg om het mes vlak op de steen te kunnen leggen, anders valt het bijna niet te slijpen. Bij het #66 model is het ook nog handig om het oppervlak dat erg grof is wat te schuren en polijsten want dat is erg ruw. Belangrijk is om te zorgen dat het mes niet heet wordt want dan verliest het zijn hardheid. Dan is het slijpen op een grove steen totdat de snede en de rug over de hele lengte recht en evenwijdig lopen, hierbij merk je dat het mes goedkoop gemaakt is maar als je lang genoeg doorgaat komt het vanzelf in lijn met elkaar en kun je verder fijnslijpen. Het handvat is op zich functioneel maar voelt erg goedkoop aan en is ronduit lelijk, daarom is het dankbaar werk om die te vervangen. Twee stukjes van een harde duurzame houtsoort, een figuurzaagje, een rasp, een vijl en wat schuurpapier gebruikt dus om de twee helften plus de wig te maken, gelakt met ouderwetse schellak (politoer), wat messing pinnetjes er door met messing ringetjes, dan met een 100grams bolkophamertje tikken op de pinnetjes tot er zich mooie paddestoeltjes vormen aan de uiteinden en het geheel zit weer in elkaar. Het is dus gewoon een beetje knutselen, kost wat tijd maar is toch heerlijk om te doen?! Het mes is geslepen op een Chosera 1K, daarna met Naniwa superstones verfijnd en verder fijn geslepen op een shuobudani Japanse natuursteen met naguras hetgeen een scherpe maar zachte, huidvriendelijke snede oplevert. Na al dat knutselwerk wat gewoon leuk om te doen is heb je aan zo een Gold Dollar gewoon een erg fijn scherend mes, ik heb 11 open messen van splinternieuw tot +/- 200 jaar oud en scheer me bijna dagelijks ook met een Gold Dollar met zo een zelfde houten handvat als ik op die van Bracha25 heb gezet, dat geeft het toch een wat klassiekere uitstraling. Nogmaals, het is dus even een klus maar je moet het gewoon zien als een beetje knutselen en ik heb er een hoop plezier aan gehad, helemaal om te zien dat het gewaardeerd word!! Veel plezier Bracha25 en mocht je er niet uitkomen om het mettertijd weer (bij) te slijpen, laat maar weten dan lossen we dat wel op.
creon Posted October 2, 2013 Posted October 2, 2013 ziet er netjes uit ik ben zelf ook bezig om een GD scheerklaar te maken kun je misschien uitleggen of laten zien wanneer hij scherp genoeg is om over te gaan op een fijnere korrel ik ben al begonnen met het scherp maken mbv schuurpapier P2000 maar ik weet niet goed wanneer je verder kan naar een fijnere korrel
Puerco Posted October 2, 2013 Posted October 2, 2013 ziet er netjes uitik ben zelf ook bezig om een GD scheerklaar te maken kun je misschien uitleggen of laten zien wanneer hij scherp genoeg is om over te gaan op een fijnere korrel ik ben al begonnen met het scherp maken mbv schuurpapier P2000 maar ik weet niet goed wanneer je verder kan naar een fijnere korrel Ik denk niet dat je met schuurpapier een geweldig resultaat gaat behalen om het mes scherp te slijpen, vooral omdat het lastig is om het 100% vlak te houden, een 1K steen is wat ik gebruik. Bij een Gold Dollar is het zaak om lang genoeg op een grove steen te blijven totdat de hele rug en snede in lijn zijn met elkaar, de snede moet recht zijn en symmetrisch en de rug is daar een afspiegeling van, omdat een Gold Dollar lang niet scheerklaar geleverd word moet je het zien als een product dat half klaar geleverd word en je de afwerking zelf moet doen, je moet even doorslijpen dus... Daar staat tegenover dat het eenmaal afgewerkt misschien niet zo mooi is als een heel duur mes maar qua scheer resultaat beslist daar niet voor onder doet. Er was een wedstrijd op B&B in het modden van een Gold Dollar en daar zijn echt meesterwerkjes uit gekomen met bewerkte ruggen en de prachtigste handvatten. Het hangt van je vakmanschap af en waar je de grens legt, ik heb er alleen maar met heel veel bewondering naar kunnen kijken!
creon Posted October 2, 2013 Posted October 2, 2013 rug en snede in lijn met elkaar, dat kan ik me nog even niet voorstellen hoe dat eruit moet zien ik heb op b&b ook vol bewondering naar de GD zitten kijken zo ver ben ik nog langg niet, eerst maar eens zien dat ik me ermee kan scheren ook praten ze op B&B over lapping film, die manier ben ik dus aan het proberen maar ben dus voor de snede met P2000 begonnen nu dus even hulp nodig hoe lang ik daarmee door moet blijven gaan
Snuff Posted October 3, 2013 Posted October 3, 2013 Schuurpapier gaat niet werken. Lapping film heb ik ook geprobeerd en is prima voor iemand die niet goed met stenen overweg kan (zorg wel voor volledig vlakke ondergrond in steen of glas). Zelfde progressie als met stenen, van grof naar extra fijn.
Thorical Posted October 3, 2013 Posted October 3, 2013 Potverdikkie daar heb je iets moois geleverd Puerco, Je hebt de hele hiel er vanaf gesloopt en scales zijn erg bijzonder.
bracha25 Posted October 9, 2013 Author Posted October 9, 2013 Gisteren voor de tweede keer met de gemodde GD66 geschoren. Eerst iets van 40 keer over de strop gehaald. Mes was echt minder scherp en smooth dan de eerste keer. Baalde daarvan, want weet zeker dat het niet aan het mes zelf ligt. Denk dat het door mijn gebrekkige techniek en stugge baard komt. Maar had gehoopt dat het wat langer scherp zou blijven. Ik heb geprobeerd een ander mes, die volgens mij nog een goede snede had, scherp te krijgen. Maar blijkbaar gaat het honen mij niet goed af. De hanging hair test kwam niet eens close. Baal nu, en denk dat het voor mij gewoon niet gaat werken. Het scherp houden en scheren met een straight. Om het nou elke week op te sturen om scherp te krijgen zie ik ook niet zitten. Misschien moet ik gewoon de conclusie trekken dat het voor mij niet praktisch is, en ik beter bij DE krabbers kan blijven, ondanks dat ik straights en de uitstraling machtig mooi vind. Zal er nog even over slapen, maar denk dat ik mijn stenen, een onbekende straight waar ik het slijpen op heb geoefend en de strop in de verkoop doe. De gemodde GD66 nog niet. Daar heeft Puerco veel tijd aan besteed, dus wat daar mee gebeurt laat ik aan hem over;) Maar goed, zal er nog een nachtje over slapen...
Puerco Posted October 9, 2013 Posted October 9, 2013 Je moet zelf weten wat je met het mes doet hoor maar ik zou het jammer vinden als je het zo snel op zou geven. Wat voor strop heb je, is dat ding een beetje redelijke kwaliteit en weet je hoe je hem gebruiken moet, dat je de rug van het mes ten alle tijden op het leer moet houden? Er gaat hier duidelijk iets niet goed met stroppen (het enige dat er met een mes moet gebeuren tussen de scheerbeurten door voor een lange tijd). Wist je dat je ook heel erg goed kunt stoppen op een krant die dubbelgevouwen is tot een strook van ongeveer 6 à 8 centimeter. Stroppen moet je niet te snel willen doen, het is belangrijk dat je de juiste beweging maakt, snelheid komt veel later wel. Met goed stroppen hoeft het slijpen pas vele maanden later te gebeuren, met slecht stroppen is het snel bot. Het is niet moeilijk maar je moet even de slag te pakken krijgen. Blijven oefenen en als ze echt bot zijn mag je ze altijd sturen om te slijpen, probeer eerst het stroppen onder de knie te krijgen en het scheren zelf voordat je zelf probeert te honen, één ding tegelijk dat is al moeilijk genoeg. Het blijft de fijnste manier van scheren en dat dagelijkse beetje stroppen daar staat tegenover dat je nooit meer mesjes hoeft te kopen, een DE gebruik ik alleen als ik echt even geen tijd of zin heb en toch niet als een clochard te straat op wil gaan.
bracha25 Posted October 9, 2013 Author Posted October 9, 2013 Een simpele leren strop. En ik let er inderdaad op dat de rug contact blijft houden met het leer. Denk dat dat het niet is. Misschien dat een te grote scheerhoek het mes snel bot maakt. Zal het nog even aankijken
Snuff Posted October 10, 2013 Posted October 10, 2013 Misschien moet ik gewoon de conclusie trekken dat het voor mij niet praktisch is, en ik beter bij DE krabbers kan blijven, ondanks dat ik straights en de uitstraling machtig mooi vind. Het is iets waar de meeste mensen die beginnen met een straight mee sukkelen. Eens op de verkeerde manier stroppen en het mes kan al veel van z'n scherpte verliezen. De hangende haartest brengt ook niet altijd uitsluitsel want voer je die wel goed uit (niet zo makkelijk als je denkt), als je dan gelijk bij het aanleren van het scheren ook nog zelf gaat proberen slijpen wordt het extra moeilijk. (maar het kan, heb ik ook gedaan, alleen kom je dan vaker voor moeilijkheden te staan die tot frustratie kunnen leiden). Het is nu eenmaal een iets langer leerproces, misschien moet je gewoon alles eens enkele dagen aan de kant laten liggen en later op terugkomen. Of gewoon een strop met pasta gebruiken om toch een werkbaar mes te hebben bij het scheren, dat is naar mijn bescheiden mening voor beginners het makkelijkste, de rest komt dan later wel.
tjerkruyter Posted October 17, 2013 Posted October 17, 2013 Wat is dat ontzettend mooi gedaan met die houten scales. Mijn complimenten.
meemai Posted October 17, 2013 Posted October 17, 2013 En nu moeten we Puerco ook nog allemaal feliciteren want hij is jarig! Gefeliciteerd!
Recommended Posts