Jump to content

De Vergulde Hand

efsk

Recommended Posts

Het waren toch andere tijden. Precies van wanneer deze tamelijk oude DVH verpakking is weet ik niet, op zn vroegst tweede helft jaren 50 gezien de genoemde vier eeuwen ervaring, maar de fabriek was nog stevig in handen van ene C.A. Woltman Elpers die zich duidelijk voor liet staan op het feit dat deze zeep a sinds 1554 gemaakt werd.

Het velletje met extra informatie zit stevig op de zeep geplakt, iets waarvan ik niet weet of het de bedoeling was of dat het het gevolg is van 65 jaren in een doosje zitten.

Feit is: als je heden ten dage adverteert met de handtekening van ene Piet Heijn houd je het als producent een minuut of tien vol voordat je je excuses de wereld in twittert.

DSC00111.JPG

DSC00112.JPG

DSC00113.JPG

DSC00114.JPG

DSC00115.JPG

DSC00116.JPG

DSC00117.JPG

DSC00118.JPG

DSC00119.JPG

DSC00120.JPG

• I like it 9
  • Thanks! 1
  • Haha 1

"De toegevoegde speciale voedingscreme houdt uw houd soepel en lenig" en "roomachtige schuim" en "onze hand erop van oudsher een kwaliteitsartikel" en "oudste zeepfabriek ter wereld" en "ervaring van 4 eeuwen"  Kijk de goede reclames waren dus al lang geleden uitgevonden zo blijkt:)

Jammer dat we heden ten dagen niet meer zoveel enthousiasme voor ons Hollands product kunnen opbrengen, hoewel Hollands de huidige eigenaren zitten als ik het wel heb in Engeland.

Trouwens wel grappig die Piet Heijn en daar ik "de wereld draait door" en aanverwante programma's op de tillevisie gelukkig nooit zie ben ik niet zo gevoelig voor uitwissen van onze historiexD

• I like it 2

ik moet zeggen dat ik DVH opnieuw een kans aan het geven ben

en met ruim water is het beslist geen slechte zeep B|

ook op een paar druppels glycerine reageert het eigenlijk heel goed

als ik hem te droog op smeer trekt het als een gek :x

• I like it 1

• 6 months later...

Een vergelijk tussen de oude en de vernieuwde vergulde hand. Vernieuwd zou dan de verpakking moeten zijn, die adverteert met 20% extra inhoud maar vreemd genoeg gelijk gewicht als de oude verpakking aangeeft. Het vergelijk hier betreft niet de scheereigenschappen, ik heb de zepen namelijk niet gekocht.

Laten we beginnen met de oude zeep:

IMG_0434.thumb.JPG.2d1b25d7a26dff47b21114982b137ef6.JPG

We zijn hier bakjes en een prijskaart, en wat wel leuk is van tegenwoordig is dat overal de kiloprijs bij staat. De oude verpakking met 75 gram DVH kost €1,61, oftewel €21,47 per kilo.

Schakelen we over naar model nieuwe verpakking:

IMG_0435.thumb.JPG.23b843134bd0112fd5c8103f5f1676c9.JPG

Iets ander beeld, om aan te geven dat de verpakking 75 gram zegt maar ook vergulde hand had ik twee bakjes nodig. Kijken we echter op het prijskaartje staat daar 90 gram (dat zou kunnen kloppen, 90g is 20% meer dan 75g) voor €2,84. De kilo komen we uit op €31,56.

De nieuwe verpakking heeft dus de zeep met 46,99% in prijs verhoogd, ruwweg anderhalf keer zo duur dus inene.

Tot zover de berichtgeving.

• I like it 5
  • Haha 1

In overig nieuws heeft iemand de oude en nieuwe zepen gewogen, en wel alleen de puck. De oude woog 76.24 grm, de nieuwe 93,77 gram. De 20% meer op de verpakking van de nieuwe klopt dus aanzienlijk beter dan de inhoudsopgave van 75 gram.

• 4 weeks later...
efsk schreef op 20-10-2018 om 19:53:

Iets ander beeld, om aan te geven dat de verpakking 75 gram zegt maar ook vergulde hand had ik twee bakjes nodig. Kijken we echter op het prijskaartje staat daar 90 gram (dat zou kunnen kloppen, 90g is 20% meer dan 75g) voor €2,84. De kilo komen we uit op €31,56.

De nieuwe verpakking heeft dus de zeep met 46,99% in prijs verhoogd, ruwweg anderhalf keer zo duur dus inene.

Tot zover de berichtgeving.

Oude bakjes staan bij de appie nog voor +/- €1,70, de nieuwe zie ik overal voor €2,99 ??

Als die nieuwe prijs idd de nieuwe verkoop prijs is vind ik dat een (on)behoorlijke prijs verhoging. Gelukkig had appie van de zomer een aanbieding, 1 + 1 gratis, ik heb dus nog een bakje of 8 staan ;)

Dat alles duurder wordt is bekend.  Maar deze vehoging in 1x  (als dit klopt) is absurd, dan hadden ze jaren geleden ieder jaar de prijs iets moeten verhogen.

8 december 2017 is Remark Groep, de producent van Vergulde Hand, over genomen Damier NV. Damier NV is een Belgische investeringsmaatschappij en die wil hun geïnvesteerde geld terug verdienen. Meestal word de Angelsaksische methode hiervoor gekozen.

Overigens snap ik de weerstand niet van sommige tegen de zeep van Vergulde Hand, het is prima zeep om mee te scheren. Dat wil niet zeggen dat er geen beter zepen zijn.

Als het de geur zou zijn is het begrijpelijk dat de Belgen het bedrijf hebben overgenomen. ?

Dat verklaart een hoop van die prijsstijging. Maar dat van die 20% extra, dat is natuurlijk(en wie doet dat niet ?) de boel bekloten.

Wat wel duidelijk is, dat het in Nederland wel een ‘dingetje’ is van goed of slecht, terwijl ze in Amerika vaak meer dan lovend zijn over deze zeep.

Zelf vind ik het een ‘bruikbare’ zeep, mits je precies de juiste hoeveelheid water gebruikt. Zelf heb ik het af en toe ook, dat wanneer ik op links sta te scheren, dat het er op rechts al af staat te schiften.

UnShaven schreef op 24-11-2018 om 21:58:

Overigens snap ik de weerstand niet van sommige tegen de zeep van Vergulde Hand, het is prima zeep om mee te scheren. Dat wil niet zeggen dat er geen beter zepen zijn.

Als het de geur zou zijn is het begrijpelijk dat de Belgen het bedrijf hebben overgenomen. ?

Ik ben tich jaren geleden met deze zeep begonnen. Vele kuipjes gebruikt. De laatste jaren veel andere zeepjes/crèmes geprobeerd. Van 1 euro tot veel duurdere, toch vind de vergulde hand nog steeds een zeep die uitstekend opschuimt en ‘blijft staan’. Van het uitdrogen, in welke vorm dan ook, heb ik nooit iets gemerkt.

In dat geval ben jij spek koper, DVH is een stuk goedkoper. Persoonlijk vind ik het niks en zit ik vast aan de duurdere zepen.

Over smaak valt niet te twisten. En die van jou is in dit geval zeer gunstig geprijst. Zo kun je het ook bekijken ?.

Ik ben eigenlijk (op een aantal na) al gauw tevreden. Dure producten (SV,Harris,T&H,Toobs, etc) ruiken over het algemeen geweldig, maar bij de meeste dure merken is het ‘nieuwtje’ er ook af na 10x . Op de een of andere manier ga ik dan weer een tijdje DVH gebruiken ,Nivea, Palmolive, of zelfs een goedkoop Kruitvat zeepje uit nieuwsgierigheid  kopen.

Als je genoeg zepen hebt kan het effe duren voor je die tien keer hebt bereikt Robert. Ik denk niet dat ik dit jaar een zeep zo vaak gebruikt heb. Gaat dan ook nooit wat op bij mij, maar in ieder geval: ze blijven dus ook allemaal leuk.

• I like it 1
  • Thanks! 1