Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik had nog een Wacker met een origineel  "custom-made" handvat. Op zich heel stoer maar het stropt en scheert voor geen meter. Deze week het idee maar opgepakt om een nieuw handvat te maken van (weer) twee soorten hout. Ben begonnen met het vlak maken van de 4 plankjes. Op de foto is te zien dat de zwarte plankjes nog net niet vlak genoeg zijn. Je ziet bij het bovenste plankje rondingen waar het schuurpapier het hout niet raakt. Voor het vlakmaken gebruik ik schuurpapier op een glasplaat voor een vlakke ondergrond.

IMG_7191.thumb.JPG.eff009c3e686ca75af6aeea8db9bac83.JPG

Daarna de plankjes op elkaar gelijmd. Na het drogen de zwarte zijde met de schuurband tot ongeveer een millimeter dik geschuurd. De Wacker met het te zware handvat ligt er naast.

IMG_7235.thumb.JPG.9f5880cbd0bbaab5fabc58e3ba8bbc05.JPG

De twee helften met dubbelzijdig plakband op elkaar geplakt en daarna de papieren mal met spuitlijm op het hout aangebracht. 

IMG_7236.thumb.JPG.1c03b2ec3d506a00ff1027eee18a4bbd.JPG

De ruwe vorm is klaar. Voordat ik begin met het aanbrengen van de ronde vormen in het handvat boor ik eerst met een kolomboor(tje) een gat van 2 mm loodrecht in het hout. Zou ik het later doen dan zit het gat er meestal niet loodrecht in wat er voor zorgt dat het mes er scheef in kan komen te zitten. De wig is van hetzelfde zwarte hout. Het maken van de wig is redelijk precisiewerk. De dikte en de schuinte van de wig bepaalt hoever het mes in het handvat valt en hoe schuin de losse delen gaan staan. op de foto hieronder zie je het dubbelzijdige plakband goed zitten.

IMG_7242.thumb.JPG.43111d8e9a4b92cee487b8d98bd02457.JPG

De delen uit elkaar halen en de binnenkant fijn schuren en ontvetten. De wig daarna met tweecomponentenlijm aanbrengen.

IMG_7244.thumb.JPG.ceee442164a5eaa3ba61c02c22a4068c.JPG

Daarna besloten om op de kop van het handvat ook een dunne laag zwart hout aan te brengen. Morgen alles weer schuren en deze week het handvat impregneren.

IMG_7245.thumb.JPG.c20e300137fea71ab285bac4192bfa62.JPG

• I like it 4
Posted

Zowel de wig als het stukje op de kop met twee componentenlijm. 

De twee houtsoorten voor het handvat zelf heb ik overigens met houtlijm voor watervaste verbindingen gedaan. 

Posted

Ik gebruik(te) secondenlijm, die kan wel loslaten met te hard dichtklappen, zoals k blijkbaar met mijn Friodur gedaan heb. Druppie lijm ertussen en het is weer ok.

Posted

Bij de  eerste handvaten gebruikte ik ook secondenlijm. Had dezelfde ervaring dat het soms los ging. Vandaar dat ik nu twee componenten gebruik. Kijken of dat beter blijft zitten. 

Posted
Ator razor schreef 1 uur terug:

De twee houtsoorten voor het handvat

Welke houtsoorten heb je gebruikt? Prachtige tekening!
En ga je het ook nog aflakken voor een glanzende afwerking?

• Thanks! 1
Posted

Voor de tekening zou ik zeggen, in de olie!

Maar ik ben niet bekend met open messen, dus kan ik niets zeggen over de bestendigheid.

Ik vind lak bijna altijd zonde van hout...

Posted
Tjebbe schreef 8 minuten geleden:

Voor de tekening zou ik zeggen, in de olie!

Maar ik ben niet bekend met open messen, dus kan ik niets zeggen over de bestendigheid.

Ik vind lak bijna altijd zonde van hout...

Mee eens, impregneer hem wel en daarna in de olie.

• I like it 1
  • 3 weeks later...
Posted

Er zijn/waren vorderingen. Een enkeling heeft al door dat ik nogal een Pietje precies ben. Het handvat is klaar maar er is een dingetje. Hij mes past er mooi/recht en op precies de goede hoogte in.

IMG_7333.thumb.JPG.e64f30c40c6fe56a1eb2ae2d9ef6721f.JPG

Maar als hij dicht zit dan zie je de hiel van het blad. Hij steekt er niet onderuit, zit 2 mm naar binnen maar toch...... Lach maar, ik moet er mee leven ^_^.

IMG_7334.thumb.JPG.395ab6feb15234ea2c7965740b5d32e1.JPG

Dit handvat heb ik dus over en ik ga een nieuwe maken. Wilde het al doen maar je raad het al, geen hout meer. Ga nu olijfhout bestellen en de binnenkant van notenhout maken. Wordt dus vervolgt maar niet meteen.

• I like it 4