Ator razor Posted April 1, 2018 Posted April 1, 2018 Ik had nog een Wacker met een origineel "custom-made" handvat. Op zich heel stoer maar het stropt en scheert voor geen meter. Deze week het idee maar opgepakt om een nieuw handvat te maken van (weer) twee soorten hout. Ben begonnen met het vlak maken van de 4 plankjes. Op de foto is te zien dat de zwarte plankjes nog net niet vlak genoeg zijn. Je ziet bij het bovenste plankje rondingen waar het schuurpapier het hout niet raakt. Voor het vlakmaken gebruik ik schuurpapier op een glasplaat voor een vlakke ondergrond. Daarna de plankjes op elkaar gelijmd. Na het drogen de zwarte zijde met de schuurband tot ongeveer een millimeter dik geschuurd. De Wacker met het te zware handvat ligt er naast. De twee helften met dubbelzijdig plakband op elkaar geplakt en daarna de papieren mal met spuitlijm op het hout aangebracht. De ruwe vorm is klaar. Voordat ik begin met het aanbrengen van de ronde vormen in het handvat boor ik eerst met een kolomboor(tje) een gat van 2 mm loodrecht in het hout. Zou ik het later doen dan zit het gat er meestal niet loodrecht in wat er voor zorgt dat het mes er scheef in kan komen te zitten. De wig is van hetzelfde zwarte hout. Het maken van de wig is redelijk precisiewerk. De dikte en de schuinte van de wig bepaalt hoever het mes in het handvat valt en hoe schuin de losse delen gaan staan. op de foto hieronder zie je het dubbelzijdige plakband goed zitten. De delen uit elkaar halen en de binnenkant fijn schuren en ontvetten. De wig daarna met tweecomponentenlijm aanbrengen. Daarna besloten om op de kop van het handvat ook een dunne laag zwart hout aan te brengen. Morgen alles weer schuren en deze week het handvat impregneren. 4
Tjebbe Posted April 1, 2018 Posted April 1, 2018 Mooie houtsoorten!Hoe heb je dat stukje hout op het kopse hout verlijmd? 1
Ator razor Posted April 1, 2018 Author Posted April 1, 2018 Zowel de wig als het stukje op de kop met twee componentenlijm. De twee houtsoorten voor het handvat zelf heb ik overigens met houtlijm voor watervaste verbindingen gedaan.
efsk Posted April 1, 2018 Posted April 1, 2018 Ik gebruik(te) secondenlijm, die kan wel loslaten met te hard dichtklappen, zoals k blijkbaar met mijn Friodur gedaan heb. Druppie lijm ertussen en het is weer ok.
Ator razor Posted April 1, 2018 Author Posted April 1, 2018 Bij de eerste handvaten gebruikte ik ook secondenlijm. Had dezelfde ervaring dat het soms los ging. Vandaar dat ik nu twee componenten gebruik. Kijken of dat beter blijft zitten.
Tjebbe Posted April 1, 2018 Posted April 1, 2018 Kops hout verlijmen is altijd lastig, vandaar mijn vraag...Mooi wordt het zeker! 1
ChrisVanMeer Posted April 1, 2018 Posted April 1, 2018 Ator razor schreef 1 uur terug: De twee houtsoorten voor het handvat Welke houtsoorten heb je gebruikt? Prachtige tekening! En ga je het ook nog aflakken voor een glanzende afwerking? 1
Harkos Posted April 1, 2018 Posted April 1, 2018 Altijd respect voor mensen, die zo secuur mooie dingetjes maken. Prachtig! 1
Ator razor Posted April 1, 2018 Author Posted April 1, 2018 @ChrisVanMeer Afrikaans Blackwood met volgens mij olijvenhout. Het olijvenhout heb ik ooit eens gekregen. Weet nog niet of ik het in de olie ga zetten of ga lakken.
Hanskoning Posted April 1, 2018 Posted April 1, 2018 Prachtig om te zien Gert, altijd weer mooi om te zien hoe mensenhanden mooie dingen kunnen maken. 1
Tjebbe Posted April 1, 2018 Posted April 1, 2018 Voor de tekening zou ik zeggen, in de olie!Maar ik ben niet bekend met open messen, dus kan ik niets zeggen over de bestendigheid.Ik vind lak bijna altijd zonde van hout...
Ator razor Posted April 1, 2018 Author Posted April 1, 2018 Tjebbe schreef 8 minuten geleden: Voor de tekening zou ik zeggen, in de olie! Maar ik ben niet bekend met open messen, dus kan ik niets zeggen over de bestendigheid. Ik vind lak bijna altijd zonde van hout... Mee eens, impregneer hem wel en daarna in de olie. 1
Marcel Posted April 19, 2018 Posted April 19, 2018 Schopje, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het eindresultaat. Zijn er al vorderingen @Ator razor?
Ator razor Posted April 19, 2018 Author Posted April 19, 2018 Er zijn/waren vorderingen. Een enkeling heeft al door dat ik nogal een Pietje precies ben. Het handvat is klaar maar er is een dingetje. Hij mes past er mooi/recht en op precies de goede hoogte in. Maar als hij dicht zit dan zie je de hiel van het blad. Hij steekt er niet onderuit, zit 2 mm naar binnen maar toch...... Lach maar, ik moet er mee leven . Dit handvat heb ik dus over en ik ga een nieuwe maken. Wilde het al doen maar je raad het al, geen hout meer. Ga nu olijfhout bestellen en de binnenkant van notenhout maken. Wordt dus vervolgt maar niet meteen. 4
mhharsta Posted April 19, 2018 Posted April 19, 2018 Hiel zichtbaar of niet, ik vind het een knap stukje werk! 1 1
roland Posted April 19, 2018 Posted April 19, 2018 @Ator razor dat is mooi klote!! Hoe hoog is het mes?
Ator razor Posted April 19, 2018 Author Posted April 19, 2018 Zo erg is het ook weer niet ?. Een 7/8”. Er komt vanzelf weer eens een 6/8” langs.
Koen Posted April 20, 2018 Posted April 20, 2018 Hallo Ator, Mooi werk! Welke diameter van pinnen gebruik je?
Recommended Posts