Jump to content

Ik ben op zoek naar een antiek of niet antiek Duits mes.

Recommended Posts

Posted

Hallo,

Ik hou nogal van het ouderwetse, en momenteel heb ik een mooi mes, een thiers issard, spartacus, uit de vroegere jaren geloof ik. Toch heb ik niet zoveel met Frankrijk en meer met Duitsland, ik woon er vlakbij en ben een fan van Erich Maria Remarque, en vee andere Duitse schrijvers. Ook ben ik erg geïnteresseerd in de tijden van oorlog, de eerste en tweede wereld oorlog interesseren mij heel erg.

Dat mannen van mijn leeftijd en misschien wel jonger vliegeniers waren of aan het front lagen, ik vind oorlog echter smerig, en ben een pacifist maar ik ben van mening dat ik die tijd niet verloren mag laten gaan. De mannen die in die tijd vochten, hun verhalen die mogen niet vergeten worden, want zouden we ze vergeten zouden ze zomaar weer kunnen gebeuren. Afijn waarom vertel ik dit alles?

Ik zoek natuurlijk een scheermes van Duitse afkomst, die het liefst van voor de eerste wereld oorlog is, of tijdens. Of misschien iets erna, jaren 20 etc. Weet iemand waar je zoiets zou kunnen vinden?

Posted

Het is misschien eerder de vraag waar te beginnen.

Als je een Duits open scheermes noemt, noem je dat eigenlijk in één adem met de plaats 'Solingen'. Dat is waar duizenden, misschien wel miljoenen scheermessen zijn geproduceerd.

Duizenden (vaak kleine) bedrijfjes zaten gevestigd in en rond Solingen en maakten open scheermessen.

Eén van de bekenste merken uit die tijd is Bismarck. Let op! Er bestaat een DOVO Bismarck scheermes. Dit is niet de juiste. DOVO heeft de merknaam 'Biscmarck' opgekocht eind jaren 50. Je wilt dus een Bismarck zónder DOVO ervoor =)

Hier heb je een lijst met ontzettend veel scheermesfabrikanten. Niet alleen Duitse, maar ook Engelse, Zweedse en Amerikaanse. Wel even goed zoeken dus. Bij veel van de fabrikanten staat tussen welke jaren ze messen geproduceerd hebben. http://www.taylors1000.com/manufacturers/manufacturers_all.htm

Dan to the point over je vraag: Open scheermessen, zeker zo specifiek als jij bent in je zoektocht, zijn lastig te vinden. Mijn advies: struin Marktplaats af, struin vraag & aanbod secties van verschillende scheerfora af en schrijf een flink aantal merken op een papiertje. Doe dat papiertje in je portemonnee en ga lekker snuffelen op (internationale) rommelmarkten en antiekwinkels.

Posted
Het is misschien eerder de vraag waar te beginnen.

Als je een Duits open scheermes noemt, noem je dat eigenlijk in één adem met de plaats 'Solingen'. Dat is waar duizenden, misschien wel miljoenen scheermessen zijn geproduceerd.

Duizenden (vaak kleine) bedrijfjes zaten gevestigd in en rond Solingen en maakten open scheermessen.

Eén van de bekenste merken uit die tijd is Bismarck. Let op! Er bestaat een DOVO Bismarck scheermes. Dit is niet de juiste. DOVO heeft de merknaam 'Biscmarck' opgekocht eind jaren 50. Je wilt dus een Bismarck zónder DOVO ervoor =)

Hier heb je een lijst met ontzettend veel scheermesfabrikanten. Niet alleen Duitse, maar ook Engelse, Zweedse en Amerikaanse. Wel even goed zoeken dus. Bij veel van de fabrikanten staat tussen welke jaren ze messen geproduceerd hebben. http://www.taylors1000.com/manufacturers/manufacturers_all.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Dan to the point over je vraag: Open scheermessen, zeker zo specifiek als jij bent in je zoektocht, zijn lastig te vinden. Mijn advies: struin Marktplaats af, struin vraag & aanbod secties van verschillende scheerfora af en schrijf een flink aantal merken op een papiertje. Doe dat papiertje in je portemonnee en ga lekker snuffelen op (internationale) rommelmarkten en antiekwinkels.

Eentje die ik zelf gevonden heb was deze, http://www.winkelplein.nu/barbershopsuply/default.asp?page=detail&Id=1668809&sid=ebcTe4zznztsr8HX2mMHIjBtWKMYJw

Maar ik weet niet of hij goed is, goedkoop is hij zeker. En het lijkt precies wat ik zoek ik ga eens in het lijstje kijken of hij erbij staat. Heel erg bedankt, helaas zijn ze dus erg moeilijk om aan te komen. Ik zou best graag zo'n Bismarck op de kop willen slaan.

Posted

Dat mes ziet er best prima uit voor die prijs. Zo te zien wordt hij ook nog scheerklaar geleverd.

Als het is waar je naar op zoek bent..laat je dan niet tegenhouden ;)

Posted
Dat mes ziet er best prima uit voor die prijs. Zo te zien wordt hij ook nog scheerklaar geleverd.

Als het is waar je naar op zoek bent..laat je dan niet tegenhouden ;)

Hmm ik wilde nog even doorzoeken, wellicht kan ik ook voor een nieuwe Duitse gaan een Dovo of zo. Maar goed ik zou een oude wel tof vinden, het heeft wel wat vind ik, een oude. Maar ik blijf eens even doorzoeken en zal eens kijken wat het wordt.

In ieder geval heel erg bedankt voor je hulp. :)

Posted

Je weet allang dat ze wilt kopen en je komt bij ons om je te laten motiveren/aanzetten tot kopen. Dus dat gaan we dan ook doen. Koop het, nu!

Posted
Je weet allang dat ze wilt kopen en je komt bij ons om je te laten motiveren/aanzetten tot kopen. Dus dat gaan we dan ook doen. Koop het, nu!

Hmm het is een mooi offer, alleen kan ik het mes helaas niet op het lijstje van double B. Dadelijk is het geen Duitse... Maar gewoon iets waar Solingen op staat. Ik weet niet hoe het met scheermessen zit, maar ik geloof dat je al gauw het solingen logo hebt. Dat is in Duitsland heel anders met bv Kölsch bier daar zijn strenge eisen aan etc, ook aan Zwitserse uurwerken. In de scheermessenwereld is dat volgens mij niet zo heel erg... Maar goed ik kijk het nog even aan en ben aan het googlen of ik iets vna het mes kan vinden maar helaas tevergeefs.

Note: als ik google zie ik wel dat ze ook messen voor in de oorlog maakte.

Posted

Heb wat info voor je over Tiger:

Tiger is een merk dat toebehoort aan Lauterjung, een bedrijf dat daadwerkelijk uit Solingen komt. In 1922 werd hier tevens Puma bij geregistreerd (mijn gedachte is dat dit de opvolger van de Tiger is) en het bedrijf schijnt nog steeds te bestaan. Een echt Duits mes dus.

Info komt niet van mijzelf, maar van: http://badgerandblade.com/vb/showthread.php/59321-Older-Tiger-Straight-Razor

Posted
Heb wat info voor je over Tiger:

Tiger is een merk dat toebehoort aan Lauterjung, een bedrijf dat daadwerkelijk uit Solingen komt. In 1922 werd hier tevens Puma bij geregistreerd (mijn gedachte is dat dit de opvolger van de Tiger is) en het bedrijf schijnt nog steeds te bestaan. Een echt Duits mes dus.

Info komt niet van mijzelf, maar van: http://badgerandblade.com/vb/showthread.php/59321-Older-Tiger-Straight-Razor" onclick="window.open(this.href);return false;

Heel erg bedankt, ik heb hem besteld! Er ging zelfs nog een euro vanaf, omdat als je daar besteld je 10% korting krijgt, en uiteindelijk waren de verzendkosten ook nog eens goedkoop. Aah jullie hebben me goed te weten overtuigen, nu moet ik alleen nog eens een goeie strop/hangriem gaan kopen. Momenteel gebruik ik een Puma strijkriem, dus haha het merk komt me nu bekend voor, nu jij Puma zegt. Maar goed de Puma is lastig te gebruiken omdat hij niet breed genoeg is, ik zal hier het forum eens afstruinen!