Bass Posted October 2, 2013 Posted October 2, 2013 Ik vraag me al een tijdje af hoe en waarom fabrikanten diverse sub-merken scheermesjes produceren. Zo heeft Gillette een uitgebreid aantal lijnen: Goal, 7 o' clock, Bleue extra, Silver Blue, Platinum, Nacet en waarschijnlijk nog wat meer. Wat is de meerwaarde van deze grote hoeveelheid sub-merken? Wat maakt een Nacet tot een Nacet? En waarom is er een Nacet uit Maleisië en een Nacet uit India? En komt er niet ook eentje uit China? Wat zijn daar dan weer de verschillen tussen? En als er verschillen zijn, waarom heten die mesjes dan toch allemaal Nacet? Zijn de verschillen duidelijk te zien onder een microscoop? Of gaat het eigenlijk helemaal nergens over?
Snuff Posted October 2, 2013 Posted October 2, 2013 zoveel mogelijk geld verdienen zal wel de hoofdreden zijn?
Marcel Posted October 2, 2013 Posted October 2, 2013 Verschillende markten, verschillende mesjes. Dat er bijvoorbeeld wat van de Indiase producten hier terecht komen is dan denk ik meer het werk van wat overijverige DE scheerders of een kleine, zelfstandige "importeur", dan dat Gillette hier een bedoeling mee heeft gok ik. Hetzelfde gebeurt ook met levensmiddelen, alleen valt ons dat blijkbaar niet op. Kijk maar eens in de schappen van buitenlandse supermarkten.
talibeard Posted October 2, 2013 Posted October 2, 2013 Vaak gaat het om merknamen die een vast klantenbestand hadden en overgenomen zijn door, in dit geval, Gillette (of eigenlijk, P&G) en op die manier de oude klanten ook te behouden. Zo was Astra ooit Tsjechoslowaaks, overgenomen door Gillette Praha en later geproduceerd in St. Petersburg, Rusland. De kwaliteit is overigens wel veranderd (en wat mij betreft niet ten goede). De Maleise Nacet (er was ook hier een Tsjechische variant van) komt overigens uit China (Flying Eagle/Shanghai) net als de Vietnamese en Thaise Super Thins. Soms zijn de mesjes echt anders, soms ook niet. De meerwaarde als de mesjes anders zijn is gewoon de variatie en keuze. De verschillen tussen mesjes kunnen enorm zijn en wat de één geweldig vindt is bagger voor een ander.
Treb Posted October 2, 2013 Posted October 2, 2013 De enige bedoeling van Gillette (lees P&G) is iedereen zo snel mogelijk aan hun geavanceerde scheersysteem te krijgen of dat nu Mach 3 of Fusion o.i.d. heet. Daarmee is Gillette in India, waar DE scheren nog de norm is, ook al bezig middels een goedkoper scheersysteem dan de Fusion (want dat kunnen veel mannen daar niet betalen) maar wel duurder dan DE. Gillette zal nog wel DE mesjes blijven maken totdat iedereen in de lage lonen landen genoeg loon krijgt dat ie er een Gillette scheersysteem van kan kopen. Een (grote) voorraad scheermesjes aanleggen is wellicht een goed idee. Trouwens, waarom wordt de houder voor een Gillette Fusion Power geleverd met een Duracell batterij? Duracell is onderdeel van P&G... Dat noemen ze twee vliegen in één klap. http://www.bruceonshaving.com/tag/gillette-india/" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.bruceonshaving.com/2010/08/05/anti-traditional-shaving-propaganda-in-india/" onclick="window.open(this.href);return false;
Johan Posted October 2, 2013 Posted October 2, 2013 Ik vraag me af of een voorraadje aanleggen echt al nodig is. Voorlopig zie ik de DE mesjes nog niet van de markt verdwijnen. Kan iemand me wel ff wakker maken zodra de Personna Platinum Chrome mesjes uit productie gaan?
talibeard Posted October 2, 2013 Posted October 2, 2013 Ik vraag me af of een voorraadje aanleggen echt al nodig is. Voorlopig zie ik de DE mesjes nog niet van de markt verdwijnen. Ik denk ook niet dat DE-mesjes binnen afzienbare tijd verdwijnen maar het gebeurt wel regelmatig dat een bepaald type uit productie wordt genomen. Dat zal net je favoriet zijn! Aangezien mijn favoriete mesjes uit Egypte komen heb ik, toen de Arabische 'lente' maar doorging, een levenslange voorraad ingeslagen. And then some......
marzman Posted October 2, 2013 Posted October 2, 2013 Ik heb het me ook wel eens afgevraagd. Ik snap dat ze niet overal dezelfde producten aanbieden, maar ze bieden ook dezelfde producten tegen andere namen aan in verschillende landen en dezelfde producten die in andere fabrieken worden gemaakt onder een andere naam. En voorraden, tja... ik heb al voor een paar jaar voorraad liggen en als Gillette verdwijnt heb je nog Sharks en Feathers en dergelijke.
Bass Posted October 2, 2013 Author Posted October 2, 2013 Het gaat mij niet om de scheerervaring van de verschillende mesjes, maar om de meetbare verschillen. Is bijv. het metaal anders van de ene Nacet ten opzichte van de andere? Of is de hoek waaronder het mesje geslepen is anders? Als alles overgenomen is door P&G, dan verdwijnt alle DE's in één klap en betekent DE slechts Douwe Egberts.
Recommended Posts